سلامت نوزاد

صدای خشن نوزاد؛ علل و درمان آن

صدای خشن نوزاد؛ علل و درمان آن

گریه نوزادان چیز جدیدی نیست، اما شاید تا به حال صدای جیغ یک کودک را آنقدر بلند و برای مدت طولانی شنیده باشید که فکر کنید آیا این نوزاد عضو یک گروه هوی متال است که این قدر صدای کلفت و بلندی دارد؟ خوب، دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود صدای نوزادان خشن ‌شود. دندان درآوردن و برخی بیماری هم چنین می‌تواند صدای نوزاد را خشن و کلفت و ناهنجار کند.

اما نگران نباشید، پینو همراه شماست تا علل این عارضه را کشف کنید و به دنبال درمان آن باشید. در این مقاله، پینو قصد دارد به بررسی علل مختلف صدای خشن در نوزادان و نحوه درمان آن بپردازد. نیازی به وحشت، نگرانی و عجله برای درمان نیست.

اگر شما یک والدین جدید هستید و صدای کودکتان به نظر خشن و ناهنجار است و یا اگر یک والدین حرفه‌ای و باتجربه هستید و قبلاً این نوع صدای نوزادان را شنیده‌اید، به خواندن این مقاله ادامه دهید. پینو در این مقاله شما را با علل و شیوه‌های درمان خانگی صدای ناهنجار نوزاد آشنا می‌کند تا از مراجعه‌های مکرر شما به پزشک اطفال جلوگیری کند تا در وقت و انرژی شما به عنوان والدین پرمشغله یک کودک صرفه‌جویی شود.

صدای خشن نوزاد؛ علل و درمان آن

علل صدای خشن در نوزادان

دلایل گرفتگی صدا در نوزادان از ساده‌ترین توضیحات تا نشانه‌های یک وضعیت پزشکی جدی است. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱. تورم تارهای صوتی و تشکیل ندول

صدای خشن نوزاد می‌تواند به دلیل گریه باشد، اگر چه در نوزادان بسیار رایج نیست. مانند بزرگسالان، زمانی که تارهای صوتی تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند، تارهای کودک می‌توانند متورم شوند یا ندول‌هایی ایجاد کنند که منجر به خشن شدن صدای او می‌شود.

۲. وجود بلغم یا عفونت

مجرای صوتی به بینی متصل است و به همین دلیل است که هر گونه انسداد در بینی روی صدا تأثیر می‌گذارد. اگر کوچولوی شما سرفه می‌کند یا سرماخوردگی دارد، وجود خلط در گلو می‌تواند بر صدا تأثیر بگذارد. یک عفونت ویروسی مانند لارنژیت نیز می‌تواند باعث التهاب جعبه صدا شود و منجر به گرفتگی موقت صدا شود.

۳. نتیجه رفلاکس اسید

رفلاکس اسید در نوزادان بسیار رایج است زیرا دستگاه گوارش آنها هنوز به بلوغ کامل نرسیده است. با این حال، زمانی که رفلاکس شروع به تکرار بیش از حد می‌کند، اسیدی که مدام به سمت گلو بالا می‌رود می‌تواند با تارهای صوتی تعامل کند و باعث ایجاد بافت خراش‌دار در گلوی نوزاد شود که نتیجه آن تولید صدای ناهنجار و خشن در نوزاد است.

۴. پاپیلوماتوز ثابت سیستم تنفسی

اگر چه این بیماری در نوزادان نادر است، اما منجر به صدای خشن می‌شود. پاپیلوماتوز تنفسی مکرر یا RRP به دلیل ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. این منجر به تشکیل زگیل مانند روی تارهای صوتی می‌شود و باعث می‌شود صدای خشن آن‌ها ایجاد شود.

۵. احتمال تومور

این مورد کاملاً جدی است و در صورت عدم تشخیص سریع می‌تواند منجر به عواقب کشنده شود. در چنین مواردی، نوزادان معمولاً زیاد گریه می‌کنند و سپس دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. وجود تومور لزوماً نشان دهنده سرطان نیست، اما مانع از عملکرد طبیعی طناب‌های صوتی می‌شود.

۶. کم آبی بدن

کم آبی بدن می‌تواند دلیل دیگری باشد که باعث می‌شود کودک صدای خشن داشته باشد. فاصله زیاد بین غذاها می‌تواند منجر به خشکی گلو شود و تارهای صوتی ممکن است با گریه‌های بلند کودک برای مدت طولانی فشار بیاورند. توصیه می‌کنیم مقاله مربوط به معرفی چند غذا برای مقابله با کم آبی بدن نوزادان را مطالعه بفرمایید.

۷. گریه کردن

نوزادان و کودکان خردسال تارهای صوتی توسعه نیافته‌ای دارند که باعث می‌شود به دلیل گریه یا ایجاد صدای بیش از حد و بلند مستعد گرفتگی صدا شوند. اگر صدای خشن کودک شما به دلیل گریه است، عدم تحریک بیش از حد و صحبت کردن با صدای آرام با نوزاد می‌تواند به کاهش گرفتگی صدا کمک کند.

۸. دندان درآوردن

هنگامی که نوزادان شروع به دندان درآوردن می‌کنند، اغلب بزاق بیشتری تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به تحریک گلو و گرفتگی صدا شود. دادن یک اسباب‌بازی یا پارچه تمیز و خنک به آنها برای جویدن دندان‌ها می‌تواند به تسکین سوزش و رفع گرفتگی صدا کمک کند.

۹. استریدور مادرزادی حنجره

برخی از نوزادان با وضعیتی به نام استریدور حنجره مادرزادی متولد می‌شوند که به عنوان سندرم انسداد راه هوایی بالایی نیز شناخته می‌شود که می‌تواند باعث گرفتگی صدا و مشکلات تنفسی شود.

۱۰. فلج تارهای صوتی

به ندرت، صدای خشن کودک ممکن است به دلیل فلج تارهای صوتی باشد، که می‌تواند در اثر آسیب در هنگام زایمان یا یک بیماری مادرزادی ایجاد شود. فلج تارهای صوتی می‌تواند باعث مشکل در تنفس، بلع یا صحبت شود و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

بیشتر علل ذکر شده در بالا منجر به گرفتگی موقت صدا در نوزادان می‌شود. بنابراین، والدین ممکن است نیاز داشته باشند تا زمانی که به شیردهی مایعات کافی برای تسکین خشکی گلو ادامه می‌دهند، صبر کنند. با این حال، برخی از موارد ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند. ادامه مقاله را بخوانید تا بدانید چه زمانی باید کودک خود را برای درمان نزد پزشک ببرید.

صدای خشن در نوزادان چقدر طول می‌کشد؟

اگر صدای کوچک و دوست داشتنی کودک شما ناگهان خشن شد، ممکن است سوال کنید که این وضعیت چقدر طول می‌کشد. متأسفانه، هیچ پاسخ یکسانی برای این سوال وجود ندارد. در حالی که برخی از موارد گرفتگی صدا در نوزادان ممکن است طی چند روز خود به خود برطرف شود، برخی دیگر ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

مدت زمان گرفتگی صدا در نوزادان به علت زمینه‌ای این بیماری بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر به دلیل عفونت تنفسی باشد، ممکن است تا دو هفته طول بکشد تا گرفتگی صدا برطرف شود. از سوی دیگر، اگر به دلیل گریه زیاد باشد، گرفتگی صدا ممکن است در عرض چند روز با استراحت و تسکین مناسب برطرف شود.

صرف نظر از علت آن، اگر متوجه گرفتگی صدا، مشکل در تنفس یا علائم دیگر شدید، همیشه با پزشک کودک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید، صدای خشن کودک ممکن است زیبا به نظر برسد، اما همیشه ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است.

چه زمانی کودک شما باید تحت درمان گرفتگی صدا قرار گیرد؟

هنگامی که گرفتگی صدا عموماً به دلایل طبیعی ایجاد می‌شود، طی چند ساعت تا چند روز از بین می‌رود. اما در صورت ادامه طولانی مدت نباید نادیده گرفته شود. بنابراین، برای تشخیص علت باید با پزشک تماس بگیرید و اگر گرفتگی صدا در عرض ۲ تا ۳ روز از بین نرفت، گزینه‌های درمانی را در نظر بگیرید. هم چنین در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید:

  • صدا در چند روز آینده مرتباً تغییر می‌کند.
  • گرفتگی صدا تقریباً یک ماه به همان شکلی که هست باقی می‌ماند.
  • کودک شروع به مشکل در تنفس صحیح می‌کند.
  • به نظر می‌رسد یک تشکیلات توده مانند در ناحیه گلو وجود دارد.
  • کودک زیاد سرفه می‌کند و به طور متناوب خونریزی دارد.

در بخش بعدی، کمی بیشتر در مورد گزینه‌های درمانی موجود برای گرفتگی صدا در نوزادان صحبت خواهیم کرد.

گزینه‌های درمان صدای خشن برای نوزادان

صدای خشن کودک شما می‌تواند برای شما بسیار نگران کننده باشد و هم چنین برای کودک آزاردهنده باشد. بر اساس آن چه که تشخیص گرفتگی صدا ممکن است وجود داشته باشد، مجموعه‌ای از گزینه‌های درمانی وجود دارد که می‌توان برای کاهش گرفتگی صدا یا التیام این بیماری انجام داد.

۱. گرفتگی صدا در اثر گریه

برای نوزادی که به دلیل گریه بیش از حد صدای خشن دارد، مهم است که فشار بیشتری به او وارد نشود. کودک خود را در آغوش بگیرید و آهنگی را زمزمه کنید تا در اسرع وقت او را آرام کنید. سعی کنید کودکتان را آرام بخوابانید تا کمی استراحت کند یا به او یک شیشه شیر بدهید تا آرام شود.

۲. گرفتگی صدا در اثر ندول

معمولاً از جراحی برای نوزادان اجتناب می‌شود و تمرکز بر تسکین تارهای صوتی است. با انتخاب روش‌های مرطوب‌سازی، کاهش محرک‌های آلرژی و هم چنین پاک‌سازی سینوس‌ها، می‌توان گره‌های موجود روی تارهای صوتی را کاهش داد. با این حال، تصمیم نهایی بستگی به شرایط مورد به مورد و صلاحدید پزشک معالج دارد.

۳. گرفتگی صدا در اثر بلغم

بلغم در وهله اول با انسداد مجرای بینی شروع می‌شود. بنابراین لازم است سرمای موجود در بینی را با استفاده از اسپری بینی یا محلول‌های نمکی و آسپیراتور بینی از بین ببرید. بلغم اغلب نتیجه یک بیماری یا عفونت ویروسی است که پس از درمان کاهش می‌یابد.

۴. گرفتگی صدا به دلیل رفلاکس اسید

گرفتگی صدا که در چنین حالتی ایجاد می‌شود را نمی‌توان فوراً درمان کرد. جنبه کلیدی در اینجا کاهش رفلاکس اسید با القای یک برنامه غذایی ثابت و اطمینان از این که فرآیندهای گوارشی کودک شما ساده است.

۵. گرفتگی صدا به دلیل RRP

از آن جایی که این نتیجه یک عفونت ناشی از یک ویروس است، پزشک ممکن است دارویی را پیشنهاد کند که می‌تواند با ویروس مبارزه کند. در موارد شدید، جراحی نیز ممکن است مورد نیاز باشد.

۶. گرفتگی صدا در اثر تومور

پس از تشخیص تومور، پزشک آزمایشاتی را برای بررسی این که آیا تومور سرطانی است یا خیر، انجام خواهد داد. بسته به آن، گزینه‌های درمانی ممکن است شامل مقابله با سرطان یا انجام عمل جراحی برای برداشتن تومور باشد.

نکاتی در مورد مراقبت از نوزادان دارای صدای خشن

اگر چه توصیه می‌شود برای گرفتگی صدا با پزشک مشورت کنید، اما تمهیدات و اقدامات احتیاطی خاصی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود و کاهش ناراحتی در کودک خود انجام دهید.

۱. فشار روی تارهای صوتی را محدود و آسان کنید

برای جلوگیری از زور زدن یا استفاده بیش از حد کودک از تارهای صوتی خود، روش‌های مختلفی را برای آرام کردن او امتحان کنید، مانند قنداق کردن، آواز خواندن، زمزمه کردن یک ملودی و غیره. همان طور که کودک شما رشد می‌کند، زمان خاموشی را آغاز کنید که در آن بتواند بی‌صدا بخواند، بنویسد یا بازی کند. برای مدتی مشخص، و او را تشویق کنید که با صدای آهسته صحبت کند.

۲. اطمینان حاصل کنید که کودک شما هیدراته شده است

اطمینان از هیدراته بودن کودک باید بسیار مهم باشد زیرا گرفتگی صدا را کاهش می‌دهد. مادران می‌توانند جلسات کوتاه و مکرر شیردهی را برای نوزادان برنامه ریزی کنند، در حالی که برای نوزادان بزرگتر، آنها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان در طول روز به اندازه کافی آب می‌نوشند تا هیدراته بمانند.

۳. قرار گرفتن در معرض محیط‌های آلوده را محدود کنید و به طور مرتب واکسیناسیون را انجام دهید

قرار گرفتن در معرض دود سیگار و آلودگی می‌تواند باعث مشکلات تنفسی و هم چنین شرایطی شود که باعث گرفتگی صدا در نوزادان می‌شود. علاوه بر این، واکسیناسیون منظم سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت می‌کند و مقاومت در برابر ویروس‌ها و میکروب‌هایی ایجاد می‌کند که باعث بیماری می‌شود که می‌تواند منجر به گرفتگی صدا شود.

۴. از مرطوب کننده هوا استفاده کنید

اضافه کردن رطوبت به هوا می‌تواند گلوی خشک و تحریک شده کودک شما را آرام کند و به او کمک کند راحت‌تر نفس بکشد. علاوه بر این، اتاق را مانند یک حمام اسپا می‌کند.

۵. از قطره‌های سالین استفاده کنید

قطره‌های سالین می‌تواند به تسکین احتقان بینی کمک کند، که می‌تواند به صدای خشن در نوزادان کمک کند. می‌توانید قطره‌های نمکی را با استفاده از قطره چکان یا بطری اسپری استفاده کنید.

۶. مایعات تسکین دهنده ارائه دهید

مایعات گرم مانند آب مرغ، آب سیب یا چای بابونه می‌توانند به تسکین گلودرد کودک شما کمک کرده و آبرسانی مورد نیاز بدن کودک را تامین کنند. با این حال، قبل از دادن مایعات جدید، حتماً با پزشک کودک خود مشورت کنید

صدای خشن نوزاد؛ علل و درمان آن

چه زمانی به خاطر صدای خشن نوزاد با دکتر تماس بگیریم؟

به عنوان والدین، طبیعی است که در مورد سلامت کودک خود نگران باشید و دانستن این که چه زمانی با پزشک تماس بگیرید می‌تواند مشکل باشد. با این حال، اگر کودک شما خشن به نظر می‌رسد و صدای خشن برای بیش از دو هفته ادامه دارد، یا اگر علائم دیگری مانند تب، مشکل در تنفس یا سرفه‌های مداوم را تجربه می‌کند، مهم است که به دنبال مشاوره پزشکی باشید. علاوه بر این، اگر کودک شما علائم کم آبی مانند خشکی دهان یا پوشک خیس کمتر را نشان می‌دهد، یا اگر از خوردن یا نوشیدن امتناع می‌کند، باید فوراً با پزشک او تماس بگیرید. به یاد داشته باشید، همیشه بهتر است در مورد سلامتی کودک خود مطمئن باشید تا متاسف باشید، بنابراین در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک او تماس بگیرید. با مراقبت و توجه مناسب، کودک شما در کمترین زمان به حالت شاد و سالم خود باز خواهد گشت!

سوالات متداول

۱. آیا برفک دهان باعث ایجاد صدای خشن در نوزادان می‌شود؟

برفک یک عفونت قارچی شایع است که می‌تواند دهان و گلوی نوزادان را تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که می‌تواند باعث ناراحتی و مشکل در بلع شود، معمولاً باعث گرفتگی صدا نمی‌شود. با این حال، در موارد نادر، برفک می‌تواند منجر به بیماری به نام کاندیدیاز حنجره شود که می‌تواند باعث گرفتگی صدا، سرفه و مشکل در تنفس شود. اگر مشکوک هستید که کودک شما برفک دهان دارد یا علائم غیرعادی را تجربه می‌کند، مهم است که از پزشک او مشاوره پزشکی بگیرید. پزشک می‌تواند تشخیص مناسبی ارائه دهد و بهترین روش درمانی را توصیه کند تا در کوتاه‌مدت احساس بهتری در کودک شما ایجاد کند.

۲. چرا صدای کودک من خشن است اما بیمار نیست؟

به عنوان یک والدین، طبیعی است که وقتی صدای کودک شما خشن است یا کمی ضعیف است، نگران باشید. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که همه موارد گرفتگی صدا در نوزادان نشانه بیماری نیست. در واقع، گرفتگی صدا در نوزادان به دلیل عواملی مانند گریه، استفاده بیش از حد از تارهای صوتی یا دندان درآوردن بسیار رایج است. این موارد می‌توانند تارهای صوتی آنها را تحت فشار یا تحریک قرار دهند و منجر به گرفتگی صدا شوند. در بیشتر موارد، گرفتگی صدا در عرض چند روز یا چند هفته خود به خود برطرف می‌شود. با این حال، اگر همیشه نگران سلامت کودک خود هستید یا اگر گرفتگی صدا برای مدت طولانی ادامه دارد، همیشه بهتر است برای مشاوره با پزشک او تماس بگیرید.

سخن آخر

وقتی نوبت به درک علت گرفتگی صدا در نوزادان می‌رسد، ممکن است علائم دیگری برای ارائه تصویر واضحی از دلیل این وضعیت وجود نداشته باشد. معمولاً بررسی رفتار نوزاد قبل از صدای خشن ممکن است حاوی سرنخ‌هایی باشد که شما نیاز دارید. سپس گزینه‌های درمانی بسیار ساده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *