تغذیه در بارداری, مراقبت‌های بارداری

آیا نوشیدن آب گرم در دوران بارداری بی‌خطر است؟

آیا نوشیدن آب گرم در دوران بارداری بی‌خطر است؟

آب گرم (آب ولرم) ممکن است فواید متعددی برای سلامتی داشته باشد و باعث می‌شود دمای بدن متعادل شود. یکی از رایج‌ترین توصیه‌هایی که ممکن است از افراد مختلف شنیده باشید این است که روزانه مقدار زیادی آب بنوشید تا در طول بارداری سالم بمانید. نوشیدن آب کافی شما را هیدراته نگه می‌‌دارد و به سم زدایی بدن شما در دوران بارداری کمک می‌‌کند. با این حال، ممکن است از خود بپرسید که آیا نوشیدن آب گرم در دوران بارداری مفید است یا خیر.

در حالی که نوشیدن آب برای رشد و سلامت جنین ضروری است، نوشیدن آب گرم به لیست مزایا می‌‌افزاید و کاملاً مفید است. از کم آبی بدن، خستگی، عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها جلوگیری می‌‌کند و در عین حال به شما کمک می‌‌کند تا پرانرژی و قوی بمانید. علاوه بر این، بدن شما را آبرسانی می‌‌کند و از شما در برابر بیماری‌های بالقوه منتقله از آب محافظت می‌‌کند. بنابراین، برای دانستن مزایای بیشتر نوشیدن آب گرم در دوران بارداری و برخی احتیاط‌ها که باید در نظر داشته باشید، ادامه مطلب را بخوانید و با پینو بیبی همراه باشید.

آیا نوشیدن آب گرم در دوران بارداری بی‌خطر است؟

الزامات مصرف آب گرم در دوران بارداری

در اینجا چند دستورالعمل در مورد مصرف آب برای زنان باردار آورده شده است:

  • هر روز باید ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. این امر هیدراتاسیون مناسب و عملکرد سالم بدن شما را تضمین می‌‌کند.
  • نیاز شما به آب ممکن است با تغییر وزن، شرایط آب و هوایی و فعالیت‌های روزانه افزایش یابد.
  • پس از ورزش، برای جبران مایعات از دست رفته بدن در طول تمرین، باید آب اضافی بنوشید.
  • مشخص شده است که در دوران بارداری، نوشیدن مایعات بیشتر به کاهش احتباس آب در بدن نیز کمک می‌‌کند.
  • شما باید در فواصل زمانی منظم آب بخورید و هرگز منتظر تشنگی برای نوشیدن آب نباشید. با این حال، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید تا میزان خاصی از آبی را که مصرف آن برای شما بی‌خطر است و توصیه می‌‌شود، را تعیین کند.

به یاد داشته باشید آب به هضم غذا کمک می‌‌کند و به دفع مواد زائد از بدن از طریق ادرار کمک می‌‌کند. هم چنین در تولید مایع آمنیوتیک در دوران بارداری نقش دارد.

اهمیت هیدراتاسیون بهینه طی دروان بارداری

کم آبی و خستگی از مشکلات رایجی هستند که در دوران بارداری با آن مواجه می‌‌شوند. کم آبی بدن می‌‌تواند منجر به عوارض زیادی مانند تهوع، سرگیجه، گرفتگی عضلات، ادم و عفونت ادراری شود. هم چنین می‌‌تواند حالت تهوع و استفراغ را تشدید کند که از علائم شایع تهوع صبحگاهی است.

در برخی موارد، ممکن است منجر به عوارض جدی‌تری مانند نقص لوله عصبی (اسپینا بیفیدا)، کاهش مایع آمنیوتیک (الیگوهیدرآمنیوس)، تولید ناکافی شیر مادر و زایمان زودرس شود.

آب هم چنین به تشکیل و عملکرد جفت و کیسه آمنیوتیک کمک می‌‌کند، علاوه بر این، به انتقال اکسیژن و مواد مغذی از گردش خون مادر به نوزاد کمک می‌‌کند. بنابراین، هیدراتاسیون بهینه یکی از اجزای مهم مراقبت‌های دوران بارداری است که رشد و بقای مناسب جنین را تضمین می‌‌کند.

فواید نوشیدن آب گرم در دوران بارداری

نوشیدن آب ولرم یا گرم فواید زیادی برای سلامتی شما و کودکتان دارد. آنها ‌عبارت هستند از:

  • آب گرم به سم زدایی بدن شما کمک می‌‌کند زیرا باعث تعریق شما می‌‌شود. شما می‌‌توانید از طریق تعریق از شر مواد محرک و سموم خلاص شوید. که ممکن است به تقویت ایمنی کمک کند.
  • نوشیدن آب گرم به اطمینان از حرکت صحیح و سالم روده کمک می‌‌کند و اسیدیته و یبوست را تسکین می‌‌دهد، به خصوص اگر سابقه شناخته شده هموروئید (پیل) دارید.
  • مصرف آب گرم به بهبود جریان خون در بدن شما کمک می‌‌کند. یک لیوان آب گرم در روز، به خصوص با مقدار کمی لیمو در آن، به افزایش استقامت و سطح انرژی کمک می‌‌کند و خستگی را از بین می‌‌برد.
  • یک متخصص زنان و زایمان می‌‌گوید: «هیچ الزام اکیدی برای نوشیدن آب سرد یا گرم در دوران بارداری وجود ندارد، اگر چه بسیاری از زنان آب را با دمای اتاق یا کمی خنک ترجیح می‌‌دهند. مهمترین چیز این است که مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید! در مورد مایعات آشامیدنی گرم، مصرف آنها بی‌خطر است، مگر این که به اندازه داغ باشند و شما به قدر از آن‌ها مصرف بنوشید که دمای داخلی بدن شما به میزان قابل توجهی افزایش یابد. اما به طور کلی نگران نوشیدن یک فنجان داغ کاکائو یا چای گیاهی (دمنوش) در دوران بارداری نباشید.»
  • آب گرم به جلوگیری از سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا کمک می‌‌کند، که می‌‌تواند به بهبود سلامت کلی مادر کمک کند.

کارشناسان توصیه می‌‌کنند برای پخت و پز و آشامیدن فقط از شیرهای آب سرد استفاده کنید. به این دلیل است که آب شیرهای آب گرم به احتمال زیاد سطح سرب بیشتری دارد. میزان سرب موجود در آب را نمی‌توان با جوشاندن آب کاهش داد.

آیا نوشیدن آب داغ در دوران بارداری بی‌خطر است؟

باید به خاطر داشت که آب آشامیدنی شما باید ولرم باشد و داغ نباشد. آب گرم یا داغ از شیرها ناامن تلقی می‌‌شود و برای نوشیدن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است حاوی سرب و مواد معدنی بالایی باشد که از لوله‌هایی که از آن عبور می‌‌کند انباشته شده است.

ممکن است رشد جسمی و ذهنی کودک شما را متوقف کند و آسیب قابل توجهی به ریه‌ها، مغز، کبد، سیستم عصبی، کلیه‌ها و گلبول‌های قرمز در کودک شما وارد کند. برای از بین بردن خطر سرب، مواد معدنی ناخواسته و هم چنین میکروب‌ها از آب آشامیدنی خود باید همیشه آب تصفیه شده و جوشانده داشته باشید.

سوالات متداول

۱. آیا نوشیدن آب گرم با عسل در دوران بارداری بی‌خطر است؟

نوشیدن آب داغ با عسل پاستوریزه در مقادیر متوسط ​​ممکن است در دوران بارداری بی‌خطر باشد.

۲. آیا آب گرم می‌‌تواند باعث سقط جنین در بارداری شود؟

هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که نوشیدن آب داغ ممکن است باعث سقط جنین در دوران بارداری شود. با این حال، اجتناب از نوشیدن آب بسیار داغ مهم است، زیرا ممکن است منجر به سوختگی یا آسیب به دهان و حلق شود.

۳. آیا نوشیدن آب گرم با زنجبیل می‌‌تواند در دوران بارداری مفید باشد؟

نوشیدن آب گرم همراه با زنجبیل ممکن است در دوران بارداری مفید باشد زیرا زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است و ممکن است به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک کند.

۴. چگونه هیدراته ماندن به زنان باردار کمک می‌‌کند؟

هیدراته ماندن در دوران بارداری مهم است زیرا به دفع سموم از بدن کمک می‌‌کند و احتمال تهوع، گرفتگی عضلات و تولید ناکافی شیر مادر را کاهش می‌‌دهد. با این حال، مطمئن شوید که در دوران بارداری آب داغ مصرف نکنید، زیرا اثرات سوئی دارد و می‌‌تواند بر رشد ذهنی کودک شما تأثیر بگذارد. در عوض، آب ولرم فواید متعددی مانند تسکین اسیدیته، بهبود گردش خون و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا دارد. بنابراین، برای اطمینان از رشد کلی جنین، توصیه می‌‌شود در دوران بارداری آب ولرم کافی داشته باشید.

مصرف منظم آب در دوران بارداری توصیه می‌‌شود زیرا هم به مادر و هم به جنین کمک می‌‌کند. ممکن است برای فعال ماندن در طول روز بین ۹ تا ۱۲ فنجان آب نیاز داشته باشید.

آیا نوشیدن آب گرم در دوران بارداری بی‌خطر است؟

سخن آخر

نوشیدن آب گرم در دوران بارداری می‌‌تواند فواید سلامتی مختلفی از جمله کمک به هضم غذا و کاهش تورم بدن را به همراه داشته باشد. هیدراتاسیون بهینه به حذف سموم از بدن کمک می‌‌کند و احتمال احساس تهوع را کاهش می‌‌دهد. توصیه می‌‌شود از نوشیدن آب خیلی گرم (داغ) خودداری کنید، زیرا می‌‌تواند منجر به عوارض نامطلوب بارداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *