تغذیه نوزاد, نگهداری از نوزاد, نوزاد و شیرخوارگی

چرا نوزاد یا کودک من شیشه شیر را قبول نمی‌کند؟

وقتی نوزاد یا کودک شما از شیشه شیر تغذیه نمی‌کند یا به اصطلاح شیشه شیر را نمی‌گیرد، ممکن است برای شما استرس‌زا و کمی ترسناک باشد؛ مخصوصا برای مادرانی که به دلایل مختلف قادر به شیردهی نیستند یا والدینی که می‌خواهند به سر کار برگردند و دیگران باید به نوزاد یا کودک آن‌ها شیر دهند. ممکن است از خود و دیگران بپرسید:” آیا کودک من مشکلی دارد؟ اگر هرگز شیشه شیر را قبول نکند چه؟”

نگران نباشید، شما تنها نیستید و این شرایط برای بسیاری از والدین اتفاق می‌افتد. ما کنار شما هستیم.

چرا نوزاد من شیشه شیر را نمی‌گیرد؟

برخی از نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند ممکن است شیشه شیر را پس بزنند یا روند ترغیب آن‌ها برای گرفتن شیشه شیر ساده نباشد. برای هر مادر پذیرش همزمان شیشه شیر و سینه مادر بسیار ایده‌آل می‌باشد و شرایط را برای آن‌ها راحت‌تر می‌کند. به نظر می‌رسد که این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که کودک به حدود ۳ ماهگی خود رسیده و با تغذیه از سینه مادر وزن مناسبی گرفته است.

نوزادان زیر ۳ ماه در پذیرش شیشه شیر انعطاف‌پذیرتر هستند، اما با افزایش سن و عادت به شیردهی ممکن است از آن امتناع کنند. این رفتار به معنای عدم توانایی کودک نیست بلکه نتیجه یک رفتار و ترجیح است. نوزادان بزرگتر به گرما و بافت سینه مادر عادت کرده‌اند و با شیر خوردن در آغوش مادر احساس آرامش می‌کنند، پس احتمال پس زدن شیشه شیر با رشد و بزرگ شدن نوزاد، افزایش می‌یابد.

دلایل زیر برخی از رایج‌ترین مواردی هستند که باعث می‌شود نوزاد، شیشه شیر را پس بزند:

  • کودک شما اخیرا از شیر گرفته شده است و می‌خواهد این روند را ادامه دهد.
  • نوزاد یا کودک شما آنقدر گرسنه نیست که بخواهد شیر بخورد.
  • نوزاد شما دچار کولیک و دل درد می‌شود. (شیشه شیر نامناسب)
  • نوزاد یا کودک شما در وضعیت نامناسب و ناراحت‌کننده‌ای نگه داشته می‌شود.
  • کودک شما دما، بافت و حس شیشه شیر را دوست ندارد.

بهترین زمان معرفی شیشه شیر

اگر نوزاد شما تنها با شیشه شیر تغذیه می‌کند، باید بلافاصله پس از تولد (از بدو تولد نوزاد) شروع به معرفی و شیر دادن از شیشه شیر کنید؛ اما اگر نوزاد شما از شیر مادر تغذیه می‌کند توصیه می‌شود که از هفته دوم تا سوم شیشه شیر را به او بدهید و به طور مداوم ترجیحا روزی یکبار از این روش تغذیه استفاده کنید تا مطمئن شوید نوزاد شما شیشه شیر را پس نمی‌زند. تغذیه با شیشه شیر زودتر از زمان گفته شده ممکن است در شیردهی مادر اختلال ایجاد کند زیرا به اندازه کافی سینه مادر تحریک به افزایش میزان تغذیه نمی‌شود.

چند نکته مهم برای قبول کردن شیشه شیر و عادت کردن نوزاد یا کودک به آن

اگر می‌خواهید نوزاد یا کودک شما شیشه شیر خود را قبول کند در اینجا ایده‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند:

  • زمانی را انتخاب کنید که کودک شما آرام باشد و خیلی گرسنه نباشد: اگر کودک شما خیلی گرسنه باشد آموزش و یادگیری یک مهارت جدید را دشوار می‌کند. در ابتدا برای پرهیز از پس زدن شیشه شیر آن را یک بازی در نظر بگیرید نه یک وعده غذایی.
  • شیردهی با سینه مادر و شیشه شیر را جابه جا کنید: به طور منظم شیر دادن با سینه مادر و شیشه شیر جابه‌جا شود، این روش بهترین شانس را برای رشد مهارت‌های تغذیه نوزاد یا کودک شما را فراهم می‌کند.
  • شیشه شیر را از شیر مادر یا شیر خشک پر کنید: بهترین روش برای نوزادانی که از مادر تغذیه می‌کنند این است که شیشه شیر را از شیر دوشیده شده او (در صورت دسترسی یا کم نبودن شیر مادر) پر کنید؛ در صورت استفاده از شیر خشک توجه داشته باشید که حرارت آن با دما شیر مادر یکسان باشد. نکته مهم انتخاب شیشه شیری است که دارای سیستم آنتی کولیک و سرشیشه‌ای مشابه سینه مادر با مجراهای خروجی شیر مناسب، باشد.
  • از شخص دیگری غیر از مادر بخواهید شیشه شیر را بدهد: کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند ممکن است احتمال کمتری در قبول کردن و گرفتن شیشه شیر از مادر خود داشته باشد، زیرا او می‌داند که شیر از کجا می‌آید، اما این به این معنا نیست که وقتی مادر در دسترس نباشد جایگزین دیگری را نمی‌پذیرد. بهتر است فرد جایگزین کسی باشد که کودک را خوب می‌شناسد. شیر دادن فرآیند صمیمی و مهم است که به کودک شما احساس امنیت و آرامش می‌دهد، پس حضور فردی آشنا با ترجیحات کودک جهت اطمینان از دریافت تغذیه کافی پیشنهاد می‌شود.
  • سری شیشه شیر را گرم کنید: یکی از عوامل پس زدن شیشه شیر توسط نوزادان، سرد بودن سری شیشه شیر است. با گرم کردن آن حس آشنای سینه مادر را برایشان تداعی کنید.
  • از سری مشابه سینه مادر استفاده کنید: استفاده از سری‌های مشابه سینه مادر حس نزدیکی به نوزاد می‌بخشد.
  • میزان خروجی شیر آرام باشد: به دنبال شیشه شیر با جریان خروجی آرام اما استاندارد باشد، زیرا کودک شما تمایل کمتری به خروج سریع شیر دارد پس با انتخاب یک سرشیشه مناسب احتمال پذیرش شیشه شیر را افزایش دهید.
  • سعی کنید شیشه شیر را زمانی که کودکتان از خواب بیدار می‌شود بدهید: غریزه غذا خوردن در نوزادانی که هنوز خواب‌ آلود هستند غالب است. اجازه ندهید نوزاد شما بیش از حد گرسنه شود تا تغذیه با شیشه شیر را دشوار کند.
  • جا به جایی پستانک با شیشه شیر: یکی دیگر از روش‌های گرفتن شیشه شیر مخصوصا در کودکان بزرگتر، جا به جایی سریع شیشه شیر و پستانک می‌باشد. پستانک را در دهان نوزاد قرار دهید و اجازه دهید با مکیدن آن احساس آرامش کند سپس پستانک را از دهان او خارج کرده و شیشه شیر را جایگزین کنید.

نتیجه گیری

تغذیه همزمان از شیر مادر و شیشه مزیت‌های مختلفی برای والدین به ویژه مادرها دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استراحت مادر
  • برقراری ارتباطی صمیمی بین نوزاد و سایر بستگان همچون مادربزرگ، پدربزرگ، خواهر و برادر
  • بازگشت مادر به سر کار
  • حفظ سلامت نوزاد و تغذیه کافی در صورت کافی نبودن شیر مادر

اما باید در انتخاب و خرید یک شیشه شیر مناسب و استاندارد دقت و حساسیت به خرج داد.

1 دیدگاه در “چرا نوزاد یا کودک من شیشه شیر را قبول نمی‌کند؟

  1. م طلایی گفت:

    تنها مطلبی بود که دراین مورد بهش برخوردم و کامل توضیخ داده بود، تفریبا امتحان کردم همه روشها رو ولی هنوز نوزدام شیشهرو قبول نمیکنه و امیدوارم با رعایت بعضی نکته های این مطلب زودتر اتفاق بیفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *