اختلال عملکرد اجرایی یک علامت است که با شرایطی اتفاق میافتد که توانایی مغز را برای کنترل افکار، احساسات و رفتار مختل میکند. این در شرایطی مانند ADHD (نقص کمبود توجه) رایج است، اما میتواند به دلیل آسیب مغزی یا بیماریهای دژنراتیو مغز نیز رخ دهد. بسته به این که چرا اختلال عملکرد اجرایی اتفاق میافتد، ممکن است با داروها، روان درمانی یا هر دو قابل درمان باشد. اختلال در عملکرد اجرایی میتواند توانایی فرد در سازماندهی و مدیریت رفتار را مختل کند. کارکرد اجرایی گروه وسیعی از مهارتهای ذهنی است که افراد را قادر میسازد تا وظایف خود را انجام دهند و با دیگران تعامل داشته باشند. اختلال عملکرد اجرایی یک تشخیص یا وضعیت مستقل خاص نیست. در عوض، اختلالات عصبی، سلامت روان و رفتاری، مانند افسردگی و اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)، میتواند بر عملکرد اجرایی فرد تأثیر بگذارد. گاهی اوقات، متخصصان مراقبتهای بهداشتی ممکن است به عملکرد اجرایی نابسامان به عنوان اختلال عملکرد اشاره کنند. پینو در این مقاله به بررسی این اختلال یادگیری و علل بروز آن میپردازد.
ناکارآمدی اجرایی چیست؟
اختلال عملکرد اجرایی Executive Functioning Disorder یک علامت رفتاری است که توانایی فرد را برای مدیریت افکار، احساسات و اعمال خود مختل میکند. این بیماری در برخی از شرایط سلامت روان، به ویژه اعتیاد، اختلالات رفتاری، اختلالات رشد مغز و اختلالات خلقی رایج است.
وظایف اجرایی چیست؟
برای درک بهتر این که ناکارآمدی اجرایی چیست، به دانستن بیشتر در مورد عملکردهای اجرایی کمک میکند. وظایف اجرایی اصلی عبارت هستند از:
- حافظه کاری
- انعطاف پذیری شناختی
- کنترل مهار
حافظه کاری
حافظه کاری نوعی حافظه است که شامل هر کاری است که در حال حاضر انجام میدهید. اگر در حال مطالعه، یادداشت برداری یا مکالمه هستید، حافظه کاری شما بخشی از این فرآیند است.
انعطاف پذیری شناختی
انعطاف پذیری شناختی هم چنین به عنوان تفکر سیال یا انعطاف پذیر شناخته میشود، این به این اشاره دارد که چگونه مغز شما میتواند از یک موضوع به موضوع دیگر جابجا شود و حرکت کند. هر چه تفکر شما انعطافپذیرتر باشد، بهتر میتوانید با هر آن چه در اطرافتان اتفاق میافتد سازگار شوید. انعطاف پذیری شناختی هم چنین به شما کمک میکند تا به تغییرات غیرمنتظره در موقعیت خود واکنش نشان دهید.
افرادی که در تفکر انعطاف پذیر بهتر عمل میکنند، اغلب بسیار خلاق و تخیلگرا هستند. این توانایی به آنها اجازه میدهد مفاهیم و ایدههایی را که معمولاً ممکن است مرتبط به هم نباشند، به هم متصل کنند، که به حل خلاقانه مسئله نیز کمک میکند.
کنترل مهار
کنترل بازداری یا کنرتل مهاری توانایی شما برای هدایت یا مدیریت افکار، احساسات و اعمالتان است. این بخش بزرگی از عملکرد اجرایی است و ما بدون آن نمیتوانیم انگیزهها و افکار خود را کنترل کنیم. دو روش اصلی برای کارکرد کنترل بازداری وجود دارد:
- کنترل رفتار: این توانایی شما برای جلوگیری از انجام کارهایی است که فکر میکنید نباید انجام دهید. یک مثال از این موضوع سکوت در مقابل یک فرد بسیار آزاردهنده است زیرا به این جمله اعتقاد دارید: «سکوت سرشار از ناگفتههاست و گاهی سکوت بهترین پاسخ به فرد مقابل است.»
- کنترل تداخل: در واقع توانایی هدایت یا مدیریت افکار شماست. این شامل تمرکز روی چیزی است که به توجه شما نیاز دارد و نادیده گرفتن هر چیزی که به آن نیاز ندارد. گاهی اوقات، توجه و تمرکز خارج از ذهن شماست. گاهی اوقات، شما باید کنترل تداخل را بر روی افکار خود اعمال کنید، که ممکن است شما را از هر چیزی که به توجه شما نیاز دارد منحرف کند.
وظایف اجرایی سطح بالاتر
حافظه کاری، انعطاف پذیری شناختی و کنترل بازداری پایه و اساس عملکرد اجرایی هستند. فرآیندهای سطح بالاتری نیز وجود دارند که میتوانند اتفاق بیفتند، از جمله:
- برنامه ریزی: این زمانی است که به صورت ذهنی مجموعهای از اقدامات را ترسیم میکنید که به شما در رسیدن به هدف کمک میکند.
- استدلال: این توانایی به کارگیری تفکر انتقادی است. این یک راه کلیدی برای شما است که میتوانید دانش ذخیره شده خود را ایجاد کنید تا خلاقانه فکر کنید یا چیزهای پیچیده را به قطعات قابل درکتر تقسیم کنید.
- حل مسئله: این کارکرد میتواند شامل هر سه کارکرد اصلی اجرایی و همچنین برنامه ریزی و استدلال باشد. این روشی است که شما آن چه را که میدانید و چگونه فکر میکنید برای غلبه بر موانع یا مشکلاتی که در مقابل شما قرار دارد به کار میگیرید.
چند نمونه از اختلالات اجرایی چیست؟
از آن جایی که عملکردهای اجرایی شامل فرآیندهای بسیار زیادی در مغز شما میشود، اختلال در عملکرد اجرایی میتواند اشکال مختلفی داشته باشد. برخی از نمونههای نارسایی اجرایی عبارت هستند از:
- بسیار حواس پرت بودن یا مشکل تمرکز بر روی یک چیز
- تمرکز بیش از حد فقط روی یک چیز
- رویاپردازی یا غرق شدن در تخیلات زمانی که باید حواستان باشد (مانند گفتگو، جلسه، کلاس و غیره).
- در برنامه ریزی یا انجام یک کار مشکل دارید زیرا نمیتوانید محصول یا هدف نهایی را تجسم کنید.
- دشواری در ایجاد انگیزه برای شروع کاری که به نظر دشوار یا غیر جالب میرسد.
- تلاش برای انتقال از کاری به کار دیگر
- حواسپرتی یا وقفه در بخشی از کار، باعث میشود اقلام را به اشتباه جابجا کنید یا رشته فکرتان را از دست بدهید (مثل گذاشتن کلیدها در یخچال به دلیل این که میخواستید میانوعده بخورید، اما دستهایتان پر بود، بنابراین کلیدهایتان را داخل یخچال گذاشتید و آنها را فراموش کردهاید).
- مشکلات مربوط به کنترل تکانه، مانند خوردن میان وعده زمانی که میخواهید رژیم غذایی خود را مدیریت کنید.
- مبارزه با فکر کردن قبل از صحبت کردن، باعث میشود اولین چیزی را که در سرتان میگذرد بدون در نظر گرفتن این که ممکن است به احساسات کسی آسیب برساند، محو کنید.
- در توضیح واضح فرآیند فکر خود مشکل دارید، زیرا آن را در ذهن خود درک میکنید، اما بیان آن به صورت کلمات برای دیگران بسیار طاقت فرسا است.
شایعترین علل نارساییهای اجرایی چیست؟
کارشناسان به طور کامل نمیدانند که چرا ناکارآمدی اجرایی اتفاق میافتد، یا چرا میتواند اشکال مختلف داشته باشد. با این حال، متخصصان این موضوع را به چندین شرایط مرتبط میدانند که بر نحوه عملکرد مغز شما تأثیر میگذارد، از جمله:
- اعتیادها (به ویژه اختلال مصرف الکل و اختلال مصرف مواد)
- اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)
- اختلال طیف اوتیسم
- افسردگی
- اختلال وسواس اجباری (OCD)
- روانگسیختگی
- آسیب مغزی و بیماریهای دژنراتیو
در صورت آسیب یا زوال بخشهایی از مغز که به تواناییهای عملکرد اجرایی کمک میکند، ناکارآمدی اجرایی نیز میتواند رخ دهد. برخی از مثالهای رایج از شرایط یا شرایطی که میتوانند باعث آسیب یا خرابی شوند عبارت هستند از:
- بیماری آلزایمر
- تومورهای مغزی (شامل تومورهای سرطانی و غیرسرطانی)
- هیپوکسی مغزی (آسیب مغزی ناشی از کمبود اکسیژن)
- زوال عقل و زوال عقل فرونتومپورال
- صرع و تشنج
- آسیبهای سر مانند ضربه مغزی یا آسیبهای مغزی تروماتیک (TBIs)
- بیماری هانتینگتون
- عفونتها (مانند مواردی که باعث آنسفالیت یا مننژیت میشوند)
- اسکلروز چندگانه
- سکته
- سموم، مانند مسمومیت با مونوکسید کربن
اختلال عملکرد اجرایی چگونه درمان میشود؟
به طور کلی، درمان برای شرایطی که باعث اختلال در عملکرد اجرایی میشود میتواند بر اساس خود بیماری و شرایط، سابقه سلامت و ترجیحات فرد متفاوت باشد. از آن جایی که گزینههای مختلفی در دسترس است، پزشک بهترین فردی است که به شما میگوید چه درمانهایی در دسترس است و به احتمال زیاد به شما کمک میکند. در اکثر موارد، شرایط سلامت روانی که باعث اختلال در عملکرد اجرایی میشوند قابل درمان هستند، اما این میتواند از موردی به مورد دیگر متفاوت باشد.
شرایط سلامت روان
هنگامی که اختلال در عملکرد اجرایی به دلیل یک وضعیت سلامت روان رخ میدهد، هدف معمولاً درمان بیماری زمینهای است که باعث آن میشود. به این دلیل که اختلال در عملکرد اجرایی اغلب تنها یکی از علائم متعددی است که همراه با این اختلالات اتفاق میافتد. با درمان اختلال زمینهای، اغلب میتوان تأثیر نارساییهای اجرایی را کاهش داد. با درمان، اثرات نارسایی اجرایی اغلب ناچیز است یا به سختی قابل توجه است. رایجترین روشهای درمانی برای شرایط سلامت روان که باعث اختلال در عملکرد اجرایی میشوند عبارت هستند از:
- مصرف برخی از داروها: داروها به شرایط زمینهای بستگی دارد. انواع داروهای بالقوه شامل محرکها (به ویژه برای ADHD)، داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی است.
- روان درمانی (درمان سلامت روان): درمان شناختی رفتاری (CBT) یک شکل بسیار رایج از درمان سلامت روان برای شرایطی است که باعث اختلال در عملکرد اجرایی میشود. معمولاً درمان فقط شامل درمان یا همراه با درمان دارویی است.
- آسیب مغزی و درمان بیماریهای دژنراتیو: درمان اختلالات اجرایی ناشی از آسیب مغزی یا بیماریهای دژنراتیو مغز میتواند بسیار متفاوت باشد. برای برخی از این شرایط، درمان مستقیم یا مراقبتهای حمایتی میتواند کمک کننده باشد. برای برخی از افراد، وضعیت زمینهای ممکن است خود به خود بدون درمان بهبود یابد. متأسفانه برخی از این شرایط قابل درمان نیستند. پزشک بهترین فردی است که به شما میگوید چه نوع درمانهایی در دسترس است و چه نتایجی را میتوانید انتظار داشته باشید.
برای مقابله با اختلالات اجرایی در خانه چه کنم؟
تشخیص و درمان شرایطی که باعث اختلال در عملکرد اجرایی میشوند به تنهایی امکان پذیر نیست. به همین دلیل، اگر مشکوک به علائم اختلال عملکرد اجرایی هستید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. آنها میتوانند توصیههای درمانی مانند دارو را به شما ارائه دهند یا پزشکان متخصصی را پیشنهاد کنند که میتوانند در مورد سایر گزینههای درمانی به شما کمک کنند.
آیا اختلالات اجرایی قابل پیشگیری است؟
هنگامی که اختلالات اجرایی به دلیل شرایط سلامت روانی یا بیماریهای مغزی دژنراتیو اتفاق میافتد، قابل پیشگیری نیست. تنها راه برای جلوگیری از اختلال عملکرد، اجتناب از آسیبهای مغزی است که میتواند باعث آن شود. راههایی برای جلوگیری از این نوع آسیب عبارت هستند از:
- از تجهیزات ایمنی استفاده کنید. آسیبهای سر میتواند منجر به آسیب مغزی شود که باعث اختلال در عملکرد اجرایی میشود. کلاه ایمنی، کمربند ایمنی و سایر وسایل حفاظتی میتواند به شما کمک کند از صدمات سر در محل کار یا بازی جلوگیری کنید. انواع دیگر تجهیزات ایمنی نیز میتوانند به شما کمک کنند از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی یا سایر موادی که همچنین میتوانند باعث آسیب مغزی شوند جلوگیری کنید.
- عفونتها را نادیده نگیرید. عفونتهای چشم و گوش نیاز به درمان سریع دارند. اگر این عفونتها به مغز شما سرایت کنند، میتوانند جدی یا حتی کشنده شوند. آنها میتوانند باعث آسیب مغزی شوند که منجر به اختلال در عملکرد اجرایی میشود.
- رژیم غذایی متعادل داشته باشید و وزن مناسبی داشته باشید. بسیاری از شرایط مربوط به سلامت گردش خون و قلب شما، به ویژه سکته مغزی، میتواند به نواحی مغز شما آسیب برساند. پیشگیری – یا حداقل به تاخیر انداختن – سکته مغزی و شرایط مشابه یک راه کلیدی برای کاهش خطر ابتلا به اختلالات اجرایی است.
- آشکارسازهای مونوکسید کربن را در خانه خود نصب کنید. مسمومیت با مونوکسید کربن اگر به سرعت کشف و درمان نشود، میتواند باعث آسیب شدید مغزی (از جمله اختلال عملکرد اجرایی) شود.
چه زمانی باید به خاطر ناکارآمدی اجرایی با دکتر تماس گرفت؟
اگر متوجه این علامت شدید و زندگی و فعالیتهای معمول شما را مختل میکند، باید با پزشک و ارائه دهنده مراقبتهای بهداشتی خود صحبت کنید. هم چنین اگر متوجه شدید که فرزندتان نشانههایی از اختلال عملکرد را نشان میدهد، به ویژه علائمیکه با ADHD یا هر بیماری روانی دیگر همپوشانی دارند، باید با پزشک اطفال صحبت کنید.
کارکرد اجرایی در کودکان
کارکرد اجرایی به مهارتهایی اشاره دارد که به ما کمک میکند تمرکز، برنامهریزی، اولویتبندی، کار برای رسیدن به اهداف، خودتنظیمی رفتارها و احساسات، سازگاری با موقعیتهای جدید و غیرمنتظره و در نهایت درگیر شدن در تفکر و برنامهریزی انتزاعی را داشته باشیم. درست همان طور که یک رهبر اصلی برای یک ارکستر انجام میدهد، عملکردهای اجرایی بر بسیاری از وظایف شناختی، رفتاری و احساسی نظارت و هماهنگی میکنند.
کارکردهای اجرایی در دوران کودکی به طور پیش فرض چالش برانگیز هستند. به این دلیل که، اگر چه مهارتهای عملکرد اجرایی ما در سال اول زندگی شروع به رشد میکنند، اما تا اوایل بزرگسالی به طور کامل رشد نمیکنند. مانند سایر نقاط عطف رشد، در زمانی که کودکان به نقاط عطف عملکرد اجرایی میرسند، مقداری تنوع طبیعی وجود دارد. اما برخی از کودکان چالشها یا تأخیرهای بیش از حد معمول در ارتباط با مهارتهای عملکرد اجرایی خود را تجربه میکنند.
در برخی از کودکان، مسائل مربوط به عملکرد اجرایی به صورت مشکل در کنترل تکانه، عصبانیت و مشکل در خود تنظیمی احساسات ظاهر میشود. برای دیگران، چالشهای سازمان مدرسه، مدیریت زمان و به خاطر سپردن دستورالعملها بیشتر قابل مشاهده است. نوجوانانی که با عملکرد اجرایی دست و پنجه نرم میکنند، اغلب برای رسیدن به استقلال و برنامه ریزی برای آینده، زمان بسیار دشواری دارند.
بر خلاف آن چه ما تمایل داریم فکر کنیم، عملکرد اجرایی به یک توانایی واحد اشاره نمیکند و مهارتهای عملکرد اجرایی در یک پیشرفت خطی رشد نمیکند. اجزای اصلی عملکردهای اجرایی شامل کنترل بازدارنده (توانایی کنترل تکانه ها) است. حافظه کاری (نوعی از حافظه کوتاه مدت که شامل ذخیره سازی و دستکاری موقت اطلاعات است). و انعطاف پذیری شناختی یا جابجایی (توانایی تغییر بین تفکر در مورد موضوعات مختلف). هر یک از این مهارتها با سرعتهای متفاوتی با پنجرههای رشد و فرصتهای مداخله رشد میکنند.
مهارتهای عملکرد اجرایی را میتوان به طور قابل توجهی توسط عوامل محیطی از جمله استرس دوران کودکی، ساختار خانواده و فرصتهای آموزشی تقویت یا مانع شد. خوشبختانه، این بدان معنی است که این مهارت ها بسیار انعطاف پذیر و قابل بهبود هستند. مداخلات مبتنی بر شواهد به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است و نشان داده است که عملکردهای اجرایی کودکان را می توان به دنبال برنامههای آموزشی ساختاریافته، عصب روانشناختی و اجتماعی – عاطفی تقویت کرد.
مداخلات امیدوارکننده: آموزش شناختی، نوروفیدبک و فعالیت بدنی
مداخلاتی که کارکردهای اجرایی در کودکان را هدف قرار میدهد در سالهای گذشته به طور تصاعدی افزایش یافته است. شواهدی از برخی فواید وجود دارد که بسته به ویژگیهای شناختی کودک (مانند زبان، حافظه یا عملکرد فکری)، عملکرد خانواده، و شرایط زمینهای پزشکی یا روانشناختی میتواند متفاوت باشد.
شاید شناخته شدهترین مداخلات، مداخلاتی با استفاده از برنامههای کامپیوتری، مانند آموزش شناختی Cogmed، یا نوروفیدبک، مانند Mightier باشد. این مداخلات دوستدار کودک شامل آموزش نسبتاً فشرده (به عنوان مثال، چندین جلسه در هفته به مدت پنج تا ۱۵ هفته) از عملکردهای اجرایی خاص، مانند حافظه فعال یا کنترل تکانه است. دادههای ثابتی وجود دارد که مزایایی از استفاده از این مداخلات پشتیبانی میکند. اما منتقدان این سوال را مطرح میکنند که آیا این پیشرفتها برای حمایت از عملکردهای اجرایی بهبود یافته در زندگی روزمره تعمیم مییابند.
شواهد قوی وجود دارد مبنی بر این که برنامههای درسی خاص مدارس عملکرد اجرایی را در کودکان خردسال بهبود میبخشد، به ویژه آنهایی که از رویکرد ابزارهای ذهن استفاده میکنند. این رویکرد آموزشی شامل تمرکز بر آموزش مهارتهای خودتنظیمی و اجتماعی – عاطفی از طریق بازی نمایشی و یادگیری مشارکتی است. در این کلاسها، کودکان مهارتهایی مانند نوبت گرفتن، گوش دادن فعال و ایجاد راههای خلاقانه برای حل مسئله را یاد میگیرند.
مداخلات شامل فعالیت بدنی (مانند ورزشهای هوازی یا تمرینات یوگا)، همچنین فعالیتهای ورزشی سازمان یافته (مانند فوتبال یا بسکتبال) و هنرهای رزمی به رشد مهارتهای اجرایی کمک میکند، زیرا کودکان را ملزم میکند قوانین و استراتژیها را در ذهن داشته باشند، سازگار شوند. نسبت به اعمال دیگران انعطافپذیر باشد و بر عملکرد و رفتار خود نظارت داشته باشد. فعالیت بدنی هم چنین برای جریان یافتن خون (و در نتیجه اکسیژن) به مغز و برای رفاه عاطفی حیاتی است که به نوبه خود برای رشد عملکرد اجرایی کودکان ضروری است.
مداخله امیدوارکننده: ذهن آگاهی
همان طور که در مورد چیزهایی که عملکردهای اجرایی را بهبود می بخشد بیشتر میآموزیم، هم چنین متوجه میشویم که استرس یکی از مواردی است که توانایی کودکان را برای به کارگیری مناسب کارکردهای اجرایی «تجمیع» میکند. استرس و اضطراب مزمن، اغلب به دلیل مسائل خانوادگی، مدرسه یا سلامتی، یکی از بزرگترین عوامل خطر برای اختلال عملکرد اجرایی در طول زندگی است، به ویژه در کودکان، که هنوز عملکردهای اجرایی که به ما در مدیریت استرس کمک میکند، بالغ نشدهاند.
برای مقابله با کاهش استرس و بهبود عملکرد اجرایی به طور همزمان، آموزش تمرکز حواس یک کاندیدای ایدهآل به نظر میرسد. آموزش ذهن آگاهی شامل تمرین جلب توجه فرد به لحظه حال، به آن چه انجام میدهیم و آن چه که احساس میکنیم، بدون قضاوت است. مداخلات ذهن آگاهی به طور فزایندهای برای کودکان در تمام سنین از طریق تمرینات ساده تنفس، اسکن بدن، قدردانی و مهربانی نسبت به خود و دیگران تطبیق داده شده است. دادههای در حال ظهور امیدوارکننده هستند و نشان میدهند که کودکانی که در برنامههای تمرکز حواس شرکت میکنند، اضطراب کمتر، تمرکز و مهارتهای حافظه بیشتری نشان میدهند و احساسات دشوار را بهتر مدیریت میکنند.
مطمئناً یک مداخله یکسان برای بهبود عملکردهای اجرایی در کودکان وجود ندارد. معمولاً کودکان در حال رشد و کودکان مبتلا به اختلالات عصبی رشدی مانند ADHD، اختلال طیف اوتیسم یا ناتوانیهای یادگیری، ممکن است به هر یک از این مداخلات بسیار متفاوت پاسخ دهند. همه آنها ممکن است برای برخی از کودکان و خانوادهها قابل اجرا یا حتی مناسب نباشند.
بهترین رویکرد رویکردی است که نقاط قوت و آسیب پذیری هر کودک و هم چنین نیازها و عملکرد هر خانواده را در نظر بگیرد. به عنوان مثال، ارائه یک آموزش کامپیوتری بیش از حد شدید به کودکی که از قبل مضطرب و استرس دارد ممکن است مناسبترین گزینه نباشد، زیرا زمان استراحت، ورزش و به طور بالقوه تمرین انعطافپذیری عاطفی را کاهش میدهد.
در نهایت، صرف نظر از مداخله، روابط والدین و فرزند کلیدی است. این حمایت همیشگی والدین و خانواده، تجربیات مشترک و زمانی است که با هم برای لذت بردن از فعالیتهای روزمره مانند کتاب خواندن، آشپزی یا رقص سپری میشود که به مهارتهای خودتنظیمی کودکان کمک میکند. اینها بدون شک مؤثرترین و ماندگارترین پایههای عملکرد اجرایی هستند. برای پیدا کردن روشهای موثر جهت مشارکت دادن کودکان در فعالیتهای مختلف توصیه میکنیم مجموعه مقالات مونته سوری را مطالعه کنید. در این خصوص مجموعه مقالات بازیها و فعالیتهای مونته سوری را مطالعه کنید که برای ۵ رده سنی به تفکیک ذکر شدهاند (رده سنی ۲.۵ تا ۳.۵ سال، رده سنی ۳.۵ تا ۴.۵ سال، رده سنی ۴.۵ و ۵ سال، رده سنی ۵ تا ۶ سال و رده سنی ۶ تا ۷ سال).
سوالات متداول
تفاوت بین ناکارآمدی اجرایی و اهمال کاری چیست؟
به تعویق انداختن کار به دلیل اختلال یا مشکلی در بخشی از مغز شما اتفاق نمیافتد. این یک انتخاب آگاهانه برای به تاخیر انداختن انجام کاری است. وقتی شرایطی دارید که باعث اختلال در عملکرد اجرایی میشود، بخشهایی از مغز که خودانگیزه، برنامه ریزی و کنترل بازداری را کنترل میکند، در یک فرد بدون این شرایط کار نمیکند. یعنی چیزی نیست که بتوانید به راحتی آن را کنترل کنید، اگر اصلاً بتوانید آن را کنترل کنید. به همین دلیل، ناکارآمدی اجرایی به تعویق انداختن، تنبلی یا صرفاً اهمیت ندادن نیست.
آیا اختلال در عملکرد اجرایی یکی از علائم ADHD است؟
بله، اختلال در عملکرد اجرایی یکی از علائم کلیدی ADHD است. تحقیقات نشان میدهد که بخشهایی از مغز که شامل عملکردهای اجرایی است، در افراد مبتلا به ADHD کوچکتر، توسعهیافته یا کمتر فعال هستند. به همین دلیل است که ADHD تقریباً همیشه این علامت را شامل میشود. این هم چنین یک ویژگی مشترک در میان بسیاری از شرایطی است که بر افرادی که واگرای عصبی هستند تأثیر میگذارد.
ناکارآمدی اجرایی چه احساسی دارد؟
افرادی که دارای اختلال در عملکرد اجرایی هستند اغلب از این اختلال بسیار آگاه هستند. بسته به این که افراد در هنگام تجربه چه کاری انجام میدهند، احساس میتواند اشکال مختلفی داشته باشد:
- وقتی سعی میکنید برای انجام یک کار خودانگیخته شوید: یکی از راههای توصیف آن مانند دستگاه پخش وینیل است که به طور مکرر از روی همان قسمت یک آهنگ میپرد. شما میخواهید مشکل را برطرف کنید و آن را به درستی پخش کنید، اما رکورد در همان الگو گیر کرده است.
- در موقعیتهای اجتماعی: فردی که دارای اختلال در عملکرد اجرایی است، اغلب هنگام تعامل با دیگران ممکن است دچار مشکل شود. این ممکن است به نظر برسد که کلمات شما بر افکار شما سبقت میگیرند یا چیزی را که میخواهید بگویید، از بین میبرند. این اغلب باعث میشود افراد مبتلا به نارساییهای اجرایی در موقعیتهای اجتماعی بسیار مضطرب یا نگران شوند.
- هنگام تلاش برای تمرکز یا تمرکز: افراد با ناکارآمدی اجرایی ممکن است برای تمرکز روی چیزی که به توجه آنها نیاز دارد مشکل داشته باشند. برای آنها ممکن است مناظر، صداها و اتفاقاتی که در اطرافشان اتفاق میافتد بسیار حواسشان پرت شود تا جایی که تمرکز غیرممکن باشد.
سخن آخر
ناکارآمدی اجرایی علامتی است که کارشناسان هنوز در حال تحقیق و درک بهتر آن هستند. آن چه کارشناسان میدانند این است که اختلال در عملکرد اجرایی برخی از عملکردهای کلیدی مغز را که به شما در مدیریت و کنترل افکار، احساسات و اعمال کمک میکند، مختل میکند. در ظاهر، فردی که دچار اختلال در عملکرد اجرایی است ممکن است بیدقت یا بیتفاوت به نظر برسد، اما بسیاری از افرادی که این را تجربه میکنند، بهطور ناخوشایندی – حتی به طور دردناکی – از مبارزه خود آگاه هستند.
اگر با این مشکل روبرو هستید، صحبت با پزشک میتواند اولین قدم برای مدیریت یا حتی غلبه بر این مشکل باشد. یک متخصص آموزش دیده میتواند پیشنهادات و منابعی را ارائه دهد که میتواند به شما کمک کند. اگر عزیزی دارید که با اختلالات اجرایی دست و پنجه نرم میکند، صبر، گوش دادن، درک و حمایت میتواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. با حمایت و درمان مناسب، بسیاری از افراد میتوانند یاد بگیرند که این علامت را مدیریت کنند و اختلالی که در زندگی آنها ایجاد میکند را کاهش دهند.