تغذیه در بارداری

مصرف فلفل در بارداری و اثرات آن

مصرف فلفل در بارداری و اثرات آن

فلفل یک میوه خشک است که برای چاشنی و طعم‌دهی به انواع غذا و خوراکی استفاده می‌شود و یکی از پُرمصرف‌ترین ادویه‌ها است. ممکن است در مورد مصرف فلفل در دوران بارداری به دلیل گرمی و تند بودن آن شک داشته باشید. با این حال، می‌توانید با خیال راحت مقدار متوسط ​​فلفل را به عنوان یک چاشنی آشپزی مصرف کنید تا به وعده‌های غذایی خود کمی طعم بدهید.

علاوه بر افزایش طعم غذا، فلفل دارای چندین خواص مفید است که می‌تواند به بهبود ایمنی، تقویت هضم و حفظ سطح فشار خون در بارداری کمک کند.

طبیعی است که نگران بی‌خطر بودن غذاهایی که در دوران بارداری مصرف می‌کنید باشید. دانستن فواید و عوارض مختلف هر ماده غذایی می‌تواند به شما در مصرف ایمن آنها و لذت بردن از وعده‌های غذایی خوشمزه و مغذی کمک کند. مجله اینترنتی پینو بیبی طیف وسیعی از مقالات را با عنوان مصرف … در بارداری و اثرات آن تهیه و منتشر کرده است؛ اگر نگران مصرف هر نوع ماده غذایی، میوه، دمنوش و …. در دوران حاملگی هستید فقط کافی است تا نام خوراکی مورد نظر خود را در بخش جستجوی مجله اینترنتی پینو سرچ کنید و سوالات خود را در مورد مصرف هر نوع ماده خوراکی در بخش نظرات با متخصصان پینو مطرح کنید تا دغدغه شما در مورد ایمن و بی‌خطر بودن مواد خوراکی در دوران باداری برطرف شود. آووکادو، سیر، اسفناج، بادام زمینی، کلم بروکلی، موز، آب، دتاکس واتر، آب گرم، تخم‌مرغ، خردل، ماهی، نارنگی، دانه چیا، گلابی، شنبلیله، ازگیل، کینوا، آناناس، انگور، زیتون، کنجد، بادمجان، سرکه، زیره، لیمو ترش، خرما، هلو، قارچ، خیار، بادام، تمر هندی، دارچین، توت فرنگی، جینسنگ، آویشن، میگو، انار، زنجبیل، شلغم، کدو حلوایی، عسل، خرمالو، خاکشیر، به، انبه، ماش، پیتزا، زعفران و …. مواد خوراکی هستند که بایدها و نبایدهای مصرف آن‌ها در مجله پینو به طور کامل تشریح شده است.

به طور کلی در مورد مصرف ادویه‌جات در دوران حاملگی  اگر اعتدال داشته باشید مصرف کمی ادویه ضرری ندارد و طعم غذا و اشتهای شما را افزایش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصرف فلفل در دوران بارداری، از جمله فواید و عوارض جانبی آن، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

مصرف فلفل در بارداری و اثرات آن

ارزش غذایی فلفل

فلفل انواع مختلفی دارد؛ فلفل دلمه‌ای، فلفل سیاه، فلفل قرمز، فلفل هالپینو، فلفل پوبلانو یا پانچو، فلفل گیلاس، فلفل زرد (فلفل موز)، فلفل پادرون، فلفل شبح، فلفل چیلاکا، فلفل کلاه اسکاچ و …. همه فلفل‌ها طعم تند ندارند و برخی فلفل‌های مزه شیرین و برخی مزه تلخ دارند اما به طور کلی عموم مردم فلفل را با طعم تند آن می‌شناسند. 

فلفل سیاه حاوی چندین ماده مغذی از جمله ویتامین K و ویتامین C، کلسیم، منیزیم، آهن، پتاسیم و مس است. این مواد مغذی به عملکردهای مختلف فیزیولوژیکی لازم برای سلامتی و رزق کمک می‌کنند. هم چنین دارای چندین ترکیب فعال زیستی مانند پیپرین است که خواص مفید زیادی برای سلامتی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که پیپرین می‌تواند از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند. پیپرین هم چنین ممکن است به افزایش جذب مواد مغذی کمک کند، که می‌تواند سلامت کلی مادر و جنین داخل رحم را ارتقا دهد.

فواید فلفل در دوران بارداری

جدا از طعم تند، فلفل می‌تواند فوایدی برای سلامت مادر داشته باشد که ممکن است برای سلامت جنین نیز مفید باشد. ادامه این مقاله را مطالعه کنید، پینو تعدادی از مزایای مصرف فلفل در بارداری را بررسی کرده است:

۱. مصرف فلفل به هضم غذا کمک می‌کند

فلفل در دوران بارداری می‌تواند هضم شما را بهبود بخشد. در دوران بارداری، عملکرد سیستم گوارشی شما ممکن است دچار مشکل شود. فلفل می‌تواند با تقویت هضم و تسکین مشکلاتی مانند نفخ، گاز و گرفتگی شکم در بهبود متابولیسم بدن شما نقش داشته باشد.

۲. مصرف فلفل از سرطان جلوگیری می‌کند

هنگامی که باردار هستید، بدن شما باید تغییرات زیادی را تجربه کند. ممکن است از آسیب‌های اکسیداتیو رنج ببرید، که می‌تواند در آینده منجر به سرطان شود. فلفل حاوی کاروتنوئید است که یک آنتی اکسیدان است. می‌تواند از هر گونه آسیب DNA جلوگیری کند و شما را از سرطان در امان نگه دارد.

۳. فلفل با آکنه مبارزه می‌کند

بسیاری از زنان در دوران بارداری با آکنه و سایر مشکلات پوستی مواجه می‌شوند. فلفل حاوی موادی است که می‌تواند به از بین رفتن لکه‌های پوست شما کمک کند.

به یاد داشته باشید که خوردن عسل با فلفل سیاه یا استفاده از این خمیر روی آکنه یا ضایعات آکنه ممکن است به روند بهبودی کمک کند. قبل از دنبال کردن هر گونه درمان خانگی برای آکنه با پزشک خود مشورت کنید.

۴. فلفل می‌تواند سرفه و سرماخوردگی را درمان کند

سرماخوردگی در دوران بارداری می‌تواند واقعاً آزاردهنده باشد. خوشبختانه، فلفل در اینجا نیز می‌تواند به شما کمک کند. هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد، اما در چندین کشور دنیا در سراسر جهان در طب سنتی خود از فلفل برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده می‌کنند.

۵. فلفل یک داروی ضد افسردگی طبیعی است

در دوران بارداری، بسیاری از زنان از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند. گنجاندن فلفل در رژیم غذایی شما راهی عالی برای غلبه بر مشکلات بارداری است.

۶. فلفل حاوی فولات است

برای جلوگیری از نقص لوله عصبی و حمایت از رشد مناسب جنین باید در بارداری فولات یا اسید فولیک مصرف کنید. نقایص لوله عصبی شامل نقایص مادرزادی مغز و ستون فقرات مانند اسپینا بیفیدا و آنسفالی است که شایع‌ترین انواع هستند. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سالانه حدود ۱۴۲۷ نوزاد به اسپینا بیفیدا و ۸۴۷ نوزاد مبتلا به آنسفالی در ایالات متحده مبتلا می‌شوند. همه انواع فلفل حاوی مقدار زیادی فولات هستند که آنها را به یک منبع غذایی عالی برای حمایت از دریافت فولات لازم در دوران بارداری تبدیل می‌کند.

۷. خوردن فلفل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

ایمنی شما در دوران بارداری پایین است. فلفل حاوی ویتامین C است که می‌تواند ایمنی شما را تقویت کرده و از بروز بیماری‌های رایجی مانند سرماخوردگی و سرفه جلوگیری کند.

۸. مصرف فلفل فشار خون را کنترل می‌کند

فشار خون بالا یک تهدید بزرگ برای سلامتی شما در دوران بارداری است. پتاسیم به کنترل فشار خون کمک می‌کند. فلفل سرشار از پتاسیم است و ممکن است به پیشگیری از فشار خون بالا و پره اکلامپسی کمک کند.

در نظر داشته باشید که پودر و دانه‌های فلفل سیاه ممکن است با دانه‌های پاپایا مخلوط شوند و متاسفانه گروهی از افراد سودجو دانه‌های پاپایا را به عنوان دانه فلفل سیاه می‌فروشند که به دلیل محتوای پاپایینی آن می‌تواند بر بارداری تأثیر منفی بگذارد. فلفل سیاه با کیفیت را از یک تولید کننده و تامین کننده قابل اعتماد خریداری کنید تا از این خطر جلوگیری کنید.

مصرف فلفل تند در بارداری فواید بسیار زیادی دارد اما مصرف فلفل ممکن است امکان بروز چند عارضه جانبی را نیز به همراه داشته باشد.

عوارض مصرف فلفل در دوران بارداری

مصرف زیاد فلفل باعث مشکلات معده می‌شود. در اینجا چند عوارض جانبی مصرف ادویه مورد علاقه شما؛ فلفل؛ آورده شده است:

۱. مشکلات گوارشی

مصرف زیاد فلفل می‌تواند باعث مشکلات معده شود. به گفته دکتر مایکل گرین، متخصص زنان و زایمان، فلفل سیاه منبع خوبی از چندین ماده معدنی و ویتامین است که در صورت مصرف متعادل به هضم غذا کمک می‌کند. در حالی که خوردن فلفل سیاه در دوران بارداری به طور کلی بی‌خطر است، همیشه باید به ندای بدن خود گوش دهید. مصرف زیاد فلفل ممکن است باعث درد معده شود، درست مانند مصرف بیش از حد هر ادویه دیگری.

۲. آلرژی

مصرف فلفل می‌تواند علائمی شبیه آلرژی در برخی از زنان ایجاد کند. اگر قبلاً چنین علائمی را تجربه کرده‌اید، در دوران بارداری از فلفل سیاه دوری کنید.

عوارض مصرف فلفل در دوران بارداری

سوالات متداول

۱. آیا فلفل سیاه در بارداری مضر است؟

اگر چه مصرف متعادل و آگاهانه فلفل سیاه بی‌خطر است، اما گاهی اوقات می‌تواند منجر به سوزش سر دل در دوران بارداری شود. البته تحقیقات و پژوهش‌های بیشتری برای نشان دادن اثرات آن بر عوارض مرتبط با بارداری مورد نیاز است.

۲. در بارداری از مصرف چه ادویه‌هایی باید پرهیز کنیم؟

مصرف ادویه‌ها در دوران بارداری باید با احتیاط انجام شود تا خطرات احتمالی به حداقل برسد. از مصرف زیاد نعناع، ​​دانه‌های خشخاش و جوز هندی در دوران بارداری باید اجتناب کرد.

۳. آیا ادویه یا چاشنی جایگزینی وجود دارد که به جای فلفل در دوران بارداری استفاده کنم؟

در دوران بارداری، می‌توانید از ادویه‌ها یا چاشنی‌های جایگزین مانند زیره یا پاپریکا به عنوان جایگزین فلفل استفاده کنید. آنها طعم ملایم و متمایزی را ارائه می‌دهند که ممکن است کمتر از فلفل گزنده باشد. با این حال، توصیه می‌شود قبل از افزودن آنها به رژیم غذایی بارداری خود با پزشک متخصص‌تان مشورت کنید.

۴. آیا مصرف فلفل در سه ماهه اول بارداری بی‌خطر است؟

دکتر نیسرگ پاتل، متخصص زنان و زایمان می‌گوید: «بله، می‌توانید در سه ماهه اول بارداری فلفل بخورید، به شرطی که آن را در حد اعتدال مصرف کنید. فلفل منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین K، آهن، منگنز، آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی است. هم چنین می‌تواند به بهبود ایمنی، هضم، فشار خون و بهبود خلق و خوی شما کمک کند. با این حال، خوردن بیش از حد فلفل می‌تواند عوارض جانبی مانند اسیدیته، سوزش سر دل، سوء‌هاضمه، احساس سوزش و حتی در موارد نادر سقط جنین ایجاد کند. بنابراین، توصیه می‌شود مصرف فلفل را به اندازه یک قاشق چایخوری در روز محدود کنید.

۵. آیا مصرف زیاد فلفل سیاه برای بارداری مضر است؟

فلفل سیاه معمولاً برای طعم‌دهی به انواع غذاها استفاده می‌شود. اما زمانی که از طریق دهان (به طور مستقیم) به مقدار زیاد در دوران بارداری مصرف شود، احتمالاً بی‌خطر نیست و حتی ممکن است باعث سقط جنین شود.

۶. آیا غذاهای تند روی جنین در رحم تاثیر می‌گذارد؟

در حالی که غذاهای تند به کودک شما آسیب نمی‌رسانند یا به زایمان کمک نمی‌کنند، اما می‌توانند علائم سوء هاضمه و سوزش سر دل را در شما ایجاد کنند و آنها را تشدید کنند.

۷. آیا فلفل سیاه برای نوزادان مفید است؟

استفاده از فلفل سیاه برای نوزادان خوب است، اما تندی بیش از حد غذا می‌تواند موجب آزار و آسیب به کودک شود، بنابراین در وعده‌های غذایی کودک از مقدار کمی استفاده کنید.

۸. هوس خوردن غذاهای تند نشانه چیست؟

هورمون‌های ما بر احساسات و هوس‌های ما تأثیر می‌گذارند، هورمون‌هایی مانند کورتیزول و تستوسترون ممکن است هوس خوردن غذاهای تند را تحریک کنند. ناگفته نماند، زمانی که استرس داریم یا مضطرب هستیم، بدن ما کورتیزول بیشتری تولید می‌کند که می‌تواند منجر به تمایل به مصرف خوراکی‌هایی مانند غذاهای تند و اسپایسی شود.

۹. کدام جنسیت (زن یا مرد) غذای تند را بیشتر دوست دارد؟

در یک مطالعه پژوهشی، ۲۴۶ شرکت‌کننده به غذاهای مورد علاقه‌شان امتیاز دادند و قبل از امتحان طعم‌های مختلف، از جمله کپسایسین، ماده شیمیایی که فلفل‌ها را تند می‌کند، تست شخصیت را انجام دادند. این مطالعه نشان داد که اگر چه مردان گفته‌اند که غذاهای تند را دوست دارند، اما بیشتر زنان کسانی بودند که طعم تند را ترجیح می‌دادند.

۱۰. آیا هوس خوردن غذاهای تند در حاملگی جنین پسر است؟

میل به غذاهای تند مدت‌هاست که در باند پیش‌بینی جنسیت قرار گرفته است، اما در حقیقت، آن‌ها از لحاظ علمی دقیق نیستند. عشق به ادویه را می‌توان به کام در حال تکامل یک زن باردار نسبت داد. تمایل به خوردن غذاهای تند کمترین نشانه در مورد پیش بینی جنسیت کودک است و بیشتر با ارضای آن جوانه‌های چشایی آتشین بانوان باردار مرتبط است. هر چند که برخی باورهای غلط میل به خوردن غذاهای تند و آتشین را به جنین پسر نسبت داده‌اند.

سخن آخر

فلفل یک ادویه محبوب است که اغلب با گیاهان مختلف هنگام آشپزی برای بهبود طعم یک غذا استفاده می‌شود. اگر چه فلفل منبع تغذیه‌ای محسوب نمی‌شود، اما می‌تواند چندین فواید سلامتی را ارائه دهد. بنابراین، زنان باردار می‌توانند پس از مشورت با متخصص تغذیه یا پزشک خود، در دوران بارداری از فلفل در مقادیر کم استفاده کنند. مصرف فلفل ممکن است هضم غذا را تقویت کند، با آکنه مبارزه کند و به تسکین سرفه و سرماخوردگی کمک کند. با این حال، این بدان معنا نیست که می‌توانید در هر وعده از رژیم غذایی خود از انواع فلفل استفاده کنید زیرا مصرف زیاد فلفل می‌تواند خطر مشکلات معده و آلرژی را افزایش دهد. اگر هوس غذای تند دارید، می‌توانید این ادویه تند را در حد اعتدال به غذای خود اضافه کنید و در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

فلفل ادویه‌ای است که برای چاشنی و به عنوان طعم دهنده برای پخت و پز استفاده می‌شود. هم چنین برای زنان باردار بی‌خطر است و اگر در حد اعتدال مصرف شود، برای مادران باردار بسیار مفید است. مصرف متوسط ​​فلفل در دوران بارداری به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.

همان طور که اشاره شد مزایای سلامتی مصرف فلفل در بارداری شامل بهبود هضم، پیشگیری از سرطان، مبارزه با آکنه و تسکین سرفه و سرماخوردگی است. فلفل هم چنین به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل می‌کند، حاوی فولات است، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و فشار خون را تنظیم می‌کند.

با این حال، مصرف زیاد فلفل در دوران بارداری ممکن است عوارضی مانند مشکلات گوارشی و آلرژی را ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *