راهنمای خرید برای نوزاد, نوزاد و شیرخوارگی

مهم‌ترین ترفندهای خرید لباس نوزاد

چگونه لباس مناسب برای نوزاد خود انتخاب کنیم؟ هر فصل جنس لباس مخصوص به خود را دارد، در زمستان لباس گرم، در تابستان لباس سبک، همیشه مناسب نوزادان خواهد بود. نوزادان ما موجودات کوچک دوست داشتنی هستند که نیاز به توجه ویژه دارند، حتی برای لباس‌هایشان. بنابراین، لباس‌های نوزادان ما اغلب با دقت زیادی انتخاب می‌شوند تا از راحتی و آسایشی که مناسب آن‌ها است اطمینان حاصل شود. در این مقاله، نکاتی را برای انتخاب لباس مناسب نوزاد با توجه به فصل و جنس لباس که مناسب‌ سلامتی‌شان است را مطالعه کنید.

انواع لباس نوزادان

لباس نوزادان را می‌توانید در انواع زیر انتخاب کنید. نیازی نیست که لباس‌های زیاید برای نوزاد خریداری نمایید زیرا ممکن است در دوماهگی دیگر لباس‌ها سایز او نشود.

لباس بادی

لباس بادی برای نوزادان محبوب‌ترین و همه‌کاره‌ترین لباس برای نوزادان است. مشخصه آن این است که پا ندارد و در قسمت فاق با دکمه بسته می‌شود. به لطف این ویژگی، تعویض پوشک را نیز راحت می‌کند.

لباس بادی همیشه در جای خود باقی می‌ماند. این نوع لباس نوزادان در سه نوع آستین کوتاه، آستین بلند و بنددار عرضه می‌شود. همچنین می‌تواند یک دکمه قابلمه‌ای اضافی در گردن داشته باشد که پوشیدن آن را راحت‌تر می‌کند. بادی‌هایی با یقه پاکتی وجود دارد که به لطف آن پوشیدن آن‌ها بدون نیاز به کشیدن روی سر بسیار آسان است. زیر پوش نوعی لباس زیر است که روی بدن برهنه پوشیده می‌شود.

لباس نوزادان از نوع رومپر

رومپر یک لباس بسیار مفید برای نوزاد به خصوص در ماه‌های اول زندگی وی است. وقتی کودک بزرگ می‌شود، رامپر معمولا به لباس خواب تبدیل می‌شود. محبوبیت آن به دلیل سهولت در پوشیدن و عملکرد آن است.

 این یک لباس یک تکه با آستین‌های بلند و پاچه بلند است. بهتر است رامپر دکمه‌ای بخرید تا راحت‌تر بپوشید.

دستکش

دستکش‌ها نیز لباس مهمی است که برای نوزادان در نظر گرفته شده است تا از خراشاندن صورت‌شان جلوگیری کند. در این مرحله، نوزادان حرکات دست خود را کنترل نمی‌کنند که می‌تواند باعث خاراندن صورت خود شود.

لباس گرم برای زمستان

برای انتخاب بهترین لباس نوزاد، در نظر گرفتن فصل ضروری است. دومین مورد در انتخاب لباس نوزاد نوع لباس و سومین مورد جنس آن است. بنابراین در زمستان لباس نوزاد باید به خوبی او را بپوشاند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود از لباس‌های گرم مانند پلیور بچه استفاده کنید.

 اما نه هر ژاکتی! این ژاکت‌ها باید راحت باشند. ژاکت‌هایی با جنس مناسب برای نوزادان می‌تواند برای استایل و محافظت از او در برابر سرما عالی باشد.

در زمستان بهتر است لباس‌های گرم زیرا را انتخاب کنید:

  • کلاه سرماخوردگی
  • لباس بدن آستین بلند
  • تی‌شرت آستین بلند
  • ژاکت کشباف بافتنی و ژاکت پشمی
  • شلوار و لباس بلند
  • لباس خواب گرم برای شب و چرت زدن
  • کت یا کت گرم با آستر راحت

لباس‌های سبک برای تابستان

در تابستان، بهتر است لباس‌ نوزادان سبک انتخاب شود. از جمله این لباس‌ها می‌تواند موارد زیر باشند:

  • کلاه، ضروری در تابستان
  • لباس بدن آستین کوتاه
  • تی شرت آستین کوتاه
  • سویشرت و ژاکت نخی
  • لباس کوچک یا شورت
  • لباس سبک برای شب و چرت زدن
  • ژاکت کوچک سبک و ضد باد
  • کفش‌های سبک قابل تنفس برای پا

این لباس‌ها باید قابل تنفس باشند. اما در مورد لباس‌های بدن و تی‌شرت‌ها، حتماً باید سینه نوزاد را بپوشاند تا از سرماخوردگی نوزاد جلوگیری شود.

چه جنسی برای لباس نوزادان مناسب است؟

مواد طبیعی و قابل تنفس، کتان و پنبه، مناسب‌ترین مواد برای لباس نوزادان هستند. بهترین پارچه پنبه خالص است، پارچه اصلی لباس کودکان. نکته حرفه‌ای این است که یک پنبه نرم انتخاب کنید. به عنوان مثال یک پنبه شانه شده بسیار نرم می‌تواند گزینه فوق‌العاده‌ای باشد.

بسیاری از برندهای ایرانی نیز پنبه ارگانیک را عرضه می‌کنند. شلوار و سرهمی پنبه‌ای بچه‌ها را گرم نگه می‌دارد. از مواد مصنوعی که ممکن است باعث تحریک پوست نوزاد یا حتی آلرژی در آن‌ها شوند، خودداری کنید. علاوه بر این، مواد مصنوعی باعث تعریق نوزاد می‌شود.

لباس نوزاد از نظر اندازه و سایز

یافتن اندازه‌ لباس برای نوزاد می‌تواند کمی پیچیده باشد. همه برندها سیستم اندازه خود را دارند. برخی بزرگ هستند، برخی دیگر کوچک. بسته به کشور سازنده پوشاک نوزاد، اندازه‌ها متفاوت خواهند بود.

همچنین توصیه می‌شود در برخی فروشگاه‌ها از سایز بالاتر یا حتی دو سایز بیشتر استفاده کنید. همین‌طور می‌توانید لباس‌های زیادی در سایز ۰ (تولد) یا در یک ماهگی نخرید. برخی از نوزادان فقط دو یا سه هفته می‌توانند آن‌ها را بپوشند. به عنوان یک قانون کلی لباس نوزاد با سایز ۰، ۳، ۶، ۱۲، ۲۴، ۳۶ ماه تولید می‌شود.

ویژگی لباس نوزادان از نظر طراحی و دوخت

برای نوزادان باید لباس‌هایی را انتخاب کنید که نیازی نباشد محکم بسته شود و یا نیازی به گره داشته باشد. بنابراین لباس‌هایی را ترجیح دهید که با گره یا فشار کوچک بسته می‌شوند.

در واقع ضروری است که بتوانید به پوشک کودک دسترسی داشته باشید تا آن را به راحتی تعویض کنید، بدون اینکه لباس او را کاملاً درآورید. پوشیدن لباس‌ها کشی نیز آسان است. بهتر است لباس‌هایی بخرید که بتوانید آن را از پاهای نوزاد نیز به او بپوشانید، مخصوصاً تا ۲ ماهگی.

لباس خواب با دکمه یا زیپ در جلو به جای زیپ و دکمه در پشت را انتخاب کنید. همچنین، لباس خواب با دکمه قابلمه‌ای یا دارای زیپ فاق، تعویض پوشک را آسان‌تر می‌کند.

همچنین مطمئن شوید که آستین ها خیلی تنگ نباشند. پارچه کشسان نیز گزینه خوبی برای سهولت در پوشیدن لباس است. در نهایت، از خرید لباس‌هایی که باید بالای سر پوشیده شوند خودداری کنید و یقه نسبتاً پهن را انتخاب کنید.

انتخاب لباس نوزادان بر اساس جنس و الیاف

مواد به کار رفته در تولید لباس نوزادان یک معیار کلیدی برای انتخاب پوشاک کودک است. ترجیحاً تا حد امکان، لباس نوزاد از مواد طبیعی اعم از گیاهی یا حیوانی مانند پنبه و پشم انتخاب شود.

لباس نوزاد با جنس پنبه‌ای: پنبه ماده‌ای است که هم تنفس و هم جاذب است که گردش هوا را در زیر لباس تسهیل می‌کند. جزئیاتی که لباس‌هایی با جنس پنبه دارند، نوزاد شما را در هوای گرم و امواج گرما حفظ می‌کند. در زمستان نیز، این توانایی طبیعی پنبه در جذب رطوبت به نوزادان اجازه می‌دهد کمتر عرق کنند و در نتیجه خطر ابتلا به گرما زندگی و سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، پنبه یک ماده منعطف است که با پوست شکننده کودک سازگار است. همین‌طور این جنس لباس نوزاد در برابر زمان و شستشوی مکرر نیز مقاوم است. همچنین لباس‌های نخی کودک در عین دوام راحت هستند.

لباس نوزاد با جنس کتان: انعطاف‌پذیر و سبک‌تر از کتان پنبه‌ای نیز یک ماده انتخابی در دنیای نوزادان است. کتانی یک ماده نجیب است که مخصوصاً برای لباس‌های تعمید در بهار و تابستان مناسب است.

لباس نوزاد با جنس ابریشم: این جنس لباس نوزاد نرم و لطیف است. ابریشم برای ملحفه تخت نوزاد بسیار مناسب خواهد بود. البته نقطه‌ضعف اصلی این جنس لباس، قیمت آن است، زیرا لباس‌های ابریشمی اغلب گران هستند.

لباس نوزاد با جنس کنف: لباس نوزادان از جنس کنف به طور طبیعی ضد باکتری هستند، لباس‌های کودک ساخته شده از الیاف کنف نیز بسیار قوی هستند و به خوبی در ماشین لباسشویی شسته می‌شوند. آن‌ها یک جایگزین عالی برای لباس‌های نخی هستند.

لباس نوزاد با جنس پشمی: لباس پشمی اجازه می‌دهد تا عایق خوبی برای نوزاد با توجه به دمای بیرون و تنظیم حرارت بدن او باشد. تنفس پذیری پشم توانایی حفظ گرمای طبیعی کودک را برای راحتی بیشتر ارائه می‌دهد. حتماً یک پشم نرم انتخاب کنید تا پوست نوزاد را خراش ندهد.

مراقبت از لباس نوزادان

نوزادان پوست حساسی دارند. بنابراین اقدامات احتیاطی خاصی در طول نگهداری برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک و تحریک ضروری است.

  • از صابون با اسانس ملایم استفاده کنید.
  • برای بار دوم آبکشی کنید تا تمام آثار صابون پاک شود.
  • از نرم‌کننده‌هایی که ممکن است برای برخی از نوزادان تحریک کننده باشد خودداری کنید.
  • شستن لباس‌های نوزاد جدا از لباس‌های بقیه افراد خانواده توصیه می‌شود.
  • همچنین لباس‌های نو همیشه باید قبل از اولین پوشیدن شسته شوند.

سخن آخر

برای لباس نوزادان می‌توانید لباس‌های دکمه‌دار با پارچه‌های کشسان را انتخاب کنید. بهتر است به یاد داشته باشید که از لباس‌هایی که راحتی، گرما و سهولت نگهداری را دارند، استفاده کنید. برای راحتی، لباس باید گشاد باشد و به راحتی پوشیده و درآورده شود.

کفش‌ها قبل از راه رفتن کودک بی فایده است. با این وجود، می‌توانید کفش‌های کودک را به‌طور استثنایی بپوشید، اما با چیزی بسیار انعطاف‌پذیر و بدون کفی سفت. زمانی که کودک به تنهایی شروع به راه رفتن کرد، باید به اولین جفت کفش فکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *