تغذیه کودک, تغذیه نوزاد

معرفی چند غذا برای مبارزه با کم آبی نوزادان در تابستان – غذاهای تابستانی برای نوزادان

معرفی چند غذا برای مبارزه با کم آبی نوزادان در تابستان - غذاهای تابستانی برای نوزادان

تابستان می‌‌تواند زمان سختی برای نوزادان و کودکان نوپا باشد. گرما می‌‌تواند کودک شما را تحریک پذیر و بدخلق کند، رد حالی که بدن او مرتب در حال عرق کردن است ممکن است این وضعیت او را از خوردن غذا بیزار کند. از دست دادن اشتها و کم آبی در نوزادان در فصول گرم سال رایج است؛ چیزی که می‌‌تواند برای مادران بسیار نگران کننده باشد. این حالت می‌‌تواند به این معنی باشد که کودک به اندازه کافی غذا و مایعات لازم برای عملکرد طبیعی بدنش را دریافت نمی‌کند. خوراندن غذاهای آبرسان به نوزادان یک راه حل سریع و آسان برای حل این مشکل است. پینو بیبی در این مقاله چند غذا و نوشیدنی ساده تابستانی را ارائه کند که فوق العاده سالم و مغذی هستند. ادامه مطلب را بخوانید و بهترین غذاها را برای نوزادان خود در فصل تابستان انتخاب کنید.

بهترین غذاهای تابستانی برای نوزادان

اکنون، بیایید به این موضوع بپردازیم که تابستان امسال باید به کودک خود چه غذایی بدهید. وعده‌های غذایی منظم روتین خانوادگی مانند انواع خورشت و خوراک می‌تواند برای کودک شما سنگین باشد و ممکن است باعث شود او احساس ناراحتی و سنگینی کند. در حالی که این غذاها بدون شک ضروری هستند، باید به آنها غذاهای سالم دیگری بدهید که مناسب سن کودک هستند و با دستگاه هاضمه ضعیف کودک سازگارتر هستند.

در اینجا پینو بهترین غذاهایی را گردآوی کرده است که باید در تابستان امسال به کودک خود بدهید تا او را خنک کند در عین حال که تغذیه خوبی داشته باشد و او را در برابر کم آبی محافظت کند. توجه داشته باشید که تمام غذاها و نوشیدنی‌های زیر برای نوزادان بالای ۶ ماه که با مواد جامد آشنا شده‌اند مناسب است.

بهترین غذاهای تابستانی برای نوزادان

۱. عصاره حبوبات آب پز شده

ایده‌آل برای نوزادان بالای ۶ ماه، آب دال یک غذای بسیار مغذی برای کودکان است که نسل‌ها به والدین توصیه می‌‌شود. مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، روی و منگنز وجود دارد. توجه داشته باشید که باید نفخ حبوبات را قبل از پخت بگیرید. حتی المقدور به سراغ حبوباتی بروید که نفخ کمتری دارند و می‌توانید کمی آب گوشت بدون ادویه را نیز به این عصاره اضافه کنید. اگر مقداری سبزیجات اب پز شده را نیز پوره کنید و این عصاره مخلوط کنید یک غذای مقوی برای نوزاد خود تهیه کرده‌اید.

۲. ژله

متخصصان تغذیه توصیه می‌‌کنند در تابستان دسرهای سنگین را با ژله عوض کنید. ژله سبک‌تر است و میل به شیرینی را نیز رفع می‌‌کند. اطمینان حاصل کنید که از اقلام بسیار فرآوری شده در بازار اجتناب کنید و ژله خانگی و کم قند را انتخاب کنید.

۳. میوه‌های تابستانی

مصرف میوه‌های فصلی یکی از بهترین راه‌ها برای هیدراته ماندن و دریافت مقدار زیادی مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر است. انبه، خربزه، هندوانه، پرتقال، موز، پاپایا، طالبی و غیره گزینه‌های عالی هستند. می‌توانید میوه‌ها را به صورت تکه‌های کوچک خرد کنید و یا از آن‌ها پوره درست کنید.

۴. خیار

یک منبع عالی آب در بخش سبزیجات خیار است. خیار با داشتن بیش از ۹۰ درصد آب از یبوست جلوگیری می‌‌کند. خوردن خیار برای نوزادان بالای ۶ ماه بی‌خطر است. با این حال، برخی از کودکان ممکن است پس از مصرف دچار نفخ شوند. اگر این می‌‌تواند نگران کننده باشد، می‌‌توانید تغذیه خیارها را پس از ۸ ماهگی شروع کنید. می‌‌توانید خیار را رنده کرده و به وعده‌های غذایی کودک خود اضافه کنید.

۵. پنکیک برنج

این پنکیک کرکی برای سلامت روده مفید است زیرا به دلیل تخمیر دارای باکتری‌های خوب است و سرشار از فیبر است و هضم را آسان می‌‌کند. یکی دیگر از مزایای پنکیک برنج این است که نرم و جویدنی است و باعث می‌‌شود لثه‌های نرم کودک اذیت نشوند. شما می‌‌توانید پنکیک را با چاشنی پوره میوه به کودک خود بدهید.

۶. کدو حلوایی

کدو حلوایی یک راه آسان برای گنجاندن سبزیجات در رژیم غذایی کوچولوی شما است. هضم کدو حلوایی برای معده سبک و آسان است. اگر کودک شما زیر یک سال سن دارد می‌‌توانید کدوحلوایی را به صورت پوره و مخلوط با شیر به کودک خود بدهید و بهتر است به جای شیر حیوانی از شیر مادر یا شیر خشک استفاده کنید.

۷. کاسترد

کاسترد شیر با میوه‌ها چیزی است که اکثر بچه‌ها در صورت ارائه آن را می‌خورند. بهترین بخش این است که بسیار خنک است و شما به راحتی می‌‌توانید این دسر را به منوی تابستانی خود اضافه کنید.

۸. بروکلی بخارپز

این سبزی پر فیبر و مملو از مواد معدنی با حدود ۹۰ درصد آب برای تابستان ایده‌آل است. به علاوه، کلم بروکلی به بهبود بینایی و حفظ سطح قند خون کمک می‌‌کند. کلم بروکلی را بخارپز یا کمی تفت دهید و به عنوان میان وعده سرو کنید.

۹. کته ماست

ماست سرشار از کلسیم است و برای روزهای گرم تابستان خنک کننده است. با این دستور تهیه کته ماست معتبر، کودک شما می‌‌تواند از داخل نیز خنک شود. شما می‌‌توانید از این دستور برای نوزادان بالای ۶ ماه استفاده کنید، اما توصیه پینو این است که ترجیحاً برای نوزادان بالای ۷ تا ۸ ماه استفاده شود.

۱۰. برنج لیمویی

لیموترش سرشار از خواص آنتی‌اکسیدانی و هم چنین ویتامین‌های ضروری است. وقتی با برنج همراه می‌‌شود، یک وعده غذایی مقوی را به وجود می‌‌آورد که خیلی سنگین یا چرب نیست. به خاطر داشته باشید که هنگام تهیه برنج لیمویی برای کودکتان زیاد از لیمو استفاده نکنید، زیرا دستگاه گوارش کودک هنوز ضعیف است و در مرحله رشد است.

۱۱. حریره بادام

حریره بادام از شیر و بادام تهیه می‌شود و حاوی مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌ها است. حریره بادام یک غذای بسیار مقوی برای کودکان در حال رشد و نوزادان است. طرز تهیه حریره بادام بدین صورت است که ابتدا بادام‌ها باید آسیاب شده و سپس با مواد دیگری مانند کمی شکر و روغن ترکیب می‌شوند. حریره بادام سرشار از مواد مغذی است که خواص درمانی فراوانی برای سلامتی بدن دارد. از جمله فواید حریره بادام می‌توانیم به مواردی مانند درمان یبوست، خواص ضد باکتریایی، تقویت قلب، بهبود عملکرد روده‌ها، درمان کم‌خونی، تقویت مغز و رفع بی‌خوابی اشاره کنیم.

۱۲. میوه یخ زده و آب نبات خانگی

یکی دیگر از موارد مورد علاقه تابستانی، آب نبات‌های یخی است – برای آبرسانی و برانگیختن علاقه از دست رفته به غذا عالی است! اما به جای آبنبات‌های پر شکر، به سادگی میوه‌های فصلی تازه را مخلوط کرده و فریز کنید تا آبنبات‌ها و بستنی‌های سالم خود را درست کنید.

بهترین نوشیدنی‌های تابستانی برای نوزادان

۱. شیر مادر

شیر مادر یکی از بهترین نوشیدنی‌ها و غذاها برای نوزادان در تابستان است. اگر کودک شما هنوز زیر ۶ ماه است، شیر مادر تمام چیزی است که او واقعاً برای هیدراته ماندن نیاز دارد. از آن جایی که به والدین توصیه می‌‌شود تا ۱۲ ماهگی نوزاد را با شیر مادر تغذیه کنند، شیر مادر می‌‌تواند یک غذای فوق العاده و هم چنین نوشیدنی برای نوزادانی باشد که با گرمای تابستان مبارزه می‌‌کنند. شما باید از دادن هر گونه نوشیدنی دیگر مانند نوشابه‌های گازدار یا حتی آب به کودک زیر ۶ ماه خودداری کنید.

۲. آب ساده

آب یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای هیدراته نگه داشتن بدن در برابر نور خورشید و سالم نگه داشتن آن است. اجازه دهید کودکتان در طول روز جرعه جرعه‌های مکرر آب بنوشد تا نیاز روزانه‌اش به آب را تامین کند و آب از دست رفته در طول بازی را جبران کند.

۳. ماءالشعیر

ماءالشعیر یک نوشیدنی سرشار از پروتئین شگفت انگیز برای نوزادان است که بیشتر به عنوان نوشیدنی از شیر گرفتن نوزادان استفاده می‌‌شود. برای نوزادان ۶ ماه به بالا مناسب است که در فصل تابستان ماءالشعیر بنوشند و انرژی بگیرند.

۴. آب هندوانه

آب هندوانه یکی دیگر از نوشیدنی‌های آبرسان برای نوزادان و کودکان نوپا در تابستان است. به همین ترتیب، می‌‌توانید این نوشیدنی را از هلو، انگور، آلو، انار و غیره درست کنید.

۵. آب نارگیل

آب نارگیل حاوی الکترولیت‌هایی است که بدن کودک شما را با مایعات پر می‌‌کند، به خصوص اگر او مقدار زیادی آب و املاح را از طریق تعریق از دست داده باشد. آب نارگیل ساده و شیرین نشده بهترین عملکرد را برای مبارزه با کم آبی بدن دارد.

۶. دوغ

ماست قطعاً بهترین غذای تابستانی است. هم خنک کننده و هم مغذی است و هم برای روده مفید است. می‌‌توانید به کودک خود دوغ بدهید تا نیازهای غذایی او برآورده شود. توجه داشته باشید که از دادن دوغ‌های گازدار، شرکتی و پرنمک به کودکان جداً‌خودداری کنید.

۷. لیموناد

در نهایت، لیموناد با مقداری برگ نعناع تازه یک نوشیدنی کلاسیک در مقابله با کم آبی در کودکان نوپا است. می‌‌توانید مقداری لیموناد درست کنید و در یخچال نگهداری کنید. وقتی گرمای بیرون بیش از حد گرم شد، به کودکتان از این نوشیدنی بدهید. توجه داشته باشید که لیموناد را خیلی ترش نکنید.

۸. آب انبه

آب انبه برای نوزادان ۸ ماه به بالا ایده‌آل است. آب انبه یک نوشیدنی مغذی و رضایت بخش برای نوزادان و کودکان نوپا است. بهتر است به کودک انبه را در مقادیر بسیار کم بدهید زیرا هضم آن برای معده کوچک و ضعیف کودک سنگین هستند. همچنین، هر گونه واکنش غیرعادی از سوی کودک خود را پس از تغذیه با انبه در نظر بگیرید تا احتمال هر گونه حساسیت یا عدم تحمل را رد کنید.

لطفا توجه داشته باشید که این نوشیدنی‌ها و غذاها جایگزین شیر مادر به عنوان منبع اصلی غذا و نوشیدنی نمی‌شوند. WHO می‌‌گوید نوزادان باید در ۶ ماه اول زندگی خود به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شوند.

نکاتی برای خنک نگه داشتن نوزادان در تابستان

قبل از تنظیم منوی تابستانی کودکمان، مهم است که ابتدا به او کمک کنیم تا علاقه‌اش به غذا را دوباره به دست آورد. بنابراین اولین قدم این است که او را خنک کنید. نکات زیر به شما کمک می‌‌کند تا مطمئن شوید که کودک شما در فصل تابستان راحت و خنک است:

  • با تنظیم دما با استفاده از کولر و دستگاه‌های تصفیه مطبوع، بسته به گرمای محیط، از خنک و راحت بودن محیط خانه اطمینان حاصل کنید. اجازه ندهید کودک مستقیماً در برابر باد کولر یا پنکه قرار گیرد.خصوصاً زمانی که بدن کودک عرق کرده و خیس است باید ابتدا بدن کودک را با حوله خشک کنید و سپس کودک را وارد اتاقی کنید که کولر در آن روشن است.
  • اگر در مکانی هستید که با قطع برق مواجه هستید، لایه‌هایی از لباس کودک خود را بردارید. لباس‌های سبک، گشاد و قابل تنفس به کودک بپوشانید.
  • کودک خود را از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا فضاهای بسته مانند ماشین‌های گرم شده دور نگه دارید.
  • برخی از مطالعات نشان می‌‌دهد که در هوای گرم، کودک شما به اندازه زمستان برای حفظ دمای بدن خود انرژی مصرف نمی‌کند. این یکی از دلایل اصلی این است که او ممکن است اشتهای خود را از دست داده باشد. اگر اشتهای او افزایش پیدا کند، ممکن است بیشتر غذا بخورد.
  • او را در آب ولرم حمام کنید یا اجازه دهید در وان یا استخر بادی داخل خانه آب‌بازی کند.
  • برای خنک نگه داشتن او، از یک پارچه تمیز و مرطوب استفاده کنید تا او را در فواصل زمانی معین، عرق بدنش را پاک کنید.
  • از قنداق کردن نوزاد خودداری کنید، زیرا می‌‌تواند منجر به گرمازدگی شود.

سوالات متداول

۱. به نوزاد یک ساله‌ام چقدر آب بدهم؟

طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا، می‌‌توانید نصف تا یک فنجان آب به کودک ۶ تا ۱۲ ماهه خود در روز بدهید. برای نوزادان ۱۲ تا ۲۴ ماهه، می‌‌توانید به تدریج مقدار آب را به یک تا ۴ فنجان در روز افزایش دهید.

۲. از دادن چه غذایی به نوزادم خودداری کنم؟

والدین باید از دادن غذاها و نوشیدنی‌های زیر به نوزادان خود اجتناب کنند:

  • غذاهای تند و سرخ شده – برای قلب مفید نیستند و کلسترول ایجاد می‌‌کنند و ممکن است منجر به چاقی در دوران کودکی شوند.
  • عسل – به نوزادان زیر ۱۲ ماه به هیچ عنوان نباید عسل داده شود زیرا ممکن است منجر به مسمومیت غذایی شود.
  • شیر گاو – نوزادان زیر یک سال سیستم گوارشی نارس دارند که نمی‌تواند پروتئین شیر گاو را کنترل کند و باعث ناراحتی نوزادان شود.
  • مواد غذایی کنسرو شده – دارای نمک و مواد نگهدارنده زیادی هستند.
  • آب میوه یا ماست غیرپاستوریزه – آب میوه یا ماست غیرپاستوریزه می‌‌تواند کودک شما را در معرض خطر عفونت باکتریایی قرار دهد که می‌‌تواند کشنده باشد.
  • مواد غذایی خریداری شده از دستفروش – می‌‌تواند منجر به مسمومیت غذایی به دلیل آلودگی مواد غذایی شود.
  • نوشابه‌های گازدار و نوشابه‌های انرژی‌زا – این نوشیدنی‌ها حاوی مواد شیمیایی و رنگ‌های سنگینی هستند که می‌‌توانند بر رشد و تکامل کودکان تاثیر بگذارند.
  • گوشت خام – سیستم گوارشی نوزادان هم چنان در حال رشد است و بسیار آسیب پذیر است. تغذیه با گوشت خام یا ماهی می‌‌تواند تهدیدی برای عفونت‌های انگلی یا باکتریایی باشد که می‌‌تواند کشنده باشد.
  • غذاهای سرشار از نمک و شکر – نمک زیاد و مواد قندی می‌‌تواند به رشد و تکامل ذهنی و جسمی نوزادان و کودکان نوپا آسیب برساند.
  • نوشیدنی‌های کافئین‌دار – نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، نوشیدنی‌های ورزشی و غیره حاوی کافئین هستند و باید از مصرف آن‌ها اجتناب کرد.

۳. چگونه مطمئن شوم که کودکم نسبت به غذا یا نوشیدنی‌ای که به او پیشنهاد می‌‌کنم، هیچ گونه عدم تحمل یا آلرژی ایجاد نمی‌کند؟

زمانی که غذا یا نوشیدنی را به کودک خود معرفی می‌‌کنید، می‌‌توانید از قانون ۳ روز پیروی کنید. با مقدار کم شروع کنید و سه روز صبر کنید تا واکنش کودکتان به آن غذای خاص را بررسی کنید. در این بین غذای جدید دیگری معرفی نکنید. اگر کودک شما علائمی مانند کهیر، بثورات خارش‌دار، گرفتگی شکم، تنگی نفس، تورم در دهان یا صورت و غیره را نشان می‌‌دهد، ممکن است نشان دهنده یک واکنش آلرژیک باشد. در چنین شرایطی باید فوراً به کودک خود توجه کنید و با پزشک کودک خود در مورد غذا مشورت کنید. هم چنین توصیه می‌‌شود غذای جدید را در طول وعده‌های غذایی در طول روز امتحان کنید، بنابراین اگر آلرژی یا عدم تحمل ظاهر شد، می‌‌توان مداخلات پزشکی را راحت‌تر انجام داد.

معرفی چند غذا برای مبارزه با کم آبی نوزادان در تابستان - غذاهای تابستانی برای نوزادان

سخن آخر

غذاها و نوشیدنی‌های تابستانی معرفی شده در این مقاله برای نوزادان باید کودک شما را در طول ماه‌های طولانی تابستان سالم و هیدراته نگه دارد. اما اگر کودک شما هم چنان با مشکلات تغذیه مواجه است و وزن کم می‌‌کند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و بررسی کنید که آیا کودک شما مشکلات دیگری مانند عفونت کرمی و یا مشکلات گوارشی دارد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *