سلامت کودک, سلامت نوزاد

۱۰ تمرین برای تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌های کودک

10 تمرین برای تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌های کودک

نوزادان با عضلات و استخوان‌های ضعیف به دنیا می‌آیند. در سال‌های اولیه زندگی، بسیار مهم است که به آنها کمک کنید تا رشد عضلانی خود را ارتقا دهند. به گفته متخصصان اطفال، ما به عنوان والدین باید به نوزادان خود در ایجاد انعطاف پذیری، هماهنگی و قدرت با برخی روال‌ها و فعالیت‌های مناسب سن کمک کنیم. این به کودک کمک می‌کند زودتر و با اعتماد به نفس بیشتری راه برود.ماهیچه‌ها و استخوان‌های سالم شاخصی از سلامت کلی هستند. اگر کودک شما قدرت عضلانی خوبی داشته باشد و استخوان‌های سالمی داشته باشد، به احتمال زیاد خزیدن، راه رفتن و دویدن را سریعتر یاد خواهد گرفت. پس از قطع شیردهی کودک، توصیه می‌شود او را با غذاهای تقویتی سرشار از کلسیم، ویتامین D و پروتئین آشنا کنید. برخی از اینها عبارت هستند از مرغ، اسفناج، پنیر و میوه‌ها.با این حال، کافی نیست که فقط به یک رژیم غذایی سالم وابسته باشید تا کودکتان قوی‌تر شود. هم چنین باید چند تمرین فیزیکی مهم را شروع کنید. بله، حتی نوزادان تا دو ماهگی نیز برای قوی‌تر شدن به مقداری فعالیت بدنی نیاز دارند. پیشتر در مقاله‌ای تمرینات رشدی برای نوزادان برای خزیدن، غلتیدن و نشستن را ارائه کردیم در این مقاله تمرکز بر روی حرکات نرمشی و ورزشی ساده‌ای است که به محکم‌تر شدن و تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌های کودک دلبندتان کمک می‌کند. با پینو همراه باشید.

10 تمرین برای تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌های کودک

چرا تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌های کودک مهم است؟

تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌های کودک برای رشد فیزیکی، مهارت‌های حرکتی و سلامت کلی او بسیار مهم است. این به کودک کمک می‌کند تا به نقاط عطف مهمی مانند خزیدن، ایستادن و راه رفتن دست یابند. ماهیچه‌ها و استخوان‌های قوی از وضعیت بدنی خوب حمایت می‌کنند، خطر آسیب دیدگی را کاهش می‌دهند و به مدیریت وزن سالم کمک می‌کنند. علاوه بر این، فعالیت بدنی رشد شناختی، حسی، اجتماعی و عاطفی را تقویت می‌کند و به رشد اعتماد به نفس و آمادگی کودک برای فعالیت‌ها و ورزش‌های آینده کمک می‌کند. ساختن این پایه از سنین پایین برای یک عمر عادات سالم و رشد بدنی مطلوب ضروری است.

۱۰ تمرین تقویتی برای سلامت ماهیچه‌ها و استخوان‌های کودک

در اینجا ۱۰ تمرین برای نوزاد توصیه شده است که توسط پزشکان توصیه می‌شود تا ماهیچه‌ها و استخوان‌های کودک شما را به طور طبیعی رشد دهند و شما شاهد این باشید که کودک‌تان به زودی آن گام‌های کوچک زیبا را بر می‌دارد.

۱. به کودک خود زمان شکم بدهید

سن: ۰ ماه به بعد

این رایج‌ترین تمرین در بین تمام تمرینات تقویت تنه برای نوزادان است که توسط متخصصان اطفال پیشنهاد می‌شود. به سادگی نوزاد خود را بعد از هر بار شیر خوردن روی شکمش قرار دهید. این عمل عضلات اصلی شکم کودک شما را می‌سازد. اقدامات متنوع زیادی در این مورد وجود دارد که میتوانید از آن بهره ببرید، مانند:

  • کودک خود را روی یک پتو قرار دهید تا او نیز بتواند کمی به زمین بنشیند و اطراف خود را کشف کند
  • کودک خود را روی شکم بین هر دو زانو قرار دهید. این هم چنین به نوزاد کمک می‌کند تا گازهای به دام افتاده را آزاد کند
  • کودک خود را روی شکم پدر قرار دهید! این یک تنوع سرگرم کننده و بسیار مفید از زمان شکم است که می‌تواند بعد از شیر دادن به کودک، یا عصر قبل از خواب انجام شود. این کار هم چنین پیوند عاطفی بین پدر و نوزاد را تقویت می‌کند. توصیه می‌کنیم حتماً از شوهرتان بخواهید که این را امتحان کند.

نکته: به یاد داشته باشید که هر زمان که کودک شما به پشت دراز نمی‌کشد، روی افزایش کنترل سر و قدرت گردن خود کار می‌کند. بنابراین، پس از ۲ تا ۳ ماهگی کودک، زمان خوابیدن را به حداقل برسانید و مطمئن شوید که کودک شما در معرض فعالیت بدنی کافی قرار دارد.

۲. به کودک خود در نشستن کمک کنید

سن: ۴ ماهگی (یا زمانی که کودک بتواند سر خود را نگه دارد)

نحوه انجام این کار به این صورت است: یک پتو روی تخت بگذارید و سپس کودک را روی پتو قرار دهید. سپس، پتو را از هر طرف کمی بالاتر از سر نگه دارید و کودک را در وسط بازوهای خود قرار دهید. به آرامی پتو را بلند کنید تا کودک به حالت نشسته بیاید، سپس دوباره آن را پایین بیاورید. این یک تمرین بسیار ساده و ایمن برای نوزادان است که به کودک شما کمک می‌کند تا قدرت کنترل قسمت بالایی بدن خود را بدست آورد.

  • این تمرین اصلی کوچک واقعاً به نوزادان کمک می‌کند که شروع به خزیدن، ایستادن و راه رفتن می‌کنند.
  • به کودک خود اجازه بدهید تا دراز بکشد و اجازه دهید خودش را بالا بکشد و دوباره بدن خود را پایین بیاورد.
  • اجازه دهید کودک شما این تمرین را انجام دهد زیرا باعث تقویت مغز او می‌شود.
  • پس از انجام این تمرین، کودک در نشستن بهتر می‌شود.
  • ورزش روزانه هم چنین به نوزادان کمک می‌کند تا بهتر بخوابند و در طول روز شادتر بمانند.

۳. تمرینات پیچیده ماساژ کودک

سن: بدو تولد به بعد

ماساژ یکی از ترفندهای قدیمی است که هرگز شکست نمی‌خورد! فواید ماساژ با روغن اکنون به خوبی توسط پزشکان پذیرفته شده است و قطعاً می‌تواند به قوی‌تر شدن عضلات و استخوان‌های کودک شما کمک کند. شما می‌توانید ماساژ بدن کودک خود را زودتر از یک یا دو هفته شروع کنید. چند حرکت / تمرین وجود دارد که باید به عنوان بخشی از ماساژ کودک انجام دهید تا قدرت کودک را تقویت کنید:

  • مچ دست کودک خود را بگیرید و او را از روی میز ماساژ بلند کنید (فقط چند سانتی متر). این تمرین به رشد ستون فقرات گردنی کمک می‌کند.
  • کودک خود را روی شکم قرار دهید، زانوهایش از هم باز شده اما پاهایش روی هم قرار گیرند. پاهای کودک را با شست خود فشار دهید. کودک شما سعی می‌کند خودش را به جلو هل دهد. این تمرین برای رشد عضلات پا بسیار مفید است.
  • پس از ماساژ، کف دست خود را روی سینه کودک نگه دارید و به آرامی فشار دهید. این به از بین بردن احتقان از ریه‌ها و افزایش تهویه کمک می‌کند، که هر دو برای قدرت کلی تنفس خوب هستند.

مراقب باشید که از ضربه‌های شدید یا پرفشار استفاده نکنید. فقط یک ماساژ ملایم با استفاده از روغن کودک سازگار با پوست برای بهبود گردش خون کودک شما و به نوبه خود قدرت بدن مفید است.

۴. سر کودک خود را بچرخانید

سن: ۲ الی ۳ ماهگی

کمک به رشد ماهیچه‌های سر کودک بسیار مهم است زیرا در چند ماه اول بسیار ظریف هستند. به کودک خود کمک کنید در حالی که دراز کشیده است سر خود را به پهلو بچرخاند. این به تقویت ماهیچه‌های سر کودک کمک می‌کند. هم چنین باید این دو تمرین ساده برای تقویت گردن کودک را برای تقویت عضلات سر کودک انجام دهید:

  • استفاده از اسباب بازی: یک اسباب بازی جذاب و رنگارنگ مانند جغجغه بردارید. آن را در محدوده دید کودک خود نگه دارید و سپس آن را از چپ به راست حرکت دهید. این کار کودک را تشویق می‌کند تا سر خود را حرکت دهد و آن را به طور طبیعی ورزش دهد.
  • استفاده از اشیاء روزانه: چیزهای جالبی را در دو طرف تخت نوزاد خود قرار دهید، به طوری که او انگیزه پیدا کند سرش را به دو طرف بچرخاند.

۵. حرکت دوچرخه

سن: از بدو تولد به بعد

رشد پای کوچولوی شما نیز یکی از زمینه‌های مهم نگرانی است، به‌ خصوص که ماهیچه‌های ساق پا به تعیین این که او چقدر زود می‌تواند بخزد و راه برود کمک می‌کند. متخصصان اطفال تمرینات زیر را برای تقویت ساق پای کودک برای رشد عضلات پای کودک توصیه می‌کنند:

  • کودک را به پشت بخوابانید و به آرامی مچ پای او را بگیرید. به آرامی پاهایش را در یک حرکت دایره‌ای حرکت دهید، مثل این که در حال رکاب زدن با دوچرخه است. شما می‌توانید ۴ الی ۵ حرکت را در یک زمان طولانی انجام دهید. سپس چند دقیقه به کودک خود استراحت دهید و ادامه دهید.

آیا می‌دانید حرکت دوچرخه یکی از بهترین راه‌ها برای تخلیه گاز کودک است.

متخصصان اطفال می‌گویند زمانی که کودک شما در حال تمرین حرکت دوچرخه است، این حرکت به رها شدن حباب‌ها و گازها از معده او و حرکت آنها از طریق روده کمک می‌کند. به این ترتیب کودک شما می‌تواند این حباب‌ها را به طور طبیعی عبور دهد و با درد ناشی از احتباس گاز مواجه نشود.

شاید بپرسید چه زمانی این کار را می‌توانید، انجام دهید. بررسی کنید که آیا شکم کودک شما سفت و نفخ شده است یا خیر، در چنین شرایطی ممکن است شکم او از گاز انباشته باشد و این تمرین او را آرام ‌کند.

توجه داشته باشید اگر کودک شما مقاومت می‌کند و نمی‌خواهد که پاهایش را رکاب بزنید، او را مجبور نکنید.

۶. به کودک خود کمک کنید تا اشیا را بلند کند

سن: ۴ الی ۶ ماهگی

احتمالاً کودک شما در حال حاضر علاقه زیادی به اشیاء خانه دارد، به خصوص آنهایی که نمی‌خواهید او را لمس کند! شما می‌توانید این را به یک تمرین تقویتی قدرتمند برای کودک خود تبدیل کنید. پزشکان پیشنهاد می‌کنند که برداشتن اشیاء راه خوبی برای تقویت توانایی درک و هماهنگی چشم و دست و هم چنین قدرت عضلانی کودک شما است.

در اینجا نحوه انجام این کار آمده است: کودک خود را روی زمین بنشایند و روی یک صندلی بلند تعدادی اشیا قرار دهید، حالا کودک خود را تشویق کنید که اشیا را از روی صندلی بردارد و به زمین بگذارد. برعکس این تمرین را هم انجاک دهید چند اسباب بازی یا وسایل خانه را جلوی کودکتان بگذارید. آنها را تشویق کنید که یکی را بلند کند، بررسی کند، روی صندلی بگذارد و سپس دوباره آن را (یا یک شی دیگر) را بلند کند. ممکن است مجبور شوید چند بار به آنها نشان دهید که چگونه این کار را انجام دهند، اما بیشتر نوزادان خیلی سریع یاد می‌گیرند و از این تمرین بسیار لذت می‌برند!

۷. کمی رقص انجام دهید.

سن: از بدو تولد به بعد

نه، تعجب نکنید؛ ما به شما توصیه نمی‌کنیم که مراحل رقص را به کودک خود آموزش دهید! با این حال، حتماً متوجه شده‌اید که نوزادان دوست دارند به اطراف حرکت کنند و روی انگشتان پا نگه داشته شوند. طبق گفته پزشکان، این حرکت انگشتان پا و پا برای رشد عضلات پا بسیار عالی است.

به سادگی زیر بغل کودک خود را به آرامی بگیرید تا جایی که انگشتان پای او زمین را لمس کنند. از آن جایی که اکنون بیشتر وزن او را تحمل می‌کنید، به او اجازه دهید به آرامی تعادل خود را حفظ کند. توجه داشته باشید که کودک شما اغلب لگد می‌زند، که باعث می‌شود به نظر برسد در حال رقصیدن است!

توجه داشته باشید حتماً از کودک خود حمایت بیشتری کنید زیرا اکنون ایستادن برای او بسیار دشوار است. انجام این تمرین برای مدت طولانی توصیه نمی‌شود زیرا کوچولوی شما خسته می‌شود.

۸. لیفت دست و پای نوزاد

سن: ۲ الی ۴ ماهگی

لیفت بازو و پا کودک یک تمرین ساده و در عین حال موثر است که برای تقویت عضلات بازو و پای کودک طراحی شده است. این فعالیت ملایم شامل بلند کردن بازوها و پاهای کودک، تشویق او برای رسیدن، لگد زدن و کشف دامنه حرکتی خود است. این یک راه سرگرم کننده برای تقویت رشد عضلات، هماهنگی و مهارت‌های حرکتی در نوزادان ۲ تا ۴ ماهه است، در حالی که فرصتی برای ایجاد پیوند برای والدین و فرزندان کوچکشان فراهم می‌کند.

کودک خود را روی یک سطح راحت و ایمن مانند تشک بازی به پشت بخوابانید. به آرامی مچ دست و مچ پای کودک خود را بگیرید و دست‌ها و پاهای او را به سمت سقف بلند کنید و یک حرکت کششی ملایم ایجاد کنید. کودک خود را تشویق کنید تا دست‌هایش را دراز کند یا با پاهایش لگد بزند. این تمرین به تقویت عضلات بازو و پا کمک می‌کند، هماهنگی را تقویت می‌کند و مهارت‌های حرکتی آنها را افزایش می‌دهد.

۹. پوش آپ نوزاد

سن: ۶ ماه به بالا

پوش آپ نوزاد یک تمرین رشدی است که برای تقویت قدرت بالای بدن در نوزادان طراحی شده است که معمولاً از حدود ۶ ماهگی شروع می‌شود. این فعالیت جذاب شامل تشویق کودک شما به بالا بردن بازوهایش در حالی که روی شکم است و بالاتنه‌اش را از روی زمین بلند می‌کند، هست. تمرینات فشاری کودک به نوزادان کمک می‌کند تا ماهیچه‌های ضروری در سینه و شانه‌های خود را توسعه دهند و آنها را برای مراحل مهم مانند خزیدن و نشستن آماده کنند. این نه تنها یک تمرین بدنی عالی است، بلکه یک راه سرگرم کننده برای تشویق رشد مهارت‌های حرکتی و استقلال کودک شما در حالی است که او شروع به کشف دنیای اطراف خود می‌کند.

نوزادتان را روی شکم، روی زمین یا روی سینه‌تان، در حالی که دست‌هایش زیر شانه‌هایش است، قرار دهید. آنها را تشویق کنید تا از میان بازوهای خود به بالا فشار بیاورند و بالاتنه خود را از روی زمین بلند کنند. این تمرین به تقویت قدرت بالای بدن نوزاد، به ویژه در عضلات سینه و شانه کمک می‌کند و یک گام اساسی برای خزیدن و نشستن است.

۱۰. تمرینات تعادلی نوزاد

سن: ۸ الی ۱۲ ماهگی

همان طور که کودک شما شروع به ایستادن می‌کند و اولین قدم‌های خود را بر می‌دارد، تمرینات تعادلی بسیار مهم می‌شوند. از یک مبلمان ثابت و ایمن مانند یک میز کم ارتفاع استفاده کنید و کودک خود را تشویق کنید تا برای حمایت آن را نگه دارد. به آنها اجازه دهید در حالی که در دست خود را به یک تکیه‌گاه محکم گرفته‌اند، بایستند و به تدریج اسباب بازی‌ها یا اشیایی را برای دستیابی به آنها وارد تمرین کنید و تعادل و هماهنگی را تشویق کنید. این تمرین به تقویت عضلات ساق و هسته مرکزی بدن کمک می‌کند و در عین حال تعادل و ثبات را در حین آماده شدن برای راه رفتن بهبود می‌بخشد.

از یک مبلمان کم ارتفاع و ثابت مانند یک میز کم ارتفاع یا یک کاناپه که کودک شما بتواند آن را نگه دارد، استفاده کنید. به آرامی کودک خود را در حالت ایستاده در مقابل مبلمان قرار دهید و مطمئن شوید که می‌تواند راحت با دستانش به آن برسد. از کودک خود بخواهید که برای حمایت، مبلمان را بگیرد. آنها ممکن است در ابتدا به راهنمایی نیاز داشته باشند، اما به سرعت این مفهوم را درک خواهند کرد. همان طور که کودک شما در نگه داشتن تکیه گاه مطمئن‌تر می‌شود، اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش را دور از دسترسش قرار دهید تا برای رسیدن به آن‌ها تلاش کند. این اقدام آنها را تشویق می‌کند تا وزن خود را درک کنند و بتوانند وزن بدن خود را کنترل کنند و تعادل را ایجاد کنند. این تمرینات تعادلی را به طور منظم انجام دهید تا به کودک خود در ایجاد قدرت و اعتماد به نفس کمک کنید. با گذشت زمان، آنها پایدارتر و مستقل‌تر خواهند شد، که یک قدم مهم قبل از اولین قدم‌های بدون کمک آنهاست.

توجه داشته باشید برای اطمینان از ایمنی کودک همواره نزدیک او باشید. آنها ممکن است تکان بخورند یا بیفتند، بنابراین حضور شما برای حمایت و تشویق ضروری است.

10 تمرین برای تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌های کودک

سوالات متداول

۱. آیا این تمرینات برای نوزادان بی‌خطر است؟

برخی از ورزش‌ها، مانند زمان شکم، می‌توانند برای نوزادان بی‌خطر باشند، در حالی که برخی دیگر، مانند فشار دادن نوزاد، برای نوزادان بزرگ‌تر مناسب‌تر هستند. همیشه سن کودک خود را در نظر بگیرید و برای اطمینان از ایمنی و مناسب بودن هر تمرین با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

۲. هر چند وقت یکبار باید این تمرینات را با کودکم انجام دهم؟

تناوب این تمرینات ممکن است بسته به سن و مرحله رشد کودک شما متفاوت باشد. برای نوزادان تازه متولد شده، می‌توانید روزانه برای چند دقیقه زمان شکم را در نظر بگیرید. همان طور که کودک شما رشد می‌کند، به تدریج ورزش‌های دیگری را معرفی کنید، اما همیشه راحتی و علاقه کودک خود را در اولویت قرار دهید.

۳. آیا این تمرینات می‌توانند به رشد مهارت‌های حرکتی کودک من کمک کنند؟

بله، این تمرینات می‌توانند به طور قابل توجهی به رشد مهارت‌های حرکتی کودک شما کمک کند. آنها به تقویت عضلات، بهبود هماهنگی و ارتقای نقاط عطف مهم مانند غلت زدن، خزیدن و در نهایت راه رفتن کمک می‌کنند.

۴. اگر به نظر می‌رسد کودک من به این تمرینات علاقه نداشته باشد چه می‌شود؟

برای نوزادان معمولاً سطوح مختلفی از علاقه به این تمرینات وجود دارد. اگر به نظر می‌رسد کودک شما علاقه‌ای ندارد، فعالیت‌ها را مهیج‌تر کنید، از اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش استفاده کنید یا آنها را به شیوه‌ای دوستانه درگیر کنید. ضروری است که آنها را مجبور نکنید؛ در عوض، یک تجربه مثبت و لذت بخش را هدف قرار دهید. اگر آنها به مقاومت ادامه می‌دهند، برای راهنمایی با پزشک اطفال یا یک متخصص اوایل دوران کودکی مشورت کنید.

سخن آخر

به یاد داشته باشید که مانند بزرگسالان، نوزادان نیز زمانی که تمرینات و فعالیت‌های روزانه آنها روتین می‌شود، خسته می‌شوند. از این رو، ایده خوبی است که چیزهای مختلف را با هم ترکیب کنید تا تغییراتی در این تمرینات داشته باشید و به کودک خود کمک کنید قوی‌تر شود. همواره به واکنش‌های کودک خود حساس باشید و اگر کودک احساس ناراحتی کرد و یا به نظر می‌رسید که خسته است از ادامه تمرین صرف‌نظر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *