سلامت در بارداری

عوارض بارداری با اسکولیوز چیست؟

عوارض بارداری با اسکولیوز چیست؟

در حالی که شواهدی وجود ندارد که نشان دهد اسکولیوز بر نتیجه بارداری تأثیر ‌می‌گذارد، این عارضه ‌می‌تواند باعث کمردرد اضافی در دروان حاملگی شود. در موارد شدید، اسکولیوز ‌می‌تواند باعث ایجاد برخی چالش‌های اضافی در دوران بارداری و زایمان شود. به طور کلی، زنان مبتلا به اسکولیوز به اندازه زنان معمولی توانایی به دنیا آوردن نوزادان سالم را دارند. با پینو بیبی همراه باشید تا درباره اسکولیوز و مشکلات ستون فقران در بارداری بیشتر بدانید.

باردار شدن با اسکولیوز

اسکولیوز چیست؟

اسکولیوز یک انحنای جانبی ستون فقرات است. همه افراد دارای انحنای طبیعی در ستون فقرات هستند و وقتی از پشت به آن نگاه کنیم، ستون فقرات صاف به نظر می‌رسد. با این حال، کودکان و نوجوانان مبتلا به اسکولیوز دارای انحنای غیرطبیعی S یا C شکل ستون فقرات هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این عارضه مقاله اسکولیوز چیست؟ را در مجله اینترنتی پینو بیبی مطالعه بفرمایید.

باردار شدن با اسکولیوز

هنگا‌می ‌که یک فرد یا یکی از عزیزان مبتلا به یک بیماری پیشرونده مانند اسکولیوز تشخیص داده ‌می‌شود، بسیاری از اولین سؤالات پرسیده ‌می‌شود که زندگی با این بیماری چگونه خواهد بود. بیماران تعجب ‌می‌کنند که این عارضه چقدر زندگی آنها را تغییر ‌می‌دهد و آیا آنها هم چنان ‌می‌توانند کارهایی را که دوست دارند انجام دهند.

مراقبان اغلب ‌می‌پرسند که چگونه این بیماری بر آینده عزیزانشان تأثیر ‌می‌گذارد. آنها ‌می‌خواهند بدانند که وضعیت چقدر ‌می‌تواند بدتر شود، چه فعالیت‌های بدنی ممکن است باید کنار گذاشته شود، چقدر زمان برای درمان صرف ‌می‌شود، و برای زنان، طبیعی است که در مورد بارداری نگرانی‌های زیادی وجود داشته باشد.

وقتی صحبت از باردار شدن به میان ‌می‌آید، هیچ مدرکی مبنی بر این که اسکولیوز بر باروری تأثیر ‌می‌گذارد وجود ندارد و اسکولیوز به هیچ وجه بر سیستم تولید مثل تأثیر نمی‌گذارد. در حالی که موارد شدید اسکولیوز ‌می‌تواند باعث نارسایی ریه، سردرد، درد در پشت و پاها و مشکلات گوارشی شود، مشکلات باردار شدن در لیست عوارض احتمالی مرتبط با اسکولیوز نیست.

کمردرد در بارداری

هنگا‌می ‌که یک بیمار مبتلا به اسکولیوز باردار است، چالش‌های زیادی وجود ندارد که او باید خود را برای مقابله با آن‌ها آماده کند. شایع‌ترین شکایتی که از بیماران باردار شنیده می‌شود این است که کمردرد ممکن است افزایش یابد.

همان طور که گفته شد، این امر مسلم نیست که حامله شدن با اسکولیوز بسیار دردناک باشد. این تا حد زیادی به شدت بیماری بستگی دارد و از موردی به مورد دیگر متفاوت است.

همان طور که میانگین بارداری یک فرد سالم بدون هیچ شرایط پزشکی باعث ایجاد مقدار مشخصی درد و ناراحتی ‌می‌شود، این برای بیماران مبتلا به اسکولیوز نیز تفاوتی ندارد. کمردرد در بارداری‌های سالم در زنان متفاوت است و این را ‌می‌توان در مورد بیماران اسکولیوز نیز گفت.

برخی از بیماران گفته اند که افزایش درد ناشی از اسکولیوز را مشاهده نکرده‌اند، در حالی که برخی دیگر ‌می‌گویند که کمردرد در طول بارداری و زایمان تشدید ‌می‌شود. به طور کلی، زنان مبتلا به اسکولیوز در معرض خطر بیشتری برای کمردرد هستند، اما در اکثر بارداری‌ها، اسکولیوز یا بدون اسکولیوز، کمردرد یک عامل است.

زایمان و اسکولیوز

به طور طبیعی، زنان ‌می‌خواهند بدانند که آیا اسکولیوز آنها ‌می‌تواند منجر به عوارض در حین زایمان شود یا خیر. در گذشته، پزشکان گاهی اوقات تصور ‌می‌کردند که عوارضی در زایمان رخ ‌می‌دهد و به طور خودکار سزارین را برای زنان مبتلا به اسکولیوز برنامه ریزی ‌می‌کردند. خوشبختانه، در این روزگار، اطلاعات و دانش پزشکی بیشتر شده است و ‌می‌دانیم که لزوماً اینطور نیست. به علاوه، جراحی غیر ضروری هرگز ایده خوبی نیست.

از آن جایی که تعداد بیشتری از زنان مبتلا به اسکولیوز خودمراقبتی می‌کنند و سطح اطلاعات این افراد عموماً بالا رفته است، زایمان واژینال طبیعی برای این افراد هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و این بانوان می‌توانند نوزادان سالمی‌ را بدون هیچ گونه عوارض اضافی مرتبط با اسکولیوز به دنیا آورند.

اگر چه اکثر زایمان‌ها بدون عارضه هستند، برخی تفاوت‌های بالقوه وجود دارد که ‌می‌تواند ظاهر شود. برای زنانی که اسکولیوز باعث کج شدن لگن شده‌اند، ممکن است در طول زایمان کجی لگن‌ افزایش پیدا کند زیرا ممکن است جنین در وضعیت نامناسب قرار بگیرد. برای مواردی از اسکولیوز که انحنای ستون فقرات شدید است، عوارض بالقوه اضافی شامل کمردرد شدید و دشواری در تنفس به دلیل اختلال ریوی است.

تزریق و گرفتن اپیدورال با اسکولیوز

هنگا‌می‌ که صحبت از تسکین درد برای زنان مبتلا به اسکولیوز در حین زایمان ‌می‌شود، روش‌ها و داروهای مرسوم هم چنان کاربرد دارند و موثر هستند. یکی از روش‌های تسکین درد که تحت تأثیر اسکولیوز قرار ‌می‌گیرد، اپیدورال قوی است.

اپیدورال توسط متخصص بیهوشی انجام ‌می‌شود و شامل تزریق به ناحیه خاصی از نخاع است. اگر بیمار مبتلا به اسکولیوز باشد، باید مطمئن شود که متخصص بیهوشی آگاه است و عکس اشعه ایکس گرفته تا بتواند ببیند انحنای ستون فقرات در کجا قرار دارد.

اگر آنها دقیقاً بدانند که انحنای آن کجاست و چقدر شدید است، هم چنان می‌توانند با خیال راحت اپیدورال را انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که تزریق به فضای اطراف دوراماتر نخاع، جایی که باید انجام شود، وارد می‌شود. اپیدورال‌هایی که به درستی تحویل داده نمی‌شوند یا به ناحیه درست نخاع وارد نمی‌شوند، خطر فلج و سایر عوارض مانند انجماد ناکافی، مشکلات فشار خون و مشکل در تنفس را به همراه دارند.

گرفتن اپیدورال بعد از جراحی فیوژن ستون فقرات

زنانی که برای اسکولیوز جراحی فیوژن ستون فقرات انجام داده‌اند نیز باید با احتیاط به اپیدورال نزدیک شوند و مطمئن شوند که متخصص بیهوشی از وضعیت آنها مطلع است و یک عکس اشعه ایکس فعلی برای مراجعه به آنها دارد.

خطر اپیدورال برای زنانی که جراحی فیوژن ستون فقرات انجام داده‌اند، حول قرار دادن یک سوزن در ناحیه‌ای با سخت‌افزار جراحی زیادی است. بیماران باردار باید قبل از زایمان گزینه‌های مدیریت درد خود را با پزشک خود در میان بگذارند تا همه افراد و کادر پزشکی به آن دسترسی داشته باشند و از وضعیت بیمار مطلع باشند.

باردار بودن با اسکولیوز

بسیاری از زنان نگران این هستند که بارداری آنها چگونه بر پیشرفت بارداری آنها تأثیر ‌می‌گذارد. برای بیمارانی که سخت کار می‌کنند تا پیشرفت بیماری خود را کند یا متوقف کنند، این یک نگرانی واقعی است زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد به عقب برگردد یا کار سختش هدر رود.

تحقیقات نشان داده است که افزایش وزن ناشی از بارداری باعث پیشرفت انحنای ستون فقرات نمی‌شود، تا زمانی که منحنی از قبل پیشرفت نکرده است. برای زنانی که تحت درمان قرار گرفته‌اند و کاهش یافته‌اند، دلیل کمی ‌برای نگرانی وجود دارد که بارداری آن نتیجه را خنثی کند.

در حالی که بسیاری از مردم این سوال را دارند که چگونه بارداری پیشرفت اسکولیوز را افزایش نمی‌دهد، یک نظریه رایج شامل ترشح هورمون «ریلکسین» در بدن است. برای همه زنان باردار، چه مبتلا به اسکولیوز باشند و چه نباشند، این هورمون با شل کردن رباط‌های لگن به آماده‌سازی بدن برای زایمان کمک می‌کند. پیشنهاد شده است که این هورمون هم چنین ‌می‌تواند ستون فقرات را شل کند و اجازه ‌می‌دهد استرس اضافی ناشی از افزایش وزن مربوط به بارداری بر روی ستون فقرات بدون بدتر شدن انحنا ایجاد شود.

بارداری و درمان اسکولیوز

وقتی نوبت به درمان بیماران باردار ‌می‌رسد، برنامه‌های درمانی تغییر چندانی نمی‌کند. پزشک فشار اضافی را که حاملگی به بدن وارد می‌کند در نظر می‌گیرد و برنامه را بر اساس آن تنظیم می‌کند، اما رویکرد کایروپراکتیک عملکردی خاص اسکولیوز هم چنان برای متوقف کردن یا کند کردن پیشرفت در طول بارداری کار می‌کند. یکی از جنبه‌های درمان که با بیماران باردار کمی ‌تغییر ‌می‌کند این است که پزشک چگونه این پیشرفت را کنترل ‌می‌کند.

در حالی که اشعه ایکس استاندارد طلایی برای نظارت بر انحنای ستون فقرات است، برای بیماران باردار، ما دوست داریم قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس را محدود کنیم. در طول دوران بارداری، پزشک به نظارت بر پیشرفت آنها ادامه ‌می‌دهد، اما به جای اشعه ایکس، به ارزیابی‌های بصری تکیه ‌می‌کند.

آیا اسکولیوز ارثی است؟

بسیاری از زنان مبتلا به اسکولیوز مطمئن نیستند که آیا حتی باید باردار شوند یا خیر. آنها نگران هستند که بتوانند این بیماری را به فرزندشان منتقل کنند. این یک نگرانی طبیعی و قابل درک برای هر والدینی است. پاسخ سریع این است که هیچ ژن خاصی وجود ندارد که مسئول اسکولیوز باشد. در واقع، ۸۰ درصد از موارد شناخته شده اسکولیوز تشخیص داده شده هیچ علت شناخته شده‌ای ندارند. با گسترش، هیچ آزمایش ژنتیکی وجود ندارد که بتوان به افراد گفت که آیا به این بیماری مبتلا ‌می‌شوند یا خیر.

مطالعات بر روی دوقلوها از این دیدگاه حمایت ‌می‌کند که اسکولیوز ارثی نیست، زیرا برخی نشان داده‌اند که یکی از دوقلوها به این بیماری مبتلا ‌می‌شود، در حالی که دیگری نه، یا دوقلوها انحناهای بسیار متفاوتی را در مکان‌های مختلف در امتداد ستون فقرات ایجاد ‌می‌کنند.

در حالی که یک استعداد ژنتیکی ‌می‌تواند با بیش از یک نفر در یک خانواده که به این بیماری مبتلا ‌می‌شوند وارد بازی شود، این به دلیل یک ژن خاص یا جهش ژنتیکی نیست. بیشتر به عنوان نتیجه عوامل مشترک دیگر مانند سبک زندگی، عوامل اجتماعی – اقتصادی، عوامل محیطی، وضعیت بدنی و حتی واکنش‌های رایج به استرس شناخته ‌می‌شود.

عوارض بارداری با اسکولیوز چیست؟

سخن آخر

هنگا‌می ‌که هر زنی باردار ‌می‌شود، خطراتی در آن وجود دارد. از حالت تهوع گرفته تا کمردرد و افزایش وزن، هر بارداری به اندازه بارداری نوزاد متفاوت است. برای زنان مبتلا به اسکولیوز، ترس‌های مربوط به بارداری و زایمان ‌می‌تواند استرس و نگرانی بیشتری ایجاد کند. در موارد شدید اسکولیوز، احتمال افزایش میزان کمردرد، توقف احتمالی در حین زایمان و مشکلات تنفسی بیشتر است. علاوه بر این، در مورد مدیریت درد در حین زایمان، اپیدورال باید با احتیاط بیشتری انجام شود. پزشکان همیشه پیشنهاد می‌کنند قبل از بحث یا انجام اپیدورال، یک عکس رادیوگرافی جدید در اختیار متخصص بیهوشی قرار دهید تا اطمینان حاصل شود که تزریق در جایی که باید وارد می‌شود.

به طور کلی، زنان مبتلا به اسکولیوز، بارداری خود را مانند زنان معمولی تجربه می‌کنند، و برخی از آنها بیشتر از سایرین کمردرد مرتبط با اسکولیوز را گزارش می‌کنند. زنان مبتلا به اسکولیوز همیشه نوزادان سالمی ‌به دنیا ‌می‌آورند و هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها از عوارض بارداری و زایمان بیشتر از زنان معمولی بترسند. به طور کلی، زنان مبتلا به اسکولیوز، بارداری خود را مانند زنان معمولی تجربه ‌می‌کنند، و برخی از آنها بیشتر از سایرین کمردرد مربوط به اسکولیوز را گزارش ‌می‌دهند. زنان مبتلا به اسکولیوز همیشه نوزادان سالمی‌ به دنیا ‌می‌آورند و هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها از عوارض بارداری و زایمان بیشتر از زنان عادی بترسند. بیماران باردار به دقت تحت نظر قرار ‌می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که فیزیوتراپی خاص اسکولیوز آنها با محدودیت‌های اضافی که حاملگی آنها برای آنها ایجاد ‌می‌کند، هماهنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *