تغذیه در بارداری

رژیم غذایی ماه چهارم بارداری: چه بخوریم و چه نخوریم؟

رژیم غذایی ماه چهارم بارداری: چه بخوریم و چه نخوریم؟

لازم است تا در ماه چهارم بارداری، مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت کنید. اگر وارد سه ماهه دوم بارداری شده‌اید، این مقاله را بخوانید تا نکات مفیدی در مورد برنامه ریزی رژیم بارداری در ماه چهارم بارداری خود داشته باشید. این سه ماهه ممکن است بسیار آرام‌تر و راحت‌تر از سه ماهه اول باشد و اغلب از آن به عنوان دوره ماه عسل بارداری نام برده می‌شود، این زمانی است که علائم ناراحت کننده ناپدید می‌شوند.

با ورود به ماه چهارم، احتمالاً از حالت تهوع، نفخ، استفراغ و غیره خلاص خواهید شد. بنابراین، به طور طبیعی، تمایل دارید تا غذاهای مورد علاقه خود را که در سه ماهه اول از دست داده‌اید، استفاده کنید. با این حال، مهم است که بدانید برای بارداری سالم و ایمن چه چیزهایی باید مصرف کنید و چه چیزهایی را نباید مصرف کنید.

برای دانستن غذاهایی که باید در وعده‌های غذایی ماه چهارم بارداری خود بگنجانید و غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید، با پینو بیبی همراه باشید و ادامه این مطلب را بخوانید.

رژیم غذایی ماه چهارم بارداری: چه بخوریم و چه نخوریم؟

در ماه چهارم بارداری چه اتفاقی برای نوزاد می‌افتد؟

هدف سه ماهه دوم رشد جنین است. تا پایان ماه چهارم حاملگی، کودک شما حدود ۱۵ سانتی متر طول و ۱۱۳ گرم وزن دارد.در ماه چهارم بارداری، کودک شما به طور کامل تشکیل شده است. هر عضوی از جمله مغز، کلیه‌ها، نخاع، چشم‌ها، انگشتان پا، انگشتان دست، ریه‌ها و قلب تشکیل شده و کاملاً کار می‌کند.

بدن سخت کار می‌کند تا استخوان‌های کودک را کلسیف کند (کلسیم رسانی به استخوان‌ها) و همه اندام‌ها را به خوبی تنظیم کند. بنابراین، رژیم غذایی ماه چهارم بارداری شما باید تقویت کننده و مغذی‌تر از سه ماه قبل باشد. در اینجا چند رژیم غذایی باید و نباید برای ماه چهارم بارداری شما آورده شده است.

در ماه چهارم بارداری چه بخوریم؟

در اینجا برنامه‌ای وجود دارد که می‌توانید در رژیم غذایی ماه چهارم بارداری دنبال کنید.

۱. فیبر بالا:

در ماه چهارم بارداری یک رژیم غذایی با فیبر بالا را انتخاب کنید. این زمان عالی برای شروع ساختن پایه‌ای برای رهایی از یبوست در اواخر بارداری و پس از زایمان است. بنابراین، مقدار زیادی فیبر به رژیم غذایی ماه چهارم بارداری خود اضافه کنید و هم چنین مصرف فیبر را در هر وعده غذایی خود بگنجانید.

غذاهای پر فیبر مانند غلات کامل، جو دوسر و سبزیجات سبز غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده، ویتامین‌ها مانند فولات و مواد معدنی (به ویژه کلسیم و آهن) را زیاد مصرف کنید. علاوه بر این، به جای نان سفید معمولی، نان گندم کامل غنی شده با آهن را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که زنانی که باردار هستند باید روزانه ۲۸ گرم فیبر مصرف کنند.

۲. اسیدهای چرب ضروری:

علاوه بر موارد دیگر، کودک و بدن شما به این اسیدها برای کاهش خطر زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و عقب ماندگی ذهنی و شناختی در نوزاد نیاز دارند. بنابراین، متخصصان توصیه می‌کنند که اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ کافی را به رژیم غذایی مادر اضافه کنند. غذاهایی مانند ماهی آب شیرین، ماهی تن، آجیل و روغن زیتون غذاهای مغذی هستند که می‌توانید با خیال راحت بخورید تا نیازهای اسید ضروری خود را برآورده کنید.

۳. محصولات لبنی:

نیاز شما به کلسیم در دوران بارداری افزایش می‌یابد. از این رو، پزشک احتمالاً در ورود به ماه چهارم بارداری برای شما قرص ویتامین D و کلسیم تجویز خواهد کرد. پزشک متخصص هم چنین به شما نکات رژیمی را برای افزایش کلسیم دریافتی روزانه خود ارائه می‌کند.

۴. گوشت:

اگر حالت تهوع شما برطرف شده است، می‌توانید گوشت را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اما مطمئن شوید که گوشت را قبل از مصرف کاملاً شسته‌اید و گوشت کاملاً پخته شده است.

گوشت نپخته ممکن است حامل ویروس‌ها و باکتری‌های کشنده باشد. اگر وسوسه شدید (یا مجبورید) بیرون غذا بخورید، گوشت تنوری یا برشته را سفارش دهید زیرا این قبیل غذاها مطمئناً از قبل پخته می‌شوند. گوشت بدون چربی مانند مرغ، تخم مرغ و ماهی، غذاهایی با پروتئین بالا هستند که زنان می‌توانند با خیال راحت در دوران بارداری مصرف کنند.

آیا می‌دانستید؟ غذاهای گروه گوشت منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا، آهن، روی و ویتامین‌های گروه B هستند.

۵- میوه‌ها:

میوه‌های تازه را به رژیم غذایی ماه چهارم بارداری خود اضافه کنید. مصرف میوه‌های تازه در طول بارداری ضروری هستند زیرا دارای مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند. به علاوه، محتوای آب و یا فیبر بالایی دارند. مصرف میوه‌های تازه ترجیح داده می‌شوند زیرا حاوی مواد نگهدارنده و رنگ‌های مصنوعی نیستند. ماه چهارم بارداری ممکن است باعث اسیدیته و سوزش سر دل شود؛ بنابراین میوه‌های تازه فصلی با رنگ‌های مختلف باید جزء لاینفک تغذیه دوران بارداری در ماه چهارم بارداری باشند.

۶. غذاهای غنی از آهن:

جهش رشد جنین که از ماه چهارم شروع می‌شود به آهن بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این، بدن شما هم چنین باید ۳ تا ۶ لیتر خون اضافی برای بارداری شما بسازد. رژیم غذایی غنی از آهن باعث افزایش تولید خون در دوران بارداری می‌شود که به رشد مناسب جنین کمک می‌کند. غذاهایی مانند انواع آجیل، عدس، تخم مرغ، میوه‌های خشک و محصولات گندم کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. هم چنین قبل از شروع مصرف هر گونه مکمل آهن با پزشک خود مشورت کنید.

نیازهای فیزیولوژیکی آهن در زنان باردار

علاوه بر افزودن غذاهای ذکر شده به رژیم غذایی خود، مصرف نمک را در دوران بارداری کاهش دهید زیرا ممکن است بر رشد جنین تأثیر بگذارد. هم چنین، اجتناب از شیرین کننده‌های مصنوعی و افزایش مصرف آب برای حفظ سطح هیدراتاسیون بهینه ضروری است.

در ماه چهارم بارداری چه چیزی را نباید بخوریم؟

اگر چه سه ماهه اول مهم و حساس به پایان رسیده است و شما اکنون می‌توانید منتظر فرزند خود و شطینت‌های او باشید، اما هنوز برخی از اقدامات احتیاطی و مواد غذایی وجود دارد که باید در رژیم غذایی ماه چهارم بارداری خود برای سلامت مادر و جنین از آنها اجتناب کنید.

۱. پنیر نرم:

در ماه چهارم بارداری از مصرف پنیر نرم و غیر پاستوریزه خودداری کنید. اغلب این پنیرها از شیر غیر پاستوریزه تهیه می‌شوند و ممکن است حاوی باکتری‌ها و ویروس‌های مضر باشند. بنابراین از انواع پنیرهای نرم خودداری کنید. همیشه می‌توانید غذاهای حاوی پنیر سفت را انتخاب کنید زیرا محتوای آب کمی دارد. محتوای کم آب آن را کمتر در معرض میکروارگانیسم‌های عامل بیماری قرار می‌دهد.

۲. آرد تصفیه شده:

آرد مایدا یا آرد تصفیه شده در ماه چهارم به یک نگرانی غذایی تبدیل می‌شود زیرا تصفیه باعث کاهش محتوای مواد مغذی و فیبر می‌شود و ممکن است باعث یبوست شود. اگر چه یبوست به خودی خود یک چیز جزئی است، اما می‌تواند باعث ایجاد هموروئید پس از زایمان شود. بنابراین، به غذاهایی مانند سمبوسه، ماموس، رشته فرنگی و غیره نه بگویید.

۳. ماهی دریایی:

از مصرف ماهی‌های دریایی در ماه چهارم بارداری خودداری کنید. تا حد امکان از ماهی‌های دریایی پرهیز کنید زیرا حاوی متیل جیوه هستند، ترکیبی که می‌تواند باعث عقب ماندگی ذهنی در جنین شود. اگر نمی‌توانید ماهی را از رژیم غذایی خود حذف کنید، به سراغ انواع آب شیرین بروید.

۴. غذاهای خیابانی:

اگر چه هوس غذایی می‌تواند غذاهای خیابانی را بسیار وسوسه انگیز جلوه دهد، اما باید تا حد امکان از خوردن غذاهای ناسالم در دوران بارداری اجتناب کنید. هیچ تضمینی برای تمیزی و تازگی مواد غذایی و ظروف طبخ غذاهای خیابانی وجود ندارد. غذای خیابانی می‌تواند باعث مسمومیت غذایی و سایر بیماری‌های منتقله از طریق آب مانند حصبه شود. بنابراین آش رشته، پیتزا، ساندویچ فلافل یا هات داگ را در خانه خود تهیه کنید تا از سلامت آن اطمینان داشته باشید.

۵. زیاده‌روی در مصرف میوه‌های خشک:

اگر چه یک فنجان میوه خشک برای شما مفید است، اما از مصرف زیاد میوه‌های خشک در ماه چهارم بارداری خودداری کنید. آنها ذاتاً بسیار غنی و گرم هستند و برای برخی از زنان می‌توانند باعث انقباضات نابهنگام شوند.

۶. شیرین بیان:

مصرف شیرین بیان ممکن است در ماه چهارم بارداری ناامن باشد. این گیاه دارویی فوق‌العاده می‌تواند با تحریک انقباضات، بارداری را به خطر بیاندازد. بنابراین از مصرف عصاره شیرین بیان و شیرین بیان اجتناب کنید و به یاد داشته باشید که برخی از آب نبات‌ها، خمیر دندان‌ها و داروهای گیاهی نیز حاوی شیرین بیان هستند.

باید بدانید که برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شیرین بیان در دوران بارداری نیز می‌تواند خطر مرده زایی را افزایش دهد.

۷. کافئین:

هم چنین به مادران توصیه می‌شود که مصرف انواع نوشیدنی‌های حاوی سطوح بالای کافئین را محدود کنند یا در صورت امکان از مصرف آنها اجتناب کنند. برخی از منابع رایج کافئین عبارت هستند از قهوه، شکلات، چای و سایر مواد غذایی. پرهیز از مصرف کافئین به این دلیل است که حتی اگر کودک به طور کامل شکل گرفته است، بدن نوزاد هنوز نمی‌تواند کافئین را به طور کامل متابولیزه کند. کافئین هم چنین با انقباض رگ‌های خونی در جفت، خون کافی را که به جنین می‌رسد را کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف کافئین در دوران بارداری باید محدود شود.

سوالات متداول

۱. آیا می‌توانم نوزاد را در چهار ماهگی بارداری احساس کنم؟

بله. ممکن است از هفته ۱۶ بارداری، یعنی در پایان ماه چهارم، تسریع (آغاز احساس حرکات جنین) را احساس کنید. ممکن است شبیه بال زدن پروانه‌ها، ترکیدن حباب‌ها یا اسپاسم‌های ریز عضلانی یا چرخش‌های سبک باشد.

۲. کدام میوه برای ماه چهارم بارداری بهترین انتخاب است؟

در ماه چهارم بارداری باید میوه‌های تازه از جمله موز، مرکبات، گلابی، سیب، انگور و خشکبار مصرف کنید. با این حال، حتماً این میوه‌ها را در حد اعتدال مصرف کنید.

۳. چقدر افزایش وزن در ماه چهارم بارداری طبیعی است؟

توصیه شده است که زنانی که قبل از بارداری وزن طبیعی دارند، در طول سه ماهه اول (سه ماهگی) ۲ تا ۴ پوند (۱ تا ۲ کیلوگرم) و سپس هر هفته یک پوند (۰.۵ کیلوگرم) در بقیه دوران بارداری اضافه کنند.

۴. چه تغییرات بدنی در ماه چهارم بارداری در مادر رخ می‌دهد؟

در ماه چهارم بارداری، خانم باردار ممکن است سینه‌های سنگین‌تر و پرتر داشته باشد و دچار مشکلات گوارشی (سوزش سر دل) و افزایش جریان خون منجر به خونریزی لثه یا گرفتگی بینی شود. هم چنین رحم در این دوره به رشد خود ادامه می‌دهد و حالت تهوع معمولاً فروکش می‌کند.

۵. در ماه چهارم بارداری چقدر باید غذا بخورم؟

برای اکثر زنان باردار با وزن طبیعی، مقدار مناسب کالری این است: حدود ۱۸۰۰ کالری در روز در طول سه ماهه اول، حدود ۲۲۰۰ کالری در روز در طول سه ماهه دوم و حدود ۲۴۰۰ کالری در روز در سه ماهه سوم بارداری.

۶. در ماه چهارم بارداری چقدر آب باید بنوشم؟

در دوران بارداری باید هر روز ۸ تا ۱۲ فنجان (۶۴ تا ۹۶ اونس) آب بنوشید. خوردن آب فواید زیادی دارد. به هضم غذا کمک می‌کند و به تشکیل مایع آمنیوتیک در اطراف جنین کمک می‌کند. آب هم چنین به گردش مواد مغذی در بدن کمک می‌کند و به خروج مواد زائد از بدن کمک می‌کند.

رژیم غذایی ماه چهارم بارداری

در ماه چهارم، زمانی که بدن شما برای سازگاری با کودک در حال رشد تغییر می‌کند، باید اطمینان حاصل کنید که تمام مواد مغذی لازم برای یک کودک سالم و بارداری را مصرف می‌کنید. این اینفوگرافیک نموداری سازماندهی شده برای تهیه وعده‌های غذایی روزانه شما برای دریافت مواد مغذی مناسب ارائه می‌دهد.

سخن آخر

رژیم غذایی ماه چهارم بارداری باید باعث رشد و تغذیه جنین شود. رژیم غذایی باید شامل غذاهای سرشار از فیبر، اسیدهای چرب ضروری، لبنیات، گوشت، میوه‌های تازه و وعده‌های غذایی غنی از آهن باشد. از مصرف غذاهایی مانند آرد تصفیه شده، پنیر نرم و غیر پاستوریزه، الکل، کافئین و گوشت‌های خام یا نیم پز در ماه چهارم بارداری خودداری کنید.

هنگام برنامه ریزی رژیم بارداری در ماه چهارم، به یاد داشته باشید که این شروع سه ماهه دوم بارداری است، جایی که کودک شما رشد قابل توجهی را تجربه می‌کند. در حالی که علائم مرتبط با بارداری شما ممکن است فروکش کند، باید به مصرف یک رژیم غذایی متعادل حاوی غذاهای ارگانیک غنی از مواد مغذی تقویت کننده رشد و تغذیه ادامه دهید. هم چنین باید در مورد غذاهایی که ممکن است به بارداری شما آسیب برساند، احتیاط کنید. خوب غذا خوردن در ماه چهارم می‌تواند سلامت کودک را تضمین کند و پایه و اساس رشد قوی را در سه ماهه بعدی ایجاد کند. اگر رژیم غذایی شما برای تامین نیازهای غذایی شما ناکافی به نظر می‌رسد، ممکن است مکمل‌های ویتامین قبل از تولد را تحت راهنمایی پزشکی مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *