راهنمای دارو, سلامت زنان

تفاوت کاپ، تامپون و نوار بهداشتی: کدام یک ایمن‌تر است؟

یک دوره قاعدگی هرگز یک تجربه آسان و خوشایند نیست. در طول دوران پریود احتمالاً سعی می‌کنید در روزهای که جریان قاعدگی سنگین است از خود محافظت کنید. برخی از زنان فقط می‌توانند از پد یا تامپون استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر مجبورند از دو محصول بهداشتی استفاده کنند و به اصلاح آن را ۲ برابر کنند و مرتباً آنها را تعویض کنند. اگر مجبور هستید هر ماه با این موضوع کنار بیایید، احتمالاً می‌خواهید بدانید که آیا راه بهتر، عملی‌تر و ایمن‌تری بریا مدیریت خونروش پریودی وجود دارد. امروزه تامپون‌ها و پدها با کاپ‌های قاعدگی جایگزین شده‌اند و به سرعت محبوبیت پیدا کرده‌اند. برخی از کاپ‌ها یکبار مصرف هستند، برخی دیگر بادوام و قابل استفاده مجدد هستند. با پینو بیبی همراه باشید تا مزیت و معایب استفاده از هر کدام این محصولات قاعدگی را بیشتر بدانید.

تفاوت کاپ، تامپون و نوار بهداشتی: کدام یک ایمن‌تر است؟

اساس کار محصولات بهداشتی و مراقبتی دوران قاعدگی

محصولات قاعدگی به طور کلی بر اساس دو قانون کلی طراحی شده‌اند. یا جذب جریان خون قاعدگی و یا بر اساس جمع‌آوری جریان خون قاعدگی که هر دو باعث ایجاد یک حس اطمینان از نشتی مایعات و خون در زمان پریودی می‌شود. اگر به محصولات قاعدگی در گذر زمان و تاریخ پیدایش هر کدام نگاهی بندازید همه آنها در جهت حل یک دغدغه کلی بودند عدم نشت جریان قاعدگی به بیرون و ظاهر شدن آن که باعث ایجاد احساس خجالت و شرم به خصوص برای دختران جوان می‌شود. در گذر تاریخ کم کم سایر گزینه‌ها نظیر استفاده آسان، بهداشت و ایمنی محصول، راحتی بدن با این محصولات، کم هزینه بودن، در دسترس بودن و کمتر در معرض دید بودن و جذب بالاتر مد نظر تولید کنندگان این محصولات بهداشتی و مراقبتی قرار گرفت. همین امر امروزه باعث شده است تا بانوان و دختران جوان گزینه‌های زیادی برای انتخاب یک محصول قاعدگی داشته باشند و در عین حال ملاک‌های را که برای آنها مهم است را در انتخاب خود دخیل کنند. گر چه برخی افراد همیشه یک رویه را پیش می‌گیرند و حاضر نیستند که نوع محصول و یا حتی برند محصول‌های بهداشتی دوره قاعدگی خود را عوض نمایند؛ در نقطه مقابل آنها، برخی بانوان برعکس مرتباً محصولات مختلف را امتحان می‌کنند تا به یک محصول مناسب با نیاز خود برسند. دسته سومی از بانوان نیز هستند که از تجربیات دیگران بهره می‎برند و محصول مورد نظر را انتخاب می‌کنند.

اساس کار محصولات بهداشتی و مراقبتی دوران قاعدگی

محصولات بهداشتی سیکل قاعدگی

تامپون، پد یا کاپ قاعدگی؟ چه چیزی برای شما مناسب است؟

شما وقتی پریود می‌شوید، چه محصولی مصرف می‌کنید؟ دلایل انتخاب محصول مورد نظر چیست. با پینو بیبی همراه باشید تا درباره مزایا و معایب هر کدام از محصولات بهداشتی قاعدگی بیشتر بدانید.

محصولات بهداشتی سیکل قاعدگی

مزایا و معایب استفاده از پد قاعدگی

پد بهداشتی به نوار بهداشتی یا نوار قاعدگی نیز معروف است. یکی از اولین اشکال محصولات بهداشتی دوره قاعدگی، نوار بهداشتی بوده است و امروزه نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پدها که در طول‌ها (اندازه) و سطوح مختلف جذب جریان قاعدگی ارائه می‌شوند، اغلب توسط خانم‌ها در روزهای که جریان قاعدگی زیاد است و یا زمانی که ممکن است بین دوره‌های قاعدگی لکه‌بینی داشته باشند، ترجیح داده می‌شوند. برخی از زنان برای محافظت بیشتر، استفاده از یک تامپون را با یک پد ترکیب می‌کنند. معایب نوارهای بهداشتی این است که برخی از زنان این محصول را ناراحت کننده می‌دانند یا متوجه می‌شوند که برای انواع خاصی از فعالیت بدنی مناسب نیست.

در یک مطالعه که استفاده زنان از تامپون و پد قاعدگی را ارزیابی کرد، محقق دریافت که بیشتر زنان از تامپون استفاده می‌کنند، زنان کمتر از ۴۱ سال که فعال‌تر هستند به مراتب بیشتر از تامپون استفاده می‌کنند. او همچنین دریافت که حتی استفاده‌کنندگان از تامپون همچنان استفاده از پد بهداشتی را نیز مد نظر دارند و اغلب یکی از آن‌ها را همراه با تامپون می‌پوشند و تقریباً از هر چهار زن در دوران یائسگی (سنین ۴۸ تا ۵۴) یک تامپون و یا پد بین دوره‌های قاعدگی‌شان استفاده می‌کنند.

پدها بر اساس شکل، اندازه، میزان جذب، ضخامت تقسیم‌بندی می‌شوند. بر اساس شکل کلی به دو دسته ساده، بالدار، بر اساس میزان جذب جریان قاعدگی به جاذب و سوپرجاذب تقسیم می‌شوند. از لحاظ اندازه نیز به چهار دسته کوچک، متوسط، بزرگ و ایکس لارج تقسیم بندی می‌شوند. از لحاظ ضخامت نیز به صورت فوق باریک و برای جریان‌های فوق‌العاده کم و لکه بینی، معمولی که برای جریان‌های معمولی و سبک روزهای آخر قاعدگی مناسب هستند و بسیار ضخیم که برای جریان‌های شدید قاعدگی کاربرد دارند.

نکته کلیدی در استفاده از نوار بهداشتی این است که باید حداقل هر ۶ تا ۸ ساعت تعویض شوند حتی اگر جریان قاعدگی باعث کثیفی آن نشده باشد؛ مرطوب بودن ناحیه واژن محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم‌ها به خصوص قارچ‌ها هستند و اگر پدهای بهداشتی تعویض نشوند باعث بروز مشکلات سلامتی در این ناحیه می‌شوند.

از طرفی چون نوار بهداشتی برندهای مختلف از مواد گوناگونی ساخته می‌شوند، اگر به نوع خاصی از نوار بهداشتی حساسیت داشتید، دیگر از آن نوار بهداشتی استفاده نکنید. مقاله نکات لازم برای استفاده از نوار بهداشتی را مطالعه نمایید تا بهتر بتوانید پد بهداشتی مناسب برای نیاز خود را انتخاب کنید.

مزایا و معایب استفاده از تامپون قاعدگی

طبق یک مطالعه مروری، تامپون‌ها که از دهه ۱۹۳۰ میلادی وجود داشته‌اند و محبوب‌ترین گزینه محافظ زنانه برای زنان زیر ۴۱ سال هستند. زنان اغلب تامپون‌ها را برای آزادی فیزیکی بیشتر در طول دوره پریودی خود انتخاب می‌کنند. تامپون‌ها نیز مانند نوار بهداشتی در اندازه‌ها و سطوح مختلف جذب به بازار عرضه می‌شوند. توصیه می‌شود که خانم‌ها حداقل هر چهار تا هشت ساعت یکبار تامپون را تعویض کنند و از نوع کمتر جذب کننده برای مدیریت جریان قاعدگی استفاده کنند. استفاده از تامپون در بین دوره‌های قاعدگی توصیه نمی‌شود. برخی از زنان ممکن است از ارتباط بین تامپون‌های سوپرجاذب و شیوع سندرم شوک سمی TSS  را در دهه ۱۹۸۰ میلادی چیزهایی شنیده باشند، اما این تامپون‌های «فوق‌جذب» از بازار حذف شدند و شیوع سندرم شوک سمی به شدت کاهش یافت. با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زنانی که از تامپون استفاده می‌کنند ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را در آن‌ها افزایش دهند. تامپون‌ها نیز از لحاظ اندازه کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند. برخی دارای یک اپلیکاتور برای درج در واژن هستند و برخی فاقد اپلیکاتور هستند. برخی از تامپون‌ها نیز از لحاظ قدرت جذب به عنوان سوپرجاذب و جاذب معمولی تقسیم بندی می‌شوند. در مقاله تامپون و نکات استفاده از آن به بررسی کامل این محصول پرداخته‌ایم.

مزایا و معایب استفاده از کاپ قاعدگی

فنجان قاعدگی، کاپ قاعدگی، جام قاعدگی و یا لیوان قاعدگی همگی اسم‌های یک محصول هستند. کاپ قاعدگی مانند تامپون‌ها مدت‌هاست که در بازار محصولات بهداشتی وجود داشته است اما در حال حاضر به طور گسترده توسط زنان استفاده نمی‌شود. دو نوع کاپ قاعدگی وجود دارد: اولی یک فنجان نرم، انعطاف‌پذیر و یکبار مصرف است که شبیه دیافراگم است. دومی یک فنجان زنگوله شکل ساخته شده از لاستیک (لاتکس) یا سیلیکون است که پس از تمیز کردن کامل، قابل استفاده مجدد است. هر دو نوع فنجان قاعدگی برای جمع‌آوری مایع قاعدگی (به جای جذب آن) و برای دفع خونروش و مایعات دوره پریود طراحی شده‌اند.

برخی از زنان فنجان‌های قاعدگی را ترجیح می‌دهند زیرا آنها جایگزین تامپونی هستند که تنها تا ۱۲ ساعت  می‌توان با خیال راحت از آن استفاده کردد. یک مطالعه نشان داد که زنان به طور متوسط ۲،۸ برابر کمتر از زمانی که از تامپون یا پد استفاده می‌کردند مجبور بودند فنجان را عوض کنند و کاپ قاعدگی ۰،۵ برابر کمتر نشت می‌کند. مطالعه دیگری نشان داد که زنانی که از تامپون استفاده می‌کردند و جریان قاعدگی «متوسط تا سنگین» داشتند، مانند زنان بالای ۴۰ سال، بیشتر از فنجان قاعدگی استفاده می‌کردند.

زنان همچنین می‌گویند که کاپ‌های قاعدگی را دوست دارند زیرا حاوی هیچ ماده شیمیایی، سفید کننده یا الیافی نیست که می‌تواند باعث حساسیت یا واکنش‌های آلرژیک شود. همچنین، فنجان‌های نرم و انعطاف‌پذیر قاعدگی را می‌توان در حین مقاربت استفاده کرد. برای برخی از زنان، قرار دادن و برداشتن کاپ‌های قاعدگی دشوارتر از تامپون است، اما این مشکلات را می‌توان با آموزش در مورد بدن خود زن و روش‌های قرار دادن آن حل کرد. همچنین یکی از معایب اصلی کاپ‌های قاعدگی که در یک در نظرسنجی به آن اشاره شده بود نیاز به تمیز کردن کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد بود که با استفاده از جام‌های قاعدگی یکبار مصرف به راحتی این مشکل نیز رفع می‌شود.

مزایا و معایب محصولات قاعدگی نسبت به یکدیگر

محصول قاعدگی و دوام و ماندگاری

بی‌میلی و عدم اطمینان به امتحان روش‌های جدید بهداشت قاعدگی کاملاً قابل درک است. با این حال، هنگامی که محصولات مختلف را امتحان کنید، دلایل زیادی برای ادامه استفاده از یک محصول جدید را پیدا خواهید کرد. کاپ‌های قاعدگی علاوه بر این که به طور قابل توجهی ارزان‌تر از نوار بهداشتی و تامپون هستند و قابل استفاده مجدد هستند. لذا در هزینه شما صرفه‌جویی می‌شود و از طرفی هیچ وقت نگران تمام شدن محصول قاعدگی جهت مهار جریان قاعدگی خود نیستید چون کاپ‌ها برای حداقل ۱۰ سال ماندگاری دارند.

مزایا و معایب محصولات قاعدگی نسبت به یکدیگر

محصول قاعدگی و بوی بد

مسلماً خیلی از وقت‌ها به خصوص در ماه‌های گرم سال بسیاری از شما نگران بوی بدی هستید که هنگام پریودی  از نوار بهداشتی و یا تامپون بلند می‌شود. از آن جایی که مایع موجود در جام‌های قاعدگی مانند پدها و تامپون‌ها در معرض هوا قرار نمی‌گیرد، دیگر نگران انتشار بوی شرم‌آور در بدترین زمان ممکن نخواهید بود. باکتری‌های مثبت و pH واژن نیز ثابت می‌ماند. تامپون‌ها و نوار بهداشتی هم خون و هم ترشحات واژن را جذب می‌کنند که ممکن است تعادل ظریف بین باکتری‌ها و pH واژن را بر هم بزند و سبب انتشار بوی بد شوند.

محصول قاعدگی و لطافت پوست

با استفاده از نوار بهداشتی ممکن است فرد دچار بثورات پوستی به خصوص در ناحیه واژن و فرج شود. پدها و تامپون‌ها ممکن است حاوی اسانس‌ها و عطرهای مصنوعی باشند که می‌توانند باعث حساسیت و تحریک پوست شوند. اما فنجان قاعدگی عاری از همه این مواد شیمیایی تحریک‌زا است. اما اگر شما از آن دسته افراد هستید که به لاتکس حساسیت دارید بهتر است از کاپ‌های قاعدگی که از جنس سیلیکون هستند استفاده کنید.

محصول قاعدگی وجذب و یا جمع‌آوری مایعات و ترشحات پریود

هر محصول قاعدگی حجم مشخصی از جریان قاعدگی را در خود حفظ می‌کند. اما به هر جهت اگر در مقام مقایسه بین پد بهداشتی و تامپون و کاپ باشیم، تامپون‌ها و پدها قادر به نگه داشتن مایعات به اندازه کاپ‌های قاعدگی نیستند. ظرفیت نگهداری مایعات در یک جام پریودی دو برابر تامپون و نوار بهداشتی است. در روزهایی که جریان قاعدگی سنگین است کاپ می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اما این حجم از ظرفیت کاپ قاعدگی نباید مانع تخلیه به موقع کاپ قاعدگی شود حتی اگر ظرفیت کاپ قاعدگی هنوز به نیمه هم نرسیده باشد. زیرا عدم تخلیه به موقع خون موجود در کاپ قاعدگی می‌تواند باعث ایجاد یک محیط غنی برای رشد عوامل بیماری‌زا شود. مقاله نحوه شستشو و نگهداری کاپ قاعدگی را در مجله اینترنتی پینو بیبی مطالعه بفرمایید.

محصول قاعدگی و آسودگی هنگام خواب

هنگام استفاده از فنجان قاعدگی، می‌توانید آسوده خاطر باشید زیرا احتمال نشت آن بسیار کم است. احتمالاً هرگز مجبور نیستید ناگهان از خواب بیدار شوید تا به دنبال تعویض پد و یا تامپون بگردید. البته باید به این نکته توجه کنید که اگر سایز مناسب کاپ قاعدگی را برای خود انتخاب نکنید و یا آن را درست در محل خود قرار ندهید امکان نشت آن وجود دارد. بنابراین ما به شما توصیه می‌کنیم مقاله‌های انتخاب سایز مناسب کاپ قاعدگی، کاپ قاعدگی و نحوه استفاده از آن در مجله مادر و کودک پینو بیبی مطالعه بفرمایید.

محصول قاعدگی و زباله کمتر، صرفه جویی بیشتر

برخی از فنجان‌های برای مدت طولانی، حتی سال‌ها قابل استفاده هستند. صرفه جویی مالی قابل توجهی در  مورد استفاده از تامپون‌ها و پدها دارند. از آن جایی که می‌توان کاپ‌های قاعدگی را بازیافت کرد، زباله‌های کمتری در محل‌های دفن زباله جمع می‌شود. درختان کمتری نسبت به جایگزین‌های کاغذی برای تولید پد و تامپون قطع می‌شوند. به یاد داشته باشید که برخی از فنجان‌های قاعدگی برای دور انداختن ساخته شده‌اند. اگر می‌خواهید یک مورد قابل استفاده مجدد داشته باشید، قبل از خرید حتماً برچسب محصول را به دقت مطالعه کنید. استفاده از کاپ قاعدگی راهی برای کاهش هزینه‌های ماهانه شما است.

محصول قاعدگی و استفاده آسان

هر کسی که از تامپون استفاده کرده است، به ویژه آنهایی که اپلیکاتور ندارند،  پس قادر است که به راحتی از کاپ قاعدگی را نیز استفاده کند. اگر تا به حال از حلقه واژن NuvaRing یا کلاهک و دیافراگم دهانه رحم به عنوان پیشگیری از بارداری استفاده کرده باشید، در استفاده از کاپ قاعدگی مشکل کمتری خواهید داشت. به سادگی کاپ را تا کنید تا شبیه یک تامپون شود، آن را به سمت پشت واژن هدایت کنید و در جای خود فشار دهید. اگر درست در جای خود درج شود اصلاً احساسش نمی‌کنید. تا زمانی که از آن استفاده نکنید، نمی‌دانید که آیا فنجان قاعدگی انتخاب مناسبی برای شما است یا خیر.

محصول قاعدگی مناسب همه گروه‌های سنی

برخی بانوان به خصوص دختران جوان از این که محصولی را وارد واژن خود وارد کنند احساس ناخوشایندی دارند و از بین سه محصوصل رایج قاعدگی فقط پد بهداشتی است که خارج از بدن قرار می‌گیرد. همچنین در بسیاری از فرهنگ‌ها باکرگی یک امر مهم تلقی می‌شود. بنابراین برای بسیاری از دختران جوان با وجود پرده بکارت استفاده از تامپون و کاپ قاعدگی در بیشتر حالت‌های پرده هایمن عملاً این محصولات قاعدگی قابل استفاده نخواهد بود.

همچنین به جز مسئله بکارت برخی از انواع پرده‌های بکارت برای مثال نوع متخلل یا مشبک امکان استفاده از محصولاتی را که در واژن باید گذاشته شوند را نمی‌دهند. مجموعه این مسائل باعث شده است تا محصولات تامپون و کاپ بیشتر در بانوان و نوار بهداشتی بیشتر در دختران جوان و باکره مورد استقبال قرار گیرد.

نکات بهداشتی در هنگام استفاده از هر محصول بهداشتی قاعدگی

  • انتخاب محصول بهداشتی که شما با آن احساس راحتی و امنیت بیشتری می‌کنید و سلامت شما را به خطر نمی‌اندازد، اولویت اصلی است. موضوع دیگر این است که برای استفاده از یک محصول بهداشتی بعد از درجه ترجیحات شما، هزینه، کارایی و مسئله محیط زیست حائز اهمیت است.
  • مهم نیست که کدام محصول بهداشتی قاعدگی گزینه انتخابی شما است، هر کدام را خواستید استفاده کنید حتماً دست‌های خود را قبل و بعد از گذاشتن و یا برداشتن محصول بهداشتی بشویید تا از انتشار عفونت در دستگاه تناسلی و ادراری خود جلوگیری کنید.
  • به یاد داشته باشید هر محصولی را که استفاده می‌کند، موقع تعویض پد بهداشتی یا تامپون آن را در یک پوشش کاغذی و یا پوشش مخصوص خود محصول بپیچید و در سطل زباله بریزید تا مانع رشد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا شوید و اگر از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید حتماً مایعات قاعدگی را در سینک توالت تخلیه کنید و محصول را کاملاً طبق راهنمای موجود شسته و خشک کنید و نگهداری نمایید.
  • به زمان تعویض محصول مورد نظر دقت کنید و هرگز بیش از زمان گفته شده محصول را استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *