سلامت کودک, سلامت نوزاد

آنچه در مورد حلقه های تیره زیر چشم کودک باید بدانید

آنچه در مورد حلقه های تیره زیر چشم کودک باید بدانید

گونه‌‌ها‌ی تپلی، چال چانه، موهای مجعد و چشم‌‌ها‌ی بزرگ درخشان کودک شما غیر قابل مقاومت هستند. اما، ممکن است متوجه شده باشید که با بزرگ شدن نوزادان، حلقه‌های تیره یا کیسه‌های تیره زیر چشم‌ کودک‌تان ایجاد می‌شود. حلقه‌‌ها‌ی سیاه در نوزادان به اندازه بزرگسالان رایج نیست. با این حال، اگر این حلقه‌های تیره را زیر چشم کودک خود می‌بینید، علت اغلب چیز نگران کننده‌ای نیست. این دوایر تیره معمولاً به دلیل آلرژی و کمبود خواب یا خستگی کودک ایجاد‌ می‌شوند. در صورتی که کودک شما حلقه‌های تیره زیر چشم داشته باشد، دلهره و نگرانی مشکل را حل نمی‌کند. توصیه‌ می‌کنیم در مورد علل سیاهی زیر چشم کودک و راه‌حل‌‌ها‌یی که‌ می‌تواند به شما در برطرف کردن آن‌ها کمک کند، این مقاله پینو بیبی را مطالعه کنید.

آیا دایره سیاه زیر چشم نوزادان طبیعی است؟

دایره‌‌ها‌ی تاریک چیست و چگونه تشکیل می‌شوند؟

سیاهی دور چشم نوزاد لکه‌هایی هستند که زیر چشم‌ها بیشتر دیده می‌شوند. عوامل متعددی‌ می‌توانند با تأثیر بر آناتومی ناحیه زیرین چشم باعث ایجاد سیاهی دور چشم شوند. پوست حساس اطراف چشم نوزاد را پوست دور چشمی‌ می‌نامند که اغلب نازک و ظریف است. در زیر پوست، رگ‌‌ها‌ی خونی کوچکی به نام شبکه وریدی فرواوربیتال وجود دارد که به بینی متصل‌ می‌شود. هنگامی که این ناحیه تحریک‌ می‌شود، رگ‌‌ها‌ی خونی متورم‌ می‌شوند و با نزدیک شدن به پوست برجسته به نظر‌ می‌رسند که باعث‌ می‌شود کل ناحیه دایره‌‌ها‌ی تیره به نظر برسد. پوست اطراف چشم ناحیه‌ای از پوست است که پلک‌‌ها‌ را احاطه کرده است. از اصطلاح «هیپرپیگمانتاسیون دور چشم» زمانی استفاده‌ می‌شود که حلقه‌‌ها‌ی تیره با تولید ملانین بالاتر از حد طبیعی ایجاد شود. هنگامی که برخی از نوزادان دچار گرفتگی بینی ناشی از آلرژن‌‌ها‌یی مانند گرده گل‌ می‌شوند، دایره‌‌ها‌ی سیاه ظاهر‌ می‌شوند. هم چنین زمانی که حفره‌های سینوسی، نواحی توخالی اطراف بینی مسدود می‌شوند و توسط باکتری‌ها و سایر محرک‌ها عفونی می‌شوند (سینوزیت)، باعث ایجاد حلقه‌های سیاه می‌شود. حتی کم خوابی هم‌ می‌تواند یک علت باشد.

آیا دایره سیاه زیر چشم نوزادان طبیعی است؟

بله، طبیعی است که نوزادان دور چشم خود دایره‌‌ها‌ی تیره داشته باشند. پوست نازک زیر چشم آنها که سرشار از رگ‌‌ها‌ی خونی ریز است، گاهی اوقات‌ می‌تواند به صورت دایره‌‌ها‌ی تیره ظاهر شود. اگر سابقه خانوادگی پوست حساس زیر چشم و دایره‌‌ها‌ی تیره وجود داشته باشد،‌ می‌توان انتظار داشت که کودک در برخی مواقع دچار حلقه‌‌ها‌ی تیره شود.

حلقه‌‌ها‌ی تیره زیر چشم نوزاد به چه معناست؟

در اغلب موارد، سیاهی دور چشم دلیلی برای نگرانی نیست. آنها ناشی از خستگی، آلرژی یا فقط ژنتیکی هستند. با این حال، در موارد بسیار نادر، حلقه‌های تیره می‌تواند ناشی از یک تومور باشد. کمبود ویتامین K نیز ممکن است منجر به سیاهی دور چشم شود. اگر کودک شما دایره تیره عمیق غیرمعمولی در اطراف چشم‌هایش دارد، فوراً با پزشک کودک خود مشورت کنید.

علل سیاهی حلقه در نوزادان

در اینجا به برخی از دلایل رایج سیاهی دور چشم در نوزادان اشاره شده است:

  • شایع‌ترین علت پوست نازک و ظریف اطراف چشم نوزاد است که رگ‌‌ها‌ی خونی را برجسته‌ می‌کند و آنها را تیره‌تر نشان‌ می‌دهد. به این حالت ‌‌ها‌یپرپیگمانتاسیون دور چشم نیز‌ می‌گویند.
  • حلقه‌‌ها‌ی سیاه نیز ژنتیکی هستند و‌ می‌توانند ارثی باشند. اگر اعضای خانواده آن را داشته باشند، نباید تعجب کنند که نوزادانشان نیز این عارضه را داشته باشند.
  • برخی از نوزادان پوست نسبتاً نازکی دارند که باعث‌ می‌شود این نواحی تیره‌تر به نظر برسند.
  • نوزادان خسته هم چنین‌ می‌توانند دایره‌‌ها‌ی سیاه را نشان دهند. یک روز طولانی زیر نور خورشید یا بدون خواب زیاد‌ می‌تواند پوست آنها را رنگ پریده و پوست اطراف چشم را تیره‌تر کند.
  • در موارد نادر، سیاهی دور چشم به دلیل بیماری‌های پوستی مرتبط با عفونت‌های باکتریایی، اگزما، عفونت سینوس‌ها، عفونت تنفسی و کم‌آبی نیز می‌تواند باعث سیاهی یا کبودی زیر چشم کودک شود.
  • آلرژی‌ها هم چنین به ‌عنوان ایجاد کننده حلقه‌های سیاه شناخته می‌شوند، و به آن انواع «براق کننده‌های آلرژیک» می‌گویند. آلرژی‌‌ها‌ی تنفسی و احتقان بینی‌ می‌تواند منجر به محدود شدن جریان خون در سیاهرگ‌‌ها‌ی زیر چشم شود. این‌ می‌تواند به عنوان یک دایره تاریک برجسته ظاهر شود.
  • چشم‌‌ها‌ی برآمده و دایره‌‌ها‌ی سیاه دور چشم در شرایط بسیار نادر ممکن است نشان دهنده یک تومور عصبی باشد. این بیماری به عنوان نوروبلاستوما شناخته‌ می‌شود. تحقیقات انجام شده توسط بیمارستان کودکان UCSF Benioff نشان‌ می‌دهد که حلقه‌‌ها‌ی تیره ممکن است نشانه‌ای از مهاجرت نوروبلاستوما به ناحیه پشت چشم باشد.

راه حل‌‌ها‌یی برای کاهش حلقه‌‌ها‌ی تیره دور چشم کودک

چند راه حل وجود دارد که‌ می‌توانید سیاهی دور کودک خود را کاهش دهید:

  • اطمینان حاصل کنید که آنها به اندازه کافی در زمان‌‌ها‌ی مناسب استراحت‌ می‌کنند. به آنها غذای سالم بدهید و آنها را فعال نگه دارید تا وزن مناسبی به دست آورند.
  • اگر مواد حساسیت‌زا باعث سیاهی دور چشم آنها‌ می‌شود، آنها را از گرده، گرد و غبار یا حیوانات دور نگه دارید. زیر چشم آنها را با یک پارچه تمیز آغشته به آب گرم تمیز کنید.
  • دست‌‌ها‌یشان را تمیز نگه دارید و ناخن‌‌ها‌یشان را ببندید و سوهان بزنید تا از خراش‌‌ها‌ی تصادفی روی صورت و چشم‌‌ها‌ جلوگیری کنید.

آیا می‌توان از سیاهی زیر چشم در نوزادان جلوگیری کرد؟

به جز مواردی که ناشی از حساسیت و خستگی است، نمی‌توان از سیاهی دور چشم جلوگیری کرد. بسیاری از مادران از ماسک‌های خانگی برای از بین بردن سیاهی دور چشم استفاده‌ می‌کنند که بی‌تاثیر هستند و حتی گاهی می‌توانند مضر باشند. یادتان باشد پوست نوزاد حساس و نازک هست به ویژه پوست اطراف ناحیه چشم که بسیار آسیب‌پذیر است، بنابراین ماسک‌هایی که بزرگسالان برای پوست‌شان استفاده می‌کنند ممکن است برای نوزادان آسیب‌رسان باشد.

آیا رابطه‌ای بین حلقه‌‌ها‌ی تاریک و دندان درآوردن یا تب وجود دارد؟

معمولاً والدین تب و دندان درآوردن را با حلقه‌های سیاه مرتبط می‌دانند، اما هیچ مدرکی از تحقیقات مبنی بر ارتباط آنها وجود ندارد.

آیا چشم‌‌ها‌ی پف کرده با حلقه‌‌ها‌ی تیره در نوزادان مرتبط است؟

خیر، آنها مربوط به سیاهی دور چشم نیستند. پف چشم‌‌ها‌‌ می‌تواند ناشی از گریه‌‌ها‌ی طولانی مدت یا خوابیدن در موقعیت‌‌ها‌ی نامناسب باشد.

آیا دایره‌‌ها‌ی تاریک نشان دهنده سلامت ضعیف یا خواب نامناسب است؟

برخلاف تصور رایج در میان والدین، حلقه‌های سیاه در نوزادان به ندرت نشانه‌ای از وضعیت بد سلامتی یا خواب هستند.

آیا حلقه‌‌ها‌ی تیره با کیسه‌‌ها‌ی زیر چشم مرتبط هستند؟

کیسه‌‌ها‌ی زیر چشم ممکن است زیر پوست زیر چشم کودک شما برآمدگی ایجاد کنند و ربطی به سیاهی دور چشم نداشته باشند.

چه زمانی با پزشک مشورت کنیم؟

در اینجا مواردی وجود دارد که هنگام سیاهی زیر چشم کودک باید با پزشک مشورت کنید. با این حال، این دستورالعمل‌‌ها‌ کلی هستند و هر نوزاد منحصر به فرد است. برای دریافت بهترین توصیه باید به پزشک خود در مورد وضعیت خاص خود بگویید:

۱. دایره‌‌ها‌ی تیره مداوم یا شدید: اگر متوجه سیاهی‌‌ها‌ی مداوم یا شدید زیر چشم کودک خود شدید که به نظر نمی‌رسد با گذشت زمان بهبود یابد، توصیه‌ می‌شود با پزشک مشورت کنید. دایره‌های سیاه گاهی اوقات می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی سلامتی مانند آلرژی، کم‌خونی یا کم‌آبی بدن باشند. ساختار صورت و کمبود ویتامین K نیز ممکن است به سیاهی زیر چشم کمک کند.

۲. همراه با علائم دیگر: اگر سیاهی دور کودک شما با علائم نگران کننده دیگری مانند خستگی مفرط، کم اشتهایی، کاهش وزن، تحریک پذیری یا تغییرات غیرعادی پوست همراه باشد،‌ می‌تواند نشان دهنده یک وضعیت پزشکی زمینه‌ای مانند بیماری کبدی باشد که نیاز به توجه دارد. پزشک‌ می‌تواند علائم را به طور جامع ارزیابی کند تا علت را تعیین کند و درمان مناسب را ارائه دهد.

۳. شروع غیرقابل توضیح یا ناگهانی: تغییرات ظاهری ناگهانی یا غیرقابل توضیح گاهی اوقات‌ می‌تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی سلامتی باشد.

۴. نگرانی والدین: به عنوان پدر و مادر، ضروری است که به غریزه خود اعتماد کنید. اگر واقعاً نگران سیاهی دور کودک خود هستید یا احساس‌ می‌کنید چیزی اشتباه است، همیشه بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشید. حتی اگر علت سیاهی دور چشم نسبتاً خوش خیم باشد، پزشک می‌تواند به شما اطمینان دهد و نگرانی‌های والدین را برطرف کند و سلامت نوزاد و والدین را تضمین کند.

آنچه در مورد حلقه های تیره زیر چشم کودک باید بدانید

سوالات متداول

چرا گاهی اوقات قرمزی زیر چشم نوزادم مشاهده می‌شود؟

اینها دلایل کلی برای قرمزی زیر چشم نوزاد هستند:

۱. آلرژی: قرمزی زیر چشم کودک شما ممکن است به دلیل آلرژی باشد، مانند گرده گل یا شوره حیوانات خانگی. در صورت تداوم قرمزی یا همراه با سایر علائم آلرژی با پزشک مشورت کنید.

۲. خستگی کلی یا خستگی چشم: استفاده بیش از حد از موبایل یا فعالیت‌‌ها‌ی شدید‌ می‌تواند منجر به قرمزی زیر چشم کودک شما شود. استراحت و استفاده از نور مناسب ممکن است قرمزی را از بین ببرد. در صورت تداوم قرمزی یا همراه با علائم نگران کننده به پزشک مراجعه کنید.

۳. ورم ملتحمه: «چشم صورتی»‌ می‌تواند باعث قرمزی، خارش و ترشح شود. برای تشخیص و درمان با یک متخصص مراقبت‌‌ها‌ی بهداشتی مشورت کنید.

۴. عوامل محیطی: هوای خشک، محرک‌‌ها‌، یا تغییرات آب و هوایی‌ می‌تواند به قرمزی کمک کند. رطوبت مناسب را حفظ کنید، از عوامل تحریک کننده اجتناب کنید و از قطره‌‌ها‌ی چشمی توصیه شده استفاده کنید. در صورت ادامه قرمزی با پزشک مشورت کنید.

سخن آخر

سیاهی زیر چشم در بزرگسالان شایع است اما در کودکان نیز می تواند ظاهر شود. ممکن است کودک شما در نتیجه دلایل رایج دچار تیرگی زیر چشم شود که از آن به عنوان چشم‌های سایه‌دار نیز نام برده می‌شود. به عنوان مثال، اگر پوست زیر چشم نازک‌تر از حد معمول باشد، ممکن است برخی از حلقه‌های تیره روی پوست ایجاد شود. در این شرایط رگ‌های خونی زیر چشم آشکار می‌شوند و ظاهری تیره ایجاد می‌کنند. هنگامی که زیر چشمان کودک شما تیره می‌شود، در بیشتر موارد، این عارضه موقتی است، اگر چه می‌تواند مزمن یا متناوب باشد.

اما تقریباً در همه موارد، سیاهی دور چشم نگران کننده نیست و زمانی که محرک اصلی فروکش کرد، خود به خود برطرف‌ می‌شود. اگر چه ایجاد حلقه‌های تیره زیر چشم کودک شما ممکن است یک علامت شدید نباشد اما می‌تواند دلایل زمینه‌ای داشته باشد. در مواردی که پزشک علت اصلی را مشخص کرده است، درمان تجویز شده را تا انتها ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *