سلامت نوزاد

سندرم سرخجه مادرزادی چیست؟

سندرم سرخجه مادرزادی چیست؟

سندرم سرخجه مادرزادی (CRS) نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث مشکلات سلامتی متعددی مانند بیماری قلبی مادرزادی و ناتوانی ذهنی شود. اگر در دوران بارداری به سرخجه مبتلا شوید، این بیماری می‌تواند بر جنین شما تأثیر بگذارد. سندرم سرخجه مادرزادی با واکسیناسیون سرخجه قبل از بارداری قابل پیشگیری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سندرم‌سرخجه مادرزادی و راه‌های مقابله با آن با پینو بیبی همراه باشید و به خواندن این مقاله ادامه دهید.

سرخجه (سرخک آلمانی) چیست؟

سرخجه یا سرخک آلمانی یک بیماری است که توسط ویروس روبلا RuV ایجاد می‌شود. سرخجه باعث بروز بثورات پوستی، تب کم و سایر علائم می‌شود. این بیماری از یک فرد به فرد دیگر بسیار مسری است. افراد باردار مبتلا به سرخجه می‌توانند آن را به جنین منتقل کنند، در چنین شرایطی احتمال از دست دادن شنوایی و بینایی، نقص قلبی و سایر بیماری‌های جدی برای نوزاد محتمل هست. سرخجه با تزریق واکسن قابل پیشگیری است.

سندرمسرخجه مادرزادی چیست؟

سندرم‌سرخجه مادرزادی (CRS) زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد باردار به سرخجه (سرخک آلمانی) مبتلا می‌شود و آن را به جنین منتقل می‌کند. «مادرزادی» به معنای «حضور و ابتلا به بیماری در بدو تولد» است یعنی نوزاد با این بیماری متولد شده است.

سندرم‌سرخجه مادرزادی (CRS) باعث ایجاد مشکلات مختلفی در طول رشد جنین می‌شود. این مسائل می‌تواند بر روی کودک شما پس از تولد تأثیر بگذارد، به عنوان مثال، باعث آب مروارید یا بیماری مادرزادی قلبی شود. سندرم‌سرخجه مادرزادی می‌تواند از نظر شدت متفاوت باشد. اگر عفونت در اوایل بارداری، به ویژه قبل از هفته سیزدهم بارداری اتفاق بیفتد، عوارض بیماری معمولاً شدیدتر است.

سندرم سرخجه مادرزادی چقدر شایع است؟

سندرم‌سرخجه مادرزادی (CRS) در ایالات متحده به دلیل استفاده گسترده از واکسن سرخجه نادر است. اما هر سال حدود ۱۰۰,۰۰۰ مورد سندرم‌سرخجه مادرزادی در سراسر جهان گزارش می‌شود.

علائم سندرم سرخجه مادرزادی چیست؟

علائم (ویژگی‌های) سندرم سرخجه مادرزادی – و شدت آنها – می‌تواند بسیار متفاوت باشد. هر چه زودتر عفونت سرخجه در بارداری اتفاق بیفتد، احتمال این که کودک شما دارای ویژگی‌های شدید این سندرم باشد، بیشتر می‌شود. اگر کودک شما دارای یک نوع خفیف سندرم سرخجه مادرزادی (CRS) باشد، ممکن است در هنگام تولد علائم واضحی نداشته باشد یا فقط کمی از علائم سرخجه را داشته باشد.

علائم اولیه CRS بلافاصله پس از تولد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • وزن کم هنگام تولد
  • چندین علامت دایره‌ای شکل یا برجستگی آبی یا بنفش در پوست آنها (که اغلب به آن راش کلوچه بلوبری می‌گویند)
  • بثورات و لکه‌های بنفش، قرمز یا قهوه‌ای روی پوست آنها (پورپورا)
  • اندازه کوچک سر (میکروسفالی)

سایر ویژگی‌های سندرم سرخجه مادرزادی (CRS) که ممکن است بعد از تولد آشکار شود عبارت هستند از:

  • آب مروارید مادرزادی و گلوکوم
  • بیماری‌های مادرزادی قلبی، مانند مجرای شریانی باز، تنگی شریان ریوی محیطی، نقایص دیواره بین بطنی و نقایص دیواره دهلیزی
  • تاخیر رشد
  • بزرگ شدن کبد یا طحال (هپاتواسپلنومگالی)
  • کم شنوایی
  • کم خونی همولیتیک
  • ناتوانی ذهنی
  • ذات الریه
  • مننژوانسفالیت
  • رتینوپاتی رنگدانه‌ای
  • بیماری استخوان
  • غدد لنفاوی متورم

نوزادانی که با سندرم سرخجه مادرزادی متولد می‌شوند نیز در آینده در معرض خطر ابتلا به دیابت وابسته به انسولین و بیماری تیروئید هستند.

چه چیزی باعث سندرم سرخجه مادرزادی می‌شود؟

سندرم سرخجه مادرزادی زمانی اتفاق می‌افتد که مادر در دوران بارداری به سرخجه مبتلا شود. ویروس از مادر به جفت و سپس به جنین منتقل می‌شود. این ویروس می‌تواند بر نحوه رشد جنین تأثیر بگذارد و باعث مشکلات مادرزادی سلامتی شود.

مشکلات مادرزادی سلامتی ناشی از سندرم سرخجه مادرزادی (CRS) بر:

  • اگر عفونت سرخجه در ۱۲ هفته اول بارداری اتفاق بیفتد تا ۸۵ درصد نوزادان تازه متولد شده.
  • ۵۰ درصد نوزادان اگر عفونت در ۱۳ تا ۱۶ هفته اول بارداری اتفاق بیفتد.
  • ۲۵ درصد از نوزادان اگر عفونت در نیمه دوم سه ماهه دوم اتفاق بیفتد، تاثیر می‌گذارد.

سرخجه یک بیماری مسری است که از ویروس RuV دریافت می‌کنید. این بیماری باعث ایجاد بثوراتی می‌شود که معمولاً از صورت شما شروع می‌شود و به سمت پایین بدن حرکت می‌کند. ایالات متحده سرخجه را در سال ۲۰۰۴ میلادی ریشه‌کن و مهار کرد (به این معنی که دیگر به طور مداوم گسترش نمی‌یابد). اما هم چنان می‌توانید ویروس سرخجه را در سایر نقاط جهان دریافت کنید.

آیا نوزادان مبتلا به سندرم سرخجه مادرزادی مسری هستند؟

بله، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، نوزادان مبتلا به سندرم‌سرخجه مادرزادی را حداقل تا یک سالگی مسری می‌دانند، مگر این که دو نتیجه آزمایش سرخجه را به فاصله یک ماه پس از ۳ ماهگی منفی داشته باشند.

سندرم سرخجه مادرزادی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

چند راه برای تشخیص سندرم سرخجه مادرزادی وجود دارد:

غربالگری بارداری: تست‌هایی که سرخجه و سایر عفونت‌ها را در اوایل بارداری غربالگری می‌کنند در ایالات متحده استاندارد هستند. اگر در دوران بارداری علائمی شبیه سرخجه دارید، پزشک آزمایشاتی را برای تایید یا رد آن تجویز می‌کند. سپس در مورد احتمال تولد نوزاد شما با سندرم سرخجه مادرزادی (CRS) ارائه نظر خواهد کرد.

تشخیص جنین در دوران بارداری: اگر در دوران بارداری به سرخجه مبتلا شوید، ممکن است پزشک آزمایش‌های خاصی را توصیه کند تا ببیند آیا ویروس به جنین منتقل می‌شود یا خیر. این آزمایش‌ها شامل آمنیوسنتز، نمونه برداری از پرزهای کوریونی و نمونه گیری خون جنین است.

تشخیص بعد از تولد: آزمایش خون (با استفاده از الایزا) می‌تواند وجود آنتی بادی‌های ویروس سرخجه را در نوزاد شما پس از تولد بررسی کند. پزشک کودک شما هم چنین ممکن است نمونه‌ای از ادرار او بگیرد یا داخل بینی او را تف کند یا سواب بزند تا نمونه را برای ویروس سرخجه بررسی کند. پزشک کودک ممکن است این آزمایش‌ها را در صورت ابتلا به عفونت شناخته شده سرخجه و یا اگر کودک شما علائم سندرم سرخجه مادرزادی (CRS) داشته باشد، درخواست کند.

اگر کودک شما سرخجه داشته باشد، ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی او احتمالاً چندین آزمایش اضافی را برای بررسی سلامت کلی او و بررسی مشکلات احتمالی سلامت مربوط به سندرم سرخجه مادرزادی توصیه می‌کند.

سندرم سرخجه مادرزادی چیست؟

درمان سندرم سرخجه مادرزادی چیست؟

هیچ درمان یا درمان مستقیمی برای سندرم سرخجه مادرزادی وجود ندارد. و برخی از ویژگی‌های آن – مانند کم شنوایی و ناتوانی ذهنی – دائمی هستند. سایر ویژگی‌های این سندرم قابل کنترل یا درمان هستند، مانند کم خونی همولیتیک و پنومونی بینابینی.

تیم مراقبت‌های بهداشتی کودک شما بر اساس علائم و نیازهای کودک شما یک برنامه درمانی را ارائه خواهد کرد.

آیا می‌توانم از سندرم سرخجه مادرزادی پیشگیری کنم؟

شما می‌توانید با داشتن مصونیت در برابر ویروس سرخجه از طریق واکسن سرخجه قبل از بارداری از سندرم سرخجه مادرزادی (CRS) پیشگیری کنید.

در ایالات متحده، کودکان واکسن ترکیبی سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) را دریافت می‌کنند. دوز اول را در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و دوز دوم را در ۴ تا ۶ سالگی دریافت می‌کنند.

اگر در دوران کودکی این واکسن را دریافت نکردید، اکنون در مورد دریافت آن با پزشک خود صحبت کنید. اگر واکسن را در بزرگسالی دریافت می‌کنید، باید تا ۲۸ روز پس از دریافت واکسن برای بارداری صبر کنید.

اگر نوزادم سندرمسرخجه مادرزادی داشته باشد چه انتظاری می‌توانم داشته باشم؟

اثرات و عوارض سندرم‌سرخجه مادرزادی روی هر نوزاد متفاوت است و می‌تواند از نظر شدت متفاوت باشد. ممکن است چندین ارزیابی و آزمایش برای درک تأثیر کامل سندرم سرخجه مادرزادی (CRS) بر کودک شما لازم باشد. بدانید که تیم مراقبت‌های بهداشتی کودک شما در کنار شما خواهد بود تا به شما توضیح دهد که CRS چه اثراتی روی آینده کودک و خانواده شما دارد.

چگونه از نوزاد مبتلا به سندرم سرخجه مادرزادی مراقبت کنم؟

کودک شما ممکن است در حین رشد نیاز به مراقبت مداوم داشته باشد، بسته به این که چه مشکلات سلامتی ناشی از سندرم‌سرخجه مادرزادی (CRS) دارد. مهم است که از آنها حمایت کنید تا مطمئن شوید که بهترین مراقبت‌های پزشکی را دریافت می‌کنند. حمایت و مراقبت می‌تواند به آنها کمک کند تا بهترین کیفیت زندگی ممکن را داشته باشند.

سخن آخر

سندرم سرخجه مادرزادی می‌تواند بر سلامت کودک شما تأثیر بگذارد. خبر خوب این است که اگر به واکسن سرخجه (معمولاً واکسن MMR) دسترسی داشته باشید تا حد زیادی ابتلا به این بیماری قابل پیشگیری است. در صورت امکان، قبل از بارداری با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که در برابر سرخجه و سایر بیماری‌های عفونی محافظت شده‎اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *