نگهداری از کودک, نگهداری از نوزاد

آیا ما در تمیز نگه داشتن کودک وسواس به خرج می‌دهیم؟

آیا ما در تمیز نگه داشتن کودک وسواس به خرج می‌دهیم؟

کارشناسان معتقدند کثیفی در واقع برای آنها خوب است! همان طور که فرزند شما بزرگتر می‌شود، او شروع به کاوش بیشتر در دنیای اطراف خود می‌کند و این شامل آلوده و کثیف شدن می‌شود – چه خوردن یک تکه شکلاتی که روی زمین انداخته باشد یا تلاش برای جویدن پتوی کثیف، همه این‌ها کودک را در معرض آلودگی قرار می‌دهد. در نتیجه، بیشتر والدین در مورد تمیز نگه داشتن محیط کودک خود تا آن جا که ممکن است کاملاً وسواس دارند. این وسواس و توجه به نظر کار درستی است؛ اما کارشناسان مخالف آن هستند. آیا تمایل ما به تمیز نگه داشتن بیش از حد کودک به نوعی به او آسیب می‌رساند؟

ما به عنوان پدر و مادر تمام تلاش خود را می‌کنیم تا فرزندانمان را از نزدیک شدن بیش از حد به خاک و گل دور نگه داریم. این یک عادت معقول محسوب می‌شود، به خصوص در فصل بارانی که آنفولانزا گسترش می‌یابد و می‌تواند به رشد کودکان ما آسیب برساند و احتمالاً باعث تضعیف سیستم ایمنی آن‌ها شود. با این حال، والدین امروزی ممکن است «بیش از حد» در مورد رعایت نکات بهداشتی در خصوص فرزندان‌شان وسواس به خرج دهند یا آنها را «بیش از حد تمیز» نگه دارند؛ اما در نظر داشته باشید که طبق یافته‌های پژوهش‌های علمی، حفظ محیط کودک شما «عاری از آلودگی» ممکن است در واقع به سیستم ایمنی بدن او آسیب برساند.

اگر جزو آن دسته والدین وسواسی هستید که مدام در حال استفاده از ضدعفونی کننده و محلول‌های آنتی‌باکتریال هستید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. محصولات پینو بیبی ارمغان بهداشت و پاکیزگی برای کودک دلبند شماست، با این که محصولات بهداشتی پینو بیبی بر اساس استانداردهای جهانی و سازگار با بدن لطیف کودکان ساخته و فورموله شده است اما حتی مصرف بیش از حد محصولات پینو بیبی هم توصیه نمی‌شود. با پینو همراه باشید تا دریابید چه میزان دقت و وسواس برای تمیز نگه داشتن کودک مجاز هست و عواقب ایزوله نگه داشتن کودک چیست؟

آیا ما در تمیز نگه داشتن کودک وسواس به خرج می‌دهیم؟

چرا تماس با خاک برای کودک شما خوب است؟

وقتی دکتر جک گیلبرت، دانشمند اهل شیکاگو، که اکوسیستم‌های میکروبی را مطالعه می‌کند، صاحب اولین فرزندش شد به عنوان والدین جدید توصیه‌های زیادی در مورد نحوه مراقبت صحیح از فرزندش دریافت کرد. اما وقتی نوبت به فرزند دومش رسید، دکتر گیلبرت عمیق‌تر تلاش کرد تا خطرات مربوط به تماس فرزندش با میکروب‌ها را درک کند. این فرضه در ذهن او بود که ممکن است وسواس بیش از حد در مراقبت از کودک و ایزوله نگاه داشتن کودک بیشتر از این که فایده‌ای برای او داشته باشد، برای بدن حساس کودک مضر باشد.

او در مورد یافته‌های خود اظهار داشت: «معلوم شد که بیشتر مواجهه کودک با میکروب‌ها و آلودگی‌ها واقعاً برای بدن او مفید بودند. به طوری که اگر کودک پستانک کثیفی که روی زمین افتاده است را به دهان خود بگذارد و لیس بزند در واقع سیستم ایمنی بدن او را تحریک می‌کند و سیستم ایمنی کودک به دلیل مواجه احتمالی با آلودگی قوی‌تر می‌شود.»

به عبارت ساده، این بدان معنی است که قرار گرفتن در معرض خاک به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک می‌کند و از آنها در برابر بیماری‌ها در هنگام رشد محافظت می‌کند!

اگر کودک شما در معرض آلودگی یا میکروب قرار نگیرد چه اتفاقی می‌افتد؟

با درک این موضوع که میکروب‌ها و باکتری‌ها باعث بیماری‌هایی می‌شوند که می‌توانند کشنده باشند، انسان‌ها با نگهداری از آنها در محیطی عاری از میکروب به زندگی و رشد آنها کمک کرده‌اند. این شامل حذف شیر غیر پاستوریزه از رژیم غذایی کودکان، ضدعفونی کردن محیط برای زنان باردار و غیره است. امروزه، بیشتر بچه‌ها در داخل خانه با محیطی کنترل ‌شده بزرگ می‌شوند که تا حد زیادی ضدعفونی می‌شود، و این باعث می‌شود کودک شما در معرض میکروب‌های مختلف قرار نگیرد.

علاوه بر این، اقدامات مدرن انسان که شامل سزارین (از آن جایی که کودک در معرض باکتری‌های «خوب» در کانال زایمان قرار نمی‌گیرد)، تغذیه نوزادان با شیشه شیر و خوابیدن دور از مادر نیز باعث کاهش قرار گرفتن در معرض باکتری‌های خوب شده است. سیستم ایمنی فرزند شما نیاز به مواجه شدن با درصد کمی از باکتری و میکروب را دارد. در حالی که این اقدامات میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان را تا حد زیادی کاهش داده است، برخی از خطرات را نیز افزایش داده است:

۱. خطر بیشتر بیماری‌های مبتنی بر سیستم ایمنی

همان طور که تحریک مغز کودک شما به رشد شناختی کمک می‌کند، سیستم ایمنی کودک شما نیز باید در معرض میکروب‌های روزمره قرار گیرد تا یاد بگیرد که خود را سازگار و تنظیم کند. در نتیجه عدم قرار گرفتن در معرض کثیفی، آلودگی و میکروب‌ها منجر به رشد نامناسب سیستم ایمنی کودک شما می‌شود و آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مبتنی بر سیستم ایمنی قرار می‌دهد. در واقع، برخی از محصولات ضد میکروبی و محصولات پاک کننده حاوی موادی هستند که می‌توانند به طور ناخواسته واکنشی را ایجاد کنند که می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های مبتنی بر سیستم ایمنی بدن شود مانند:

  • آسم و مشکلات ریوی: بیشتر به دلیل ترکیبات آسیب رسان ریه در محصولات پاک کننده ایجاد می‌شود
  • آلرژی: ماده نگهدارنده متیل ایزوتیازولینون (MI) که در دستمال مرطوب بچه و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی بانوان استفاده می‌شود در واقع یک آلرژن است.

دکتر گیلبرت می‌افزاید: «در گذشته، ما بسیار بیشتر غذاهای تخمیر شده‌ای که حاوی باکتری هستند، می‌خوردیم. ما به فرزندانمان اجازه می‌دادیم به طور منظم‌تر و بیشتری در معرض حیوانات و گیاهان و خاک قرار بگیرند. اکنون ما در داخل آپارتمان‌ها زندگی می‌کنیم و مواجه کودکان با طبیعت و محیط خارج از خانه کم شده است. والدین دائماً سطوح مختلف خانه را استریل می‌کنند و استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده و آنتی‌باکتریال بسیار رواج یافته است و همه این عوامل دست به دست هم داده است و سیستم ایمنی کودکان امروزی بیش از حد حساس شده است».

۲. خطر بیشتر آلرژی و آسم در کودکان

علاوه بر خطر ابتلا به بیماری‌های مبتنی بر سیستم ایمنی، ما هم چنین با ضدعفونی بیش از حد کودکان و محیط اطراف، خطر ابتلا به آلرژی و آسم را در کودکان خود افزایش می‌دهیم.

۳. خطر بیشتر کمبود آهن

شیر مادر فاقد سطوح بالایی از آهن برای محافظت از سیستم گوارشی کودک است زیرا پاتوژن‌هایی مانند E.Coli برای رشد به آهن نیاز دارند. با این حال، هنگامی که کودک شما ۶ ماهه شود، زمان زیادی را روی زمین صرف تعامل با خاک می‌کند که منبع خوبی از آهن و سایر مواد معدنی است. اگر کودک خود را از آلودگی دور نگه دارید، می‌تواند منجر به افزایش خطر کمبود آهن در کودک شما شود.

بنابراین دقیقاً چه کاری باید انجام دهید؟

سوال اینجاست که باید به کودک خود اجازه دهید چه چیزهایی را تجربه کند تا اطمینان حاصل شود که سیستم ایمنی او به درستی رشد می‌کند؟ به هر حال، شما نمی‌توانید اجازه دهید فرزندتان در معرض باکتری‌های عامل عفونت قرار گیرد.

نکته کلیدی این است که نقطع تعادل را پیدا کنید، ما بایدها و نبایدهایی را برای شما والدین گرامی فهرست کرده‌ایم که به توسعه ایمنی و هم چنین جلوگیری از عفونت کودکان کمک می‌کند:

۱. کودک خود را در معرض گل و خاک قرار دهید

قرار گرفتن در معرض خاک را با اجازه دادن به کودکتان برای خزیدن روی زمین در خانه و گاهی اوقات بیرون از خانه تشویق کنید، به او اجازه دهید با پای برهنه در خاک پارک محلی نزدیک منزل‌تان راه برود و حتی به طور منظم در گل و لای بازی کند. این امر باعث می‌شود که مقادیر کمی از باکتری‌ها جمع آوری شده و به سیستم گوارشی آنها منتقل شوند تا سیستم ایمنی آنها تقویت شود. شاید قدم زدن در ساحه ماسه‌ای نیز ایده بدی نباشد اما همواره مراقب وسایل و اجسامی نوک تیزی که می‌توانند باعث زخمی شدن پوست کودک شوند، باشید.

۲. از ضدعفونی کننده‌های دست در حد اعتدال استفاده کنید

از تعقیب و گریز کودکان خود با ضدعفونی‌کننده‌های دست و دستمال‌های ضدعفونی‌کننده همیشه خودداری کنید. شستن و ضدعفونی کردن همه چیز ضروری نیست. در حالی که ضدعفونی کننده جایگزینی برای شستشوی دست است، به هیچ وجه جایگزین آن نیست و فقط باید در مواقع ضروری استفاده شود.

۳. در صورت لزوم آنتی بیوتیک‌ها را انتخاب کنید

در مورد استفاده از آنتی بیوتیک‌ها به دقت با پزشک کودک خود مشورت کنید. وابستگی به آنها برای هر دوره تب ضروری نیست و برای توانایی سیستم ایمنی در مبارزه طولانی مدت با عفونت‌ها بسیار ناسالم است. با این حال، این بدان معنا نیست که شما به هیچ وجه نباید به استفاده از آنتی بیوتیک‌ها متوسل شوید. به یاد داشته باشید، آنتی بیوتیک‌ها راهی برای مقابله با علائم هستند نه درمان تب یا بیماری.

۴. «قانون پنج ثانیه» درست نیست، اما به این معنی نیست که ناسالم است

«قانون پنج ثانیه» (که در آن اگر هر نوع غذایی را رها کنید و ظرف ۵ ثانیه آن را بدون میکروب بردارید) صادق نیست. فقط میلی ثانیه طول می‌کشد تا پاتوژن‌ها خودشان را به غذا بچسبانند. با این حال، خانه شما احتمالاً «بیش از حد ضدعفونی» شده است و فقط میکروب‌های روزمره وجود دارند تا محیط کودک شما عاری از میکروب باشد. بنابراین، تا زمانی که غذا را در محیطی که از آن مطمئن نیستید رها کنید، رعایت قانون پنج ثانیه کاملاً خوب است.

علاوه بر این، برداشتن پستانک از روی زمین و لیسیدن آن قبل از دادن آن به کودک، به جای شستن، گزینه سالم‌تری است. در واقع، طبق یک مطالعه اخیر، کودکان والدینی که به جای شستن پستانک، آن را لیسیده بودند، کمتر دچار حساسیت شدند.

۵. اطمینان حاصل کنید که کودک شما یک رژیم غذایی رنگارنگ دارد!

سخت است که فرزندتان را وادار به پیروی از یک رژیم غذایی سالم کنید، اما مهم است که از رژیم غذایی غنی از فیبر و قند کم برای فرزندتان اطمینان حاصل کنید. این نه تنها از رشد ایمنی کودک شما، بلکه از رشد کلی او نیز پشتیبانی می‌کند. طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ به عنوان بخشی از رژیم غذایی برای کودک شما بسیار مفید است زیرا حاوی طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. می‌توانید ترفندهایی مانند پنهان کردن سبزیجات لابه‌لای سایر مواد غذایی و استفاده از تزئینات جذاب را امتحان کنید تا کودکتان را مجبور کنید آنها را بدون سر و صدا بخورد. برای این که روش‌های تشویق کودک به خودرن مواد غذایی سالم را امتحان کنید توصیه می‌کنیم مقاله «راه‌های تشویق کودک به غذا خوردن (بخش اول و بخش دوم)» را مطالعه کنید. هم چنین برای این که بیشتر در مورد استفاده از یک رژیم رنگین‌کمانی برای حفظ تغذیه سالم کودک خود اطلاعات کسب کنید مقاله «درباره رژیم رنگین کمانی و مزایای آن بیشتر بدانید» را در مجله اینترنتی پینو بیبی مطالعه بفرمایید.

علاوه بر این، غذاهای خاصی مانند تخم مرغ و عدس برای تقویت ایمنی در کودکان مفید هستند و غذاهای پروبیوتیک مانند ماست تضمین می‌کنند که کودک شما دوز باکتری «خوب» را برای ایمنی بهتر دریافت می‌کند.

سوالات متداول

۱. آیا خاک برای کودکان خوب است؟

لمس خاک یک تجربه حسی سالم اس پس به بچه‌ها اجازه دهید در خاک بازی کنند این کار باعث تقویت سیستم ایمنی کودک می‌شود. باور کنید یا نه، ارگانیسم‌های سالمی که در خاک وجود دارند می‌توانند در مورد سیستم ایمنی کودک تقویت کنند. مطالعات نشان داده‌اند که کودکان بدون مواجهه منظم با میکروب‌های موجود در خاک، در معرض ریسک بالاتر ابتلا به بیماری‌های مانند آسم، آلرژی و مشکلات خودایمنی هستند.

۲. آیا خوب است اجازه دهیم بچه‌ها کثیف شوند؟

در مسائل بهداشتی اغراق نکنید. اجازه دهید سیستم ایمنی بدن فرزندتان با کمک مواجه با خاک تقویت شود. کودک شما هم چنین باید فعال باشد، بدود و از بازی در بیرون از منزل احساس خوشحالی کند. نگرانی در مورد لکه‌هایی که ممکن است روی لباس کودک ایجاد شود، باعث می‌شود کودک در مورد فعالیت‌هایی که او را خوشحال می‌کند احساس گناه کند. نگران نباشید لکه‌های لباس کودک خود را می‌توانید به راحتی با اسپری لکه‌بَر پینو بیبی از بین ببرید و با مایع لباسشویی و پودر صابون پینو بیبی لباس‌های کودک خود را به راحتی تمیز و پاکیزه کنید.

۳. آیا کودک پاکیزه کودک سالمی است؟

بهداشت خوب برای جلوگیری از گسترش بیماری‌های عفونی و کمک به کودکان برای داشتن زندگی طولانی و سالم بسیار مهم است. هم چنین از غیبت آنها در مدرسه و فعالیت‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند و در نتیجه نتایج یادگیری بهتری به همراه دارد. برای خانواده‌ها، رعایت بهداشت به معنای اجتناب از بیماری و صرف هزینه کمتر برای مراقبت‌های بهداشتی است اما افراط در رعایت موارد بهداشتی هرگز توصیه نمی‌شود.

۴. آیا تماس با خاک برای سلامت روان کودک مفید است؟

کثیف کردن دست‌ها در باغ و لمس خاک می‌تواند سطح سروتونین شما را افزایش دهد. یافته‌های علمی ثابت کرده‌اند که تماس با خاک و یک باکتری خاص خاک، Mycobacterium Vaccae، باعث ترشح سروتونین در مغز می‌شود. سروتونین یک ماده شیمیایی است که باعث افزایش احساس شادی و سرخوشی می‌شود و یک هورمون ضد افسردگی طبیعی و تقویت کننده سیستم ایمنی است.

سخن آخر

این طبیعت ذاتی کودکان خردسال است که چیزهایی را در محیط خود می‌بینند، لمس کنند؛ گاهی این کار کودکان از نظر والدینشان منزجر کننده به نظر می‌رسد. ابتلای کودک به بیماری‌های عفونی دلیل موجهی برای نگرانی والدین هستند، اما برخی متخصصان استدلال می‌کنند که جامعه امروزی در مورد محافظت از کودکان در برابر میکروب‌ها زیاده‌روی کرده است. بنابراین اکنون که می‌دانید فرزندتان چقدر به «دوز» میکروب‌ها و کثیفی‌ها نیاز دارد، وقت آن است که کمی کودک خود را آزاد بگذارید و اجازه دهید کمی سرگرمی‌های هیجان‌انگیز را تجربه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *