آموزش

کودک از چه سنی می‌تواند آموزش شنا ببیند؟

بهترین سن برای شروع آموزش شنا

شنا یکی از محبوب‌ترین فعالیت تفریحی برای کودکان و نوجوانان به خصوص در فصل گرم تابستان است. شنا چهارمین فعالیت تفریحی محبوب در کل جهان شناخته شده است. همچنین نوعی ورزش است که برای سلامت قلب و مبارزه با چاقی کودکان بسیار مفید است. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که شنا حتی برای سلامت روان افراد نیز بسیار عالی است. شنا همچنین یکی از ضروری‌ترین مهارت‌های زندگی است: توانایی شنا می‌تواند به نجات جان شما یا زندگی دیگران کمک کند، در حالی که یک فعالیت سالم و لذت بخش در آب است. شنا بدون شک برای همه افراد مفید است؛ اما سوال اینجاست که از چه سنی آموزش شنا را باید شروع کرد؟ در ادامه این مقاله با پینو بیبی همراه باشید تا بدانید چرا آموزش شنا به کودکتان در سنین پایین ضروری است. همچنین در ادامه مقاله نکاتی برای ایجاد یک تجربه یادگیری سرگرم کننده و ایمن ارائه خواهیم کرد، پس با پینو همراه باشید.

بهترین سن برای شروع آموزش شنا

مطالعات نشان می‌دهد که بهترین زمان برای کودک برای شروع یادگیری اصول شنا بین یک تا ۴ سالگی است. با این حال، نوزادان ۶ ماهه تا ۳ ساله می‌توانند در کلاس‌های والدین و کودک شرکت کنند تا از بودن در کنار هم لذت ببرند و با آنها سازگار شوند. این کلاس‌ها همچنین به والدین مهارت‌های حیاتی ایمنی آب را برای آموزش کارآمدتر و محافظت از فرزند شما می‌آموزد. اگر فرزند شما بزرگتر از ۴ سال است، نگران نباشید. هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست. سن ۴ سال به بالا زمانی است که بچه‌ها شروع به درک تکنیک‌های شنا می‌کنند، مانند شناور شدن و شنا کردن به مقصدی خاص.

ثبت نام فرزندتان در کلاس‌های شنا در سنین ۶ ماهگی تا ۴ سالگی موثرترین راه برای کمک به عادت کردن او به آب است. این عادت زودهنگام آنها را تشویق می‌کند که از شنا نترسند زیرا به مرور درس‌های آموزش شنا چالش برانگیزتر می‌شود.

بهترین سن برای شروع آموزش شنا

فواید یادگیری شنا در سنین کودکی

یادگیری شنا در سنین پایین می‌تواند برای رشد ذهنی و جسمی‌ کودک شما بسیار مفید باشد، به حفظ ایمنی او و ایجاد مهارت‌های مادام العمر کمک کند.

موارد زیر تنها چند مزیت آموزش شنا به کودکتان در اوایل زندگی است:

  • یادگیری شنا پایه‌ای قوی برای یک سبک زندگی سالم می‌سازد: شنا کودکان را سالم نگه می‌دارد و زمینه‌های کلیدی رشد فیزیکی آنها از جمله سلامت ریه‌ها و ماهیچه‌ها، انعطاف پذیری و استقامت را بیشتر می‌کند.
  • کودک یاد می‌گیرد که در صورت سقوط  در آب چه کنند: کلاس‌های رسمی ‌شنا به کودک شما مهارت‌های لازم برای بقا را که برای ایمن ماندن در اطراف آب نیاز دارد، آموزش می‌دهد.
  • مهارت‌های حیاتی را ایجاد می‌کند: علاوه بر رشد جسمانی فرزندتان، آموزش شنا به کودک شما این امکان را می‌دهد تا با بچه‌های هم سن و سال خود ملاقات کند و مهارت‌های اجتماعی را تمرین کند. از آنجا که آنها یک علاقه مشترک دارند، حتی ممکن است دوستان جدیدی پیدا کنند و مهارت دوست‌یابی فرزندتان تقویت خواهد شد.
  • دور ماندن از موبایل و کامپیوتر: امروزه کودکان بیشتر از همیشه زمان خود را صرف تماشای صفحه نمایش موبایل، تبلت و کامپیوتر می‌کنند. استفاده بیش از حد از صفحه نمایش اغلب با چاقی، خواب نامنظم و مشکلات رفتاری مرتبط است. کارشناسان به همه کودکان زیر ۵ سال توصیه می‌کنند برای رشد سالم‌تر، کمتر از موبایل، تبلت و کامپیوتر استفاده کنند. شنا فرصت ایده آلی برای وارد کردن فعالیت‌های پرتحرک و پر جنب و جوش به روال زندگی کودک شما و دور ماندن کودک از بازی‌های دیجیتالی است.
  • شنا می‌تواند علاقه جدیدی را تشویق کند: وقتی کودک شما شنا را در سنین کودکی یاد می‌گیرد، او را تشویق می‌کند تا چیزهای جدید را با اعتماد به نفس دنبال کند و حتی می‌تواند باعث علاقه به سایر فعالیت‌های مرتبط با آب مانند شنای حرفه‌ای، کایاک سواری، واترپولو، شیرجه، غواصی و غیره شود.

اگر فرزند من شنا را دوست نداشته باشد چه؟

اگر شروع به معرفی فرزندتان به استخر کرده‌اید یا او را در کلاس‌های شنا ثبت نام کرده‌اید، اما متوجه شده‌اید که از آن لذت نمی‌برد، نگران نباشید! می‌توانید چند قدم بردارید تا این تجربه برای هر دوی شما لذت بخش‌تر شود و آنها را تشویق کنید که شنا را متفاوت ببینند.

  • از خانه شروع کنید: قبل از انتخاب یک کلاس رسمی ‌شنا یا در بین کلاس‌ها، اجازه دهید فرزندتان با آب در خانه راحت باشد. زمان حمام فرصتی عالی برای عادت دادن آنها به ایده غوطه‌ور شدن در آب است. با درست کردن حباب‌ها یا پاشیدن آب به آنها نشان دهید که چقدر می‌توانند از بودن در آب لذت ببرند.
  • به آنها اجازه دهید شنای دیگران را تماشا کنند: اگر فرزندتان در برابر کلاس‌های شنا مقاومت می‌کند زیرا می‌ترسد یا مطمئن نیست که چه چیزی باید انتظارش را داشته باشد، اجازه دهید در حالی که شما یا سایر بچه‌های هم سن آنها از استخر لذت می‌برید، شما را تماشا کنند. شما به فرزندتان کمک خواهید کرد که شنا را به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده ببیند تا درسی برای یادگیری یا مانعی برای غلبه بر آن.
  • آن را سرگرم کننده کنید: اجازه ندهید که آموزش شنا منبع استرس یا نگرانی کودک شما باشد. پاداش‌ها، اهداف و فعالیت‌ها را اجرا کنید تا آن را به یک زمان سرگرم کننده و هیجان انگیز تبدیل کنید. بازی‌های استخری انگیزه‌ای عالی هستند و به کودک شما کمک می‌کنند تا یاد بگیرد چگونه بدون این که متوجه شود شناور، پا بزند و در آب پا بگذارد. همچنین باید از انواع اسباب‌بازی‌ها و اشیاء برای جذاب‌تر کردن زمان شنا استفاده کنید، مانند نودل استخر، عروسک، عینک و اسنورکل.
  • یک برنامه روتین ایجاد کنید: تکرار جزء ضروری یادگیری هر مهارت جدید است. آموزش‌های منظم شنا را در برنامه هفتگی کودک خود بگنجانید. انجام این کار به آنها چیزی می‌دهد که مشتاقانه منتظر آن باشند و فرصتی برای ادامه توسعه توانایی خود در طول زمان فراهم می‌کند.
  • او را مجبور به شنا کردن نکنید: اگر برای تشویق فرزندتان به لذت بردن از شنا کردن، همه چیز را امتحان کرده‌اید و به نظر می‌رسد هیچ چیز مؤثر نیست، بهتر است فعلاً آموزش شنا را رها کنید. این امکان وجود دارد که در آینده، آنها کنجکاوتر شوند و بخواهند دوباره تلاش کنند. در این میان، چندین راه دیگر وجود دارد که به کودک شما کمک می‌کند تا فعال بماند و مهارت‌های اجتماعی را توسعه دهد.

نکاتی برای آموزش ایمن شنا

در حالی که ثبت نام فرزندتان در کلاس‌های رسمی‌ شنا در سنین پایین می‌تواند برای رشد اجتماعی و جسمی‌ او بسیار مفید باشد، در نهایت این تصمیم شماست. شما می‌دانید چه چیزی برای فرزند شما بهتر است. اگر تصمیم گرفته‌اید آموزش شنا را دنبال کنید، عالی است!

برای داشتن یک تجربه ایمن و لذت بخش، این نکات ایمنی شنا را در نظر داشته باشید:

  • بررسی کنید که آب در دمای مناسب باشد – نه خیلی گرم و نه خیلی سرد.
  • نحوه استفاده از وسایل شناورسازی، از جمله حلقه‌های پرتابی را به کودک خود آموزش دهید تا بداند در مواقع اضطراری چگونه واکنش نشان دهد.
  • فرزند خود را در کلاس‌های رسمی ‌شنا ثبت نام کنید. کار انفرادی با فرزندتان راه خوبی برای ایجاد علاقه و ایجاد حس راحتی کردن اوست، اما نجات غریق افراد حرفه‌ای آموزش دیده و مجهز هستند تا درس‌ها را به طور ایمن و مؤثر آموزش دهند.
  • آموزش شنای فرزندتان را با دقت انتخاب کنید. کلاس‌ها باید کوچک، متمرکز و توسط یک مربی معتبر هدایت شوند. به خاطر داشته باشید که هر برنامه‌ای برای همه کودکان مناسب نیست. اگر کودک شما از آموزش شنا لذت نمی‌برد یا از آن بهره نمی‌برد، گزینه‌های محلی دیگر را جستجو کنید.
  • وقتی فرزندتان خارج از کلاس‌های رسمی‌ خود شنا می‌کند، همیشه او را زیر نظر داشته باشید. بدانید که چگونه علائم استرس را در آب تشخیص دهید و یک کلاس CPR اضطراری را در نظر بگیرید.
  • اگر کودک شما تازه شروع کرده است، قبل از رفتن به آب‌های غیرقابل پیش بینی‌تر، مانند دریاچه یا اقیانوس، در یک استخر تحت نظارت تمرین کنید.
  • اجازه شنا کردن در هر آبی را به کودک ندهید. کودکان پوست و ریه حساسی دارند و مکن است الودگی موجود در آب باعث آسیب رساندن به پوست، مو یا حتی ریه آن‌ها شود. همیشه سعی کنید محلی را برای شنا کودک انتخاب کنید که دارای آب استریل باشد و حتی المقدور از شنا کردن کودک در آب‌های راکد و نامطمئن جلوگیری کنید.
نکاتی برای آموزش ایمن شنا

سخن آخر

والدین گاهی اوقات فرزندان خود را در سنین پایین در کلاس‌های شنا ثبت نام می کنند و سپس آنها را قبل از دستیابی به حداقل شایستگی ها از آب بیرون می‌کشند، زیرا از هزینه کلاس‌ها و پیشرفت به ظاهر کند ناامید شده‌اند. وقتی تصمیم می‌گیرید فرزندتان را در کلاس‌های شنا ثبت‌نام کنید، در درازمدت به آن پایبند باشید تا زمانی که فرزندتان واقعاً مهارت‌های ایمن ماندن در آب را داشته باشد.سطح بلوغ فرزندتان و میزان آمادگی او برای یادگیری شنا را در نظر بگیرید. هزینه‌های بلندمدت مرتبط با درس‌ها و زمانی که آن سرمایه‌گذاری ممکن است بیشترین سود را به همراه داشته باشد را در نظر بگیرید.

شاید بپرسید چه چیزی بهتر است: یک درس کوتاه هفتگی یا تعطیلات فشرده تابستان، که در آن کودک هر روز یک یا دو هفته یک کلاس شنا انجام می‌دهد. پاسخ ممکن است به برنامه خانواده شما و آنچه در منطقه شما موجود است بستگی داشته باشد، اما حتی اگر تعطیلات فشرده را انتخاب می‌کنید، سعی کنید فرصت‌هایی را برای فرزندتان فراهم کنید تا به طور منظم مهارت‌های آموخته شده در استخر را تمرین کند. هر چه کودک بیشتر در استخر، ساحل یا رودخانه شنا کند، در کلاس‌های شنا بهتر عمل می‌کند. متخصصان و مربیان شنا توصیه می‌کنند کودک حداقل هر دو هفته یک بار شنا کنند. موقع شنای کودک نظارت فعال بزرگسالان در همه زمان‌ها در اطراف آب لازم است، همواره بررسی کنید حصار و دروازه استخر در وضعیت مناسبی هستند و CPR را یاد می‌گیرند، تا بتوانید در موقع لزوم مهارت‌های پاسخگویی در مواقع اضطراری را به کار ببندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *