آموزش, بازی و سرگرمی

حس لامسه کودک خود را تقویت کنید

هنگامی ‌که کودکان کوچک هستند، ضروری است که حس لامسه خود را کشف کنند و لازم است که والدین این حس مهم را در کودک تقویت کنند. حس لمس کودک اولین حسی است که در رحم رشد می‌کند و این اولین راهی است که نوزادان یاد می‌گیرند با والدین خود پیوند برقرار کنند. (آیا می‌دانستید که لمس ملایم والدین روی دست کودک می‌تواند ضربان قلب و فشار خون او را کاهش دهد؟) لمس نقش مهمی‌ دارد، هم در رشد اولیه مهارت‌ها‌ی فیزیکی و ارتباطی و هم در توانایی کودک برای مشارکت در فعالیت‌ها‌ی بدنی. در این مقاله پینو بیبی به بررسی راه‌های تقویت حس لامسه می‌پردازد.

حس لامسه کودک خود را تقویت کنید

فعالیت‌ها‌ی حسی برای نوزادان و کودکان نوپا

فعالیت‌ها‌یی که شامل لمس و حرکت کودک می‌شود مفید است زیرا آنها با احساس و لمس اشیاء مختلف یاد می‌گیرند، به ویژه کودکانی که ذاتاً یادگیرنده حرکتی هستند. عمل لمس، حسگرهای درون ماهیچه‌ها و مفاصل را تحریک می‌کند و پیام‌هایی را از پوست به مغز می‌فرستد. اساساً، هر بار که کودک شما چیزی را لمس می‌کند، مغز پیامی‌ دریافت می‌کند و تصمیم می‌گیرد و آن را پردازش می‌کند.

بازی حسی چیست؟ فواید برای کودک و ایدههای بازی حسی

فعالیت‌هایی که تمام حواس کودک را درگیر می‌کند، می‌تواند به یادگیری و رشد او کمک کند. احتمالاً می‌توانید تمام حواس اصلی را نام ببرید: بینایی، شنوایی، چشایی، لامسه و بویایی. اما آیا می‌دانید چرا آنها بسیار حیاتی هستند و چرا در حین رشد برای کودکان اهمیت بیشتری دارند؟ بازی‌های حسی بر فعالیت‌هایی متمرکز است که حواس کودک شما را درگیر می‌کند و به او کمک می‌کنند تا مهارت‌های زبانی و مهارت‌های حرکتی را توسعه دهند. هم چنین به رشد شناختی کودک کمک می‌کنند، تعاملات اجتماعی را تقویت می‌کنند و انجام آزمون و خطا را تشویق می‌کنند. بازی حسی همچنین می‌تواند به دو سیستم حسی که اغلب نادیده گرفته می‌شوند بپردازد:

  • سیستم‌ حس عمقی: حس عمقی ما به آگاهی از بدن خود اشاره دارد. این به ما کمک می‌کند تا بدانیم اعضای بدن نسبت به یکدیگر کجا هستند و به ما می‌گوید که در هنگام نگه داشتن، هل دادن، کشیدن یا بلند کردن اشیاء چقدر نیرو باید اعمال کنیم.
  • سیستم حس ‌دهلیزی: حس دهلیزی ما که به عنوان حس حرکتی یا تعادلی نیز شناخته می‌شود، به ما اجازه می‌دهد تعادل را در حین انجام فعالیت‌ها حفظ کنیم.

نمونه‌ها‌یی از بازی‌های حسی شامل دوچرخه سواری، بازی با اسلایم یا حتی گوش دادن به موسیقی است. یکی از مزیت‌های مهم بازی‌ها و فعالیت‌ها‌ی حسی این است که می‌توان آن‌ها را به راحتی در خانه انجام داد و به اشتراک گذاشت.

فواید فعالیت و بازی‌های حسی

بازی حسی نقش مهمی ‌در رشد کودک شما از بدو تولد تا اوایل کودکی دارد. بازی حسی به ایجاد اتصالات عصبی در مسیرهای مغز کمک می‌کند، که می‌تواند به کودک شما کمک کند تا وظایف پیچیده را انجام دهد. وقتی کودک شما درگیر بازی‌های حسی می‌شود، به رشد مغزش کمک می‌کند و از جنبه‌های خاصی از محیط خود یاد می‌گیرد. در این بخش برخی از مزایایی بازی‌های حسی آورده شده است که چگونه این فعالیت‌ها می‌تواند به کودک شما کمک کند.

بازی‌های حسی به مهارت‌ها‌ی زبانی کودک کمک می‌کنند

مهارت‌ها‌ی زبانی کودک شما به طور طبیعی از طریق بازی حسی رشد می‌کند. وقتی کودک در هر نوع بازی، از جمله فعالیت‌های حسی، شرکت می‌کند، از طریق تجربیات در محیط خود یاد می‌گیرد و روش‌های مختلفی برای برقراری ارتباط با احساسات، خواسته‌ها و نیازهایش می‌آموزد. با درگیر کردن حواس، کودک شما یاد می‌گیرد که چگونه کاری را انجام می‌دهد و احساسش را توصیف کند، در نهایت از کلمات توصیفی بیشتری برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند.

بازی‌های حسی به مهارت‌ها‌ی حرکتی ظریف کمک می‌کنند

بازی حسی می‌تواند به کودک شما کمک کند تا مهارت‌ها‌ی حرکتی ظریفی مانند بستن بند کفش، نوشتن و زیپ کت خود را توسعه دهد. از طریق بازی لمسی که بر ساختن، ریختن و اختلاط تمرکز دارد، کودک شما توانایی خود را برای استفاده از گروه‌ها‌ی عضلانی کوچک و هماهنگ کردن حرکات تقویت می‌کند. بازی لمسی راهی عالی برای استفاده از مهارت‌های حرکتی ظریف کودک به شیوه‌ای سرگرم‌کننده است. به کودک اجازه دهید برای کشف آزادانه و تقویت حس لامسه خود محتویات بسته‌های کوچکی مانند ماکارونی خشک، غلات خشک، برنج یا حتی اسلایم یا خمیر بازی  را لمس کند این کار می‌تواند مهارت‌ها‌ی حرکتی ظریف او را توسعه و تقویت کند.

بازی‌های حسی به مهارت‌ها‌ی حرکتی درشت کمک می‌کنند

مهارت‌های حرکتی درشت شامل نشستن، خزیدن، پریدن و دویدن است، فعالیت‌هایی که از عضلات بزرگ بدن کودک شما در بازوها، پاها و بخش مرکزی بدن او (ناحیه شکم) استفاده می‌کنند. چه فرزند شما تازه راه رفتن را یاد بگیرد یا سعی کرده باشد توپ را پرتاب کند، نکته کلیدی این است که به او فرصت کافی برای تمرین آزادانه این مهارت‌ها‌ بدهید.

بازی‌های حسی به رشد شناختی کودک کمک می‌کنند

سوال پرسیدن، فکر کردن به نحوه کار کردن، انجام آزمایش‌ها‌ و تجزیه و تحلیل نتایج، همه بخشی از رشد شناختی سالم کودک هستند. این گونه است که کودک چیز جدیدی یاد می‌گیرد و چیزها را کشف می‌کند. با بازی حسی، کودک شما روی مهارت‌ها‌ی حل مسئله کار می‌کند. این آنها را تشویق می‌کند تا چگونگی بازی کردن و درگیر شدن با تجربیات مختلف و هم چنین نحوه مانور دادن با چالش‌ها‌یی را که با آنها روبرو می‌شوند، مانند چگونگی ریختن برنج از ظرفی به ظرف دیگر یا چگونگی حفظ تعادل در تاب را بیاموزد.

بازی‌های حسی اثر آرام بخش دارند

سیستم حسی می‌تواند به آرامش کودک کمک کند. این امر به ویژه برای کودکان هنگام رشد بسیار مهم است. بازی حسی می‌تواند برای کمک به تنظیم سطح برانگیختگی کلی کودک استفاده شود. می‌توانید از آن برای تحریک کودکی استفاده کنید که ممکن است کمی‌ تنبل باشد. از سوی دیگر، بازی حسی می‌تواند به کودکی که ممکن است بیش فعالی و یا مشکل در توجه داشته باشد، کمک کند. به عنوان مثال فشار ناشی از در آغوش گرفتن، بالشتک‌ها‌ی سنگین و صندلی‌ها‌ی حسی می‌تواند به آرامش کودک بیش‌فعال کمک کند و نشان دهد که زمان ماندن در جای خود فرا رسیده است.

بازی‌های حسی تعامل اجتماعی را تقویت می‌کنند

با درگیر شدن در بازی حسی با خواهر و برادر یا همسالان، کودک شما شروع به رشد مهارت‌ها‌ی اجتماعی می‌کند. آنها یاد خواهند گرفت که چگونه ارتباط برقرار کنند، چگونه مشکلات را عیب‌یابی کنند و یاد بگیرند که با نحوه بازی دیگران سازگار شوند. چه در پارک روی تاب باشید و یا با قطعات یک اسباب بازی سرگرم باشید، بازی حسی چیزی است که همه می‌توانند در آن شرکت کنند. بازی‌های حسی بسیار فراگیر هستند.

بازی‌های حسی و لمسی برای کودکان نوپا

در ادامه برخی از فعالیت‌ها‌ی حسی برای نوزادان و کودکان نوپا برای کشف حس لامسه و همچنین فعالیت‌ها‌ و بازی‌ها‌ی ورزشی که بیشتر برای کودکان پیش دبستانی مناسب است آورده شده است:

بازی‌های حسی برای کودکان سنین صفر تا ۲ سال

  • دست زدن به اشیا و مواد مختلف: نوزادان با کاوش در مواد مختلف، هماهنگی و قدرت عضلانی خود را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، له کردن خمیر بازی قدرت دست را بهبود می‌بخشد، برداشتن اشیاء کوچک‌تر استفاده گیره مانند از انگشتان (بین انگشت شست و اشاره) را تشویق می‌کند و نقاشی با انگشت مهارت‌ها‌ی استفاده از انگشتان را ارتقا می‌دهد.
  • قدرت عضلانی ایجاد کنید: غلت زدن، هل دادن، ضربه زدن و پرتاب اشیاء باعث افزایش قدرت عضلانی می‌شود. علاوه بر این، خزیدن یا راه رفتن روی مواد مختلف به کودکان کمک می‌کند تا نسبت به بدن خود آگاهی پیدا کنند و برداشتن اشیا از هماهنگی چشم و دست پشتیبانی می‌کند.
  • کاوش بافت‌ها: لمس و دستکاری اشیا با بافت‌ها‌ی مختلف به رشد لمس کودک کمک می‌کند. اجسام صاف یا خشن، سخت یا نرم، مرطوب یا خشک، سبک یا سنگین و گرم یا سرد را جهت بازی کودک فراهم کنید.
  • شناسایی اشیا با لمس: اشیای مختلف را در یک جعبه قرار دهید و از کودکتان بخواهید از حس لامسه خود برای شناسایی آنها کمک بگیرد و بدون نگاه کردن به درون جعبه و فقط با لمس بتواند آنها را شناسایی کند.

بازی‌های حسی برای کودکان سنین ۳ تا ۵ سال

  • او را تشویق کنید نقاشی بکشد: از انگشت خود برای کشیدن اشکال، حروف یا اعداد در پشت کودک خود استفاده کنید و از او بخواهید تا حدس بزند که شما چه چیزی را می‌کشید. سپس، نقش‌ها‌ را عوض کنید!
  • اجازه دهید پابرهنه راه برود: از فرزندتان بخواهید چیزهایی را با دست یا پاهایش احساس کند و به احساساتی که تجربه می‌کند فکر کند. می‌توانید از کودک خود بخواهید رنگ، خمیر بازی، چمن و فرش را آزمایش کند. سپس از او بپرسید که چه احساسی دارد. زبر است یا صاف؟ گرم یا سرد؟
  • چشمان کودک را ببندید: فرزندتان را تشویق کنید که چشمانش را ببندد و سپس از او بخواهید اشیایی را که در مقابلش قرار می‌دهید با لمس تشخیص دهد. هم چنین می‌توانید او را به بیرون هدایت کنید. از او بخواهید به آرامی‌ پاهایش را به جلو حرکت دهد تا حدس بزند روی چه سطحی راه می‌رود و از حس لامسه‌اش برای شناسایی اشیاء اطراف حیاط استفاده کند.
  • یک مسیر پُر از موانع ایجاد کنید: از فرزندتان بخواهید از روی اشیا، زیر، اطراف و از میان اشیا عبور کند. سپس، از او بخواهید مسیر را با چشمان بسته به پایان برساند.
  • تطبیق اشیاء را امتحان کنید: اشیا مختلف را به صورت جفت در یک سبد بریزید مثلاً دو تا قاشق چایخوری شبیه هم، یا دو تا گیره لباس مثل هم؛ سپس از کودک خود بخواهید که اشیاء مشابه را با احساس کردن آنها شناسایی کند.
حس لامسه کودک - بازی‌های حسی برای کودکان سنین ۳ تا ۵ سال

ایده‌ها‌ و فعالیت‌ها‌ی بازی حسی

یافتن فعالیت‌ها‌یی که حواس کودک شما را تحریک می‌کند آسان است. در این بخش تعدادی ایده برای تقویت حس لامسه کودک آورده شده است که می‌توانید به فراخور سن کودک و امکانات خود آنها را اجرا کنید.

بازی سطل‌ها‌ی حسی

از یک وان پلاستیکی یا ظرف بزرگ استفاده کنید و آن را با اشیاء مختلف مانند ماسه یا کاغذ خرد شده پر کنید.

ایده‌ها‌ی دیگر عبارت هستند از: آب، توپک‌های پوم پوم، توپ‌ها‌ی پنبه‌ای، چمن، بسته‌بندی بادام زمینی و دکمه‌ها‌.

یا حتی می‌توانید این سطل‌ها‌ی حسی را با انواع خوردنی‌های نظیر برنج خشک، ماکارونی یا لوبیا پر کنید. حتی می‌توانید ابزارهایی مانند بیل یا سطل‌ها‌ی کوچک اسباب بازی را امتحان کنید. بسته به سن کودک شما، اسباب بازی‌ها‌ی کوچک یا مجسمه‌ها‌ می‌توانند تخیل کودک را نیز تقویت کنند. فقط مطمئن شوید که از اقلامی ‌استفاده می‌کنید که خطر خفگی برای کودک به دنبال نداشته باشد و هنگام استفاده از اقلام کوچک‌تر بر فعالیت کودک نظارت داشته باشید. اجازه دهید فرزندتان کاوش کند و به بافت‌های ناآشنا موجود در سطل دست بزند و به حس لمس کردن این اجسام و اشیا عادت کند. نیازی به کارگردانی این بازی نیست. یک قدم به عقب بردارید و اجازه دهید فرزندتان آزادانه کاوش و آزمایش کند.

حس لامسه کودک- ایده‌ها‌ و فعالیت‌ها‌ی بازی حسی

بازی نقاشی با انگشت

مطمئناً، ممکن است کودک و فضای اطراف او در طی این فعالیت کمی ‌نامرتب و شلخته باشد، اما نقاشی با انگشت یک فعالیت عالی برای نوزادان و کودکان نوپا است. اگر این کار را با یک نوزاد انجام می‌دهید، دست و پای او را با یک برس نرم رنگ کنید و سپس روی یک تکه کاغذ چاپ کنید. می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و این تصاویر را چاپ کنید و از آن‌ها برای ساخت یک یادگاری زیبا و یک اثر هنری بهره ببرید. برای کودکان نوپا، این می‌تواند یک فعالیت آرامش بخش باشد و به آنها کمک می‌کند احساسات خود را بیان کنند. برای شروع، یک منطقه را روی دیوار یا روی زمین با کاغذ بپوشانید و رنگ انگشتی را در اختیار کودک قرار دهید. می‌توانید این کار را در در بیرون از خانه انجام دهید تا از آشفتگی داخل خانه بکاهید یا یک پتو یا ملحفه کهنه را پهن کنید تا کودک روی آن کار کند. سپس به کودکتان اجازه دهید هر طور که دوست دارد روی فضای تعیین شده غوطه‌ور شود، رنگ‌ها مخلوط کند و بچرخد. این به کودکان کمک می‌کند تا به تجربه حسی و احساس بافت رنگ عادت کنند. استفاده از خمیر بازی یا اسلایم نیز به خوبی نقاشی انگشتی موثر است.

بازی نقاشی با انگشت

بازی با غذا

دفعه بعد که می‌خواهید به فرزندتان بگویید با غذای خود بازی نکند، دوباره فکر کنید. بازی با رشته فرنگی یا غلات خشک می‌تواند به رشد حواس آنها به طرق مختلف کمک کند. تا زمانی که بچه به چهار تا شش ماهگی برسد، کودک شما آماده است تا در مورد غذاها بیاموزد. او این آموزش را هم از طریق لمس کردن غذا کسب می‌کند و هم از طریق تماشای غذا خوردن اعضای خانواده. بنابراین، اجازه دهید آنها غذاها و خوراکی‌ها را بچشند، له کنند و در حالی که در مورد بافت، طعم و بو یاد می‌گیرند، آنها را با هم مخلوط کنند.

بازی در بیرون منزل

با گرم شدن هوا، مطمئن شوید که فرزندان‌تان برای مدتی بازی به حیاط خانه می‌روند. این به ویژه برای کودکان نوپا عالی است. به بازی در جعبه شنی فکر کنید، دویدن در اطراف یا حتی غلت زدن در چمن، اینها همه اشکال بازی حسی هستند. بچه‌ها‌ی بزرگ‌تر می‌توانند از بازی‌ها‌ سرسر بازی، استفاده از تاب و یا دوچرخه سواری بهره ببرند. هر چیزی که آنها را وادار به پریدن، خزیدن، غلتیدن یا هل دادن کند، عالی است.

زمان حمام گرفتن

پُر کردن وان برای حمام کردن و این که اجازه دهید کودک در وان بازی کند، فواید بیشتری نسبت به تمیز کردن کودک دارد. همه چیز از حباب‌ها‌، اسباب بازی‌ها‌ و پاشیدن آب می‌تواند یک تجربه حسی جالب برای کودک باشد. این کار می‌تواند به سادگی با اضافه کردن حباب‌های بویایی مختلف به آب باعث تقویت حس بویایی در کودک نیز شود برای ایجاد حباب بهتر است از شامپو بچه یا صابون کرمی استفاده کنید که برای کودک مضر نیستند.

گوش دادن به موسیقی

حتی گوش دادن به موسیقی می‌تواند در رشد کودک شما موثر واقع شود. گوش دادن به موسیقی می‌تواند به افزایش دایره واژگان کودک کمک کند، خلق و خوی آنها را بهبود ببخشد و حتی به ایجاد هماهنگی کمک کند. علاوه بر گوش دادن به آهنگ‌ها، می‌توانید از فرزندانتان بخواهید از وسایل خانه به عنوان آلات موسیقی خانگی استفاده کنند. با قاشق‌های چوبی به قابلمه‌ها ضربه بزند و تفاوت دو جنس چوب و فلز را درک کند.

بازی‌های بومی و محلی ایرانی برای تقویت حس لامسه

بازی لمس با پر

این بازی که مورد علاقه کودکان نوپا است، فقط شامل قلقلک دادن قسمت‌هایی از بدن با پر است. همان طور که هر قسمت از بدن را قلقلک می‌دهید، نام آن را قسمت بدن را بگویید. به فرزندتان اجازه دهید تا او نیز این بازی را با شما انجام دهد.

انگشت بازی

بازی‌های معمول با انگشت برای بچه‌های کوچک سرگرم کننده است، اما کودکان پیش دبستانی و مهدکودک‌ها نیز از آنها لذت می‌برند. برای مثال بگید:

«این پیشی کوچولو به بازار رفت، (شست پا فرزندتان را تکان دهید)

این پیشی کوچولو در خانه ماند، (انگشت بعدی را تکان دهید).

این پیشی کوچولو کباب خورد، (انگشت میانی پا را تکان دهید).

این پیشی کوچولو خوابش برد، (انگشت پای بعدی را تکان دهید).

و این پیشی کوچولو تا خونه دوید! (با تکان دادن کوچکترین انگشت پا شروع کنید و سپس انگشتان خود را روی پا، بالای پا و روی بدن کودک تا زیر بغل حرکت دهید و او را به آرامی قلقلک دهید)».

مورچه مورچه بازی

به صورت یک قصه شروع کنید. برای مثال: «یه مورچه بود که دلش می‌خواست از کوه‌ها رد بشه با انگشت خودتان از انگشت پای کودک شروع کنید و یواش یواش به سمت سایر بخش‌های بدن کودک حرکت کنید. مثلاً در ادامه بگویید مورچه خسته شد برای مثال به زانو رسیدید و بگوید مورچه خسته شد خواست روی این تپه استراحت کنه»، روی زانو کودک با انگشتان دست‌تون یکم فشار بیارید و سعی کنید حواس کودک را به آن بخش جلب کنید و همین طور قصه را ادامه بدهید و با انگشتان خودتان به زیر بغل یا گردن کودک که رسیدید اگر از قلقلک بدش نمیاد او را به آرامی قلقلک دهید و به او بگویید مورچه دوستش پیدا کرد، اگر کودک قلقک را دوست ندارد او را نوازش کنید. اسم کودک را به عنوان دوست مورچه کوچولو بگویید و بعد بگویید «مورچه می‌خواد با دوستش شوخی بکنه» و کودک را خیلی آهسته قلقلک بدهید.

لی لی لی لی، حوضک

کف دست کودک را صاف نگه دارید و بگویید «این یه حوض آب هست».  با انگشتان‌تان کف دست کودک یک دایره بکشید. بعد ادامه شعر را بخونید و هر دفعه یک انگشت کودک رو بکشید.

لی‌لی، لی‌لی حوضک (کف دست دایره بکشید).

گنجیشکه اومد آب بخوره افتاد تو حوضک

این یکی درش آورد (انگشت اول کودک رو تکان بدهید).

این یکی آبش داد (انگشت دوم کودک رو تکان بدهید).

این یکی نونش داد (انگشت سوم کودک رو تکان بدهید).

این یکی گفت: کی هلش داد؟ (انگشت چهارم کودک رو تکان بدهید).

این یکی گفت: منِ منِ کله گنده (انگشت شصت کودک رو تکان بدهید).

لی لی لی لی، حوضک

بازی تاپ تاپ خمیر

این بازی به این صورت است که کودک را به پشت می‌خوابانید و خیلی آرام همگی اعضا تیم به پشت کودک ضربه می‌زنید و شعر بازی را می‌خوانید. بعد از اتمام شعر از کودک بخواهید هر بار حدس بزند که دست چه کسی بالا است.

تاپ تاپ خمیر

شیشهُ پر پنیر

دو تا نون بیار

یه کباب بگیر!

دست کی بالاست؟! مثلاً کودک حدس بزند مادرش

اگر اشتباه حدس زد دوباره ادامه داشته باشه و هر بار اشتباه گفت کودک را یه قلقلک کوچولو بدهید. با این بازی کودک حس لامسه پشت بدن کودک فعال می‌شود و درک می‌کند که دست چه کسی روی بدنش نیست.

حمومک مورچه داره

در این بازی دست کودک را گرفته و با او دور اتاق بچرخید و شعر را بخوانید و وقتی به «بشین و پاشو خنده ‌داره» رسیدید؛ بشینید و بایستید و بخندید.

حمومک مورچه داره

دور و برش کوچه داره

بشین و پاشو خنده داره

بازی نون می‌پزیم

برای انجام این بازی کودک را به پشت بخوابانید و مچ پاهای کودک را در دستان خود بگیرید و آنها را به سمت شکم خم کنید و سپس راست کنید بگویید «آب می‌کشیم آب می‌کشیم» ۲ تا ۳ بار تکرار کنید. بعد در ادامه زانو های کودک را با دستان‌تان بگیرید و بلند کند و آرام روی زمین بگذارید به طوری که کف پای کودک با زمین تماس پیدا کند و بگویید «خمیر می‌کنیم خمیر می‌کنیم». در ادامه مچ دست و ساعد دستان کودک خود را در دست بگیرید و دست‌های او را به طرف شکمش بیاورید و باز کنید (چند بار این حرکت را تکرار کنید) و بگویید «چونه می‌گیریم چونه می‌گیریم». بعد شکم بچه را به آرامی با هر دو دست قلقلک بدهید و بگویید «نون می‌پزیم نون می‌پزیم».

آب می‌کشیم آب می‌کشیم.

خمیر می‌کنیم خمیر می‌کنیم.

چونه می‌گیریم چونه می‌گیریم.

نون می‌پزیم نون می‌پزیم.

چه زمانی برای بازی‌های حسی خوب است؟

هیچ زمان مشخصی وجود ندارد که تعیین کند کودک شما باید در بازی‌ها‌ی حسی شرکت کند. اما بدانید که بازی‌ها‌ی حسی زیادی در زندگی و فعالیت‌ها‌ی روزمره آنها اتفاق می‌افتد. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی استفاده حداکثری از زمان بازی آورده شده است.

  • به دنبال راه‌ها‌یی برای افزودن حواس بیشتر باشید. حتی چیزی به کوچکی نشستن روی بالش هنگام بازی با بلوک‌ها‌ی کودک می‌تواند سیستم تعادل او را درگیر کند. به ‌عنوان یک والدین یا مراقب، به راه‌هایی فکر کنید که واقعاً تجربیات حسی را تقویت کنید.
  • شما مجبور نیستید اقلام یا تجهیزات خاصی بخرید. فعالیت‌ها‌ی زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. بسیاری از این چیزها از قبل در خانه شما هستند.
  • خلاق باشید. سعی کنید با دادن یک غذای جدید یا امتحان کردن یک فعالیت جدید، تجربیات کودک را با هم ترکیب کنید. اساساً سعی کنید چیزهایی را برای فرزندان‌تان جالب و جذاب است نگه دارید. به عنوان مثال، سعی کنید زمان حمام را کمی ‌متفاوت کنید. از هر فرصتی برای درگیر کردن حواس لامسه کودک بهره ببرید چه استفاده از یک پارچه متفاوت برای نشان دادن و لمس بافت متفاوت به نوزاد یا نشان دادن حس پاشیدن آب به بدن نوزادتان.

انجام بازی‌های حسی راهی است که کودکان شما در سایر زمینه‌های زندگی انعطاف‌پذیرتر و سازگارتر شوند. با درگیر کردن حواس آنها و توسعه این مهارت‌ها‌، جهان برای کودکان کمتر ترسناک می‌شود زیرا آنها ابزارهای مناسبی را برای کنترل هر چیزی که سر راهشان قرار می‌گیرد ایجاد کرده‌اند. برای پیدا کردن فعالیت‌هایی که می‌توانید در خانه با کودک خود انجام دهید تا حواس او را درگیر کنید توصیه می‌کنیم تا مقالات مونته‌سوری پینو بیبی را نیز مطالعه کنید. در همین رابطه می‌توانید مجموعه مقالات بازی‌ها و فعالیت‌های مونته سوری را مطالعه کنید که برای ۵ رده سنی به تفکیک ذکر شده‌اند (رده سنی ۲.۵ تا ۳.۵ سال، رده سنی ۳.۵ تا ۴.۵ سال، رده سنی ۴.۵ و ۵ سال، رده سنی ۵ تا ۶ سال و رده سنی ۶ تا ۷ سال)

سخن آخر

شاید به جرات بتوان گفت حس لامسه اولین حس قوی در نوزاد است؛ درست همان لحظه که بعد از تولد اولین تماس پوستی را با مادر برقرار می‌کند این حس در وجود کودک شروع به ایجاد تجربه و آموزش می‌کند. بسیاری از متخصصان زنان و زایمان به این نکته تاکید دارند که هر چه تماس پوستی نوزاد و مادر سریع‌تر باشد بسیاری از مشکلات بعدی نوزاد نیز سریعتر حل و فصل می‌شود برای مثال کودک سریع‌تر سینه مادر را برای شیر خوردن می‌پذیرد. بنابراین به نظر می‌رسد تقویت این حس به رشد و تقویت سایر حواس نیز کمک می‌کند. به خصوص که برای تقویت این حس هیچ ابزار و وسیله تخصصی نیز مورد نیاز نمی‌باشد. حس لامسه همان حس زندگی است که به اصلاح با پوست و گوشت آن را درک می‌کنیم.

1 دیدگاه در “حس لامسه کودک خود را تقویت کنید

  1. اکرم گفت:

    وای چقدر خوب که بازی های بومی ایران هم گذاشتید سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *