ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان (Language-Based Learning Disability: LBLD) یک اختلال یادگیری است که در اساسیترین سطح خود، تواناییهای زبانی را مختل میکند. فقدان مهارتهای زبانی باعث قطع ارتباط و درک مطلب میشود. به طور کلی ارتباط و تفاهم پایه یادگیری و زندگی مدرسه را تشکیل میدهد. فراتر از این، توانایی خواندن، تجزیه و تحلیل و انتقال ایدهها برای زندگی خارج از مدرسه نیز ضروری است. اگر کودکی دارای ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان باشد، در مدرسه و فراتر از آن در معرض خطر است. ناتوانی در یادگیری زبان بر مهارتهای خواندن و مهارتهای ارتباطی تأثیر میگذارد زیرا مانع از مهارتها و عملکردهای حیاتی میشود که برای رشد زبان ضروری هستند، مانند:
- حافظه
- تمرکز و توجه
- درک و پردازش شنیداری و بصری
- درک الگوهای زبان
- عملکرد اجرایی (برنامه ریزی، خودتنظیمی و سایر کارکردهای درجه بالاتر)
کاوش عمیقتر در مورد این که ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان چیست، به روشن شدن معنای این ناتوانی یادگیری بسیار گسترده کمک میکند. کودکانی که دارای ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان هستند، معمولاً شناخت متوسطی دارند، اما در بیان و درک زبان شفاهی و یا نوشتاری مناسب با سن مشکل دارند. ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان میتواند با سایر اختلالات مانند اختلال طیف اوتیسم، اختلالات عملکرد اجرایی یا ADHD همراه باشد. با پینو بیبی همراه باشید تا درباره اختلال یادگیری زبان (Language Learning Disorder) بیشتر بدانید.
ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان دقیقاً چیست؟
این اختلال یادگیری طیفی از مشکلات را در مورد زبان گفتاری و نوشتاری در بر میگیرد. این اختلال یک طیف در نظر گرفته میشود زیرا دارای دامنه گستردهای از اثرات است و کودکان را به طور بسیار متفاوت تحت تاثیر قرار میدهد، از جمله مناطق خاص ناتوانی و درجات شدت. این میتواند یک ناتوانی یادگیری خواندن مانند نارساخوانی باشد، یا میتواند مشکلات ارتباطی و درک دیگری ایجاد کند.
در حالی که همه کودکان مبتلا به LBLD در یادگیری زبان، استفاده و بیان مشکلات دارند، این ناتوانی فردی است. هیچ دو کودکی با مشکلات یادگیری یکسان نیستند. با حوزههای مشکل منحصر به فرد، هر کودک در طیفی قرار میگیرد که فقط چند علامت و تأثیرات را بر چالشهای متعدد دارد. هم چنین، ناتوانی یادگیری کودک میتواند از خفیف تا شدید یا در هر نقطهای بین این دو متغیر باشد.
یکی از بزرگترین شاخصهای داشتن هر گونه ناتوانی یادگیری، از جمله ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان، تفاوتی است که کودک بین استعداد و عملکرد خود دارد. برای یک کودک با ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان، هوش و پتانسیل تحصیلی آنها حداقل متوسط و اغلب بالاتر از حد متوسط است. با این حال، عملکرد آنها در خواندن، نوشتن، و وظایف ارتباطی میتواند بسیار پایینتر از حد متوسط باشد. قابل درک است که این میتواند برای کودک و والدین نیز ناراحت کننده باشد. درک این که چگونه LBLD مانع یادگیری میشود میتواند به شما کمک کند تا بدانید فرزندتان در مورد چه مهارتهایی به کمک نیاز دارد.
اثرات ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان بر یادگیری
ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان میتواند مشکلاتی را در بسیاری از زمینههای یادگیری و عملکرد ایجاد کند. کودکان دارای این اختلال ممکن است مشکلاتی مانند موارد زیر را تجربه کنند:
- بیان افکار و عقاید
- فراموش کردن نام اشیاء رایج
- فراموش کردن نام افراد نزدیک به آنها
- مشکلات تلفظی
- مشکلات توالی، مانند توانایی در کنار هم قرار دادن رویدادها به عنوان داستان
- تشکیل جملات به صورت شفاهی یا نوشتاری
- ایجاد اشتباهات گرامری
- قرار دادن حروف و کلمات به ترتیب حروف الفبا
- ناتوانی در شنیدن کلمات جدید
- کمبودهای خواندن شامل رمزگشایی کلمات
- کمبودهای خواندن شامل درک آن چه خوانده میشود یا آن چه شنیده میشود
- رفع نواقص شامل صحبت کردن یا نوشتن در مورد آن چه خواندهاند
- گوش دادن با دقت و درک آن چه شنیدهاند
- صحبت کردن
- نوشتن
- املا
- سازماندهی
- به خاطر سپردن و یادآوری
- خود تنظیمی
- استقامت و پشتکار در انجام امور
- دنبال کردن دستورالعملها
- ارائه درخواستها
ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان LBLD میتواند مستقیماً بر مهارتهای اجتماعی نیز تأثیر بگذارد. اغلب، بچههای مبتلا به این ناتوانی ارتباط چشمی برقرار نمیکنند، نمیدانند چگونه در مکالمات نوبتی داشته باشند، و برای ماندن در یک موضوع مشکل دارند. این میتواند باعث شود که آنها کنار گذاشته شوند، منزوی شوند و آسیب ببینند.
برای تعیین این که ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان بر فرزند شما دقیقاً چه تأثیری دارد، کمی زمان بگذارید. آنها را در خانه مشاهده کنید و با معلم آنها صحبت کنید که در کدام مهارتها بیشترین مشکل را ایجاد میکنند و در کدام یک مشکل ساز نیستند. دانستن نقاط قوت و ضعف فرزندتان به شما کمک میکند تا بدانید چگونه به او کمک کنید. بر نقاط قوت آنها تاکید کنید و چند زمینه را که بیشتر کودک شما را آزار میدهد شناسایی کنید. مهارتسازی را از آنجا شروع کنید.
اختلال یادگیری مبتنی بر زبان در مقابل اختلال گفتار
در مورد مشکلات گفتاری چطور؟ آیا باید نگران آنها باشید؟تأثیر ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان بسیار گسترده است، زیرا زبان بخش زیادی از یادگیری و زندگی را در بر میگیرد. از آن جایی که این ناتوانی یادگیری زبان شامل ارتباط است، بسیاری از افراد سوال میکنند که آیا این اختلال گفتاری نیز هست یا خیر.
در حالی که LBLD شامل مشکلات ارتباط کلامی است، به شدت با اختلال گفتاری متفاوت است. اختلالات گفتار شامل تولید صدا و حرکات فیزیکی زبان، لبها، فک و دستگاه صوتی است. از سوی دیگر، LBLD شامل درک و استفاده از زبان نوشتاری و گفتاری است. اختلالات گفتار مکانیکی هستند، در حالی که ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان به استفاده و پردازش مربوط میشود.
برخی از علائم یا نشانههای ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان چیست؟
نارساخوانی برای اشاره به مشکل یادگیری خاص خواندن استفاده شده است. اصطلاح ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان یا فقط ناتوانیهای یادگیری به دلیل ارتباط بین زبان گفتاری و نوشتاری بهتر است. بسیاری از کودکانی که مشکل خواندن دارند، مشکلات زبان گفتاری دارند.
کودک مبتلا به نارساخوانی تقریباً منحصراً با کلمه نوشتاری (یا چاپی) مشکل دارد. کودکی که نارساخوانی را به عنوان بخشی از یک ناتوانی بزرگتر در یادگیری زبان دارد، هم در گفتار و هم در گفتار مشکل دارد. این مشکلات ممکن است شامل مشکل در موارد زیر باشد:
- بیان ایده ها به وضوح، گویی کلمات مورد نیاز در نوک زبان هستند اما بیرون نمیآیند. آن چه کودک میگوید ممکن است مبهم و درک آن دشوار باشد (به عنوان مثال، استفاده از واژگان نامشخص، مانند «چیز» یا «اون» برای جایگزینی کلماتی که نمیتوانند به خاطر بسپارند). در حالی که کودک سعی میکند کلمهای را به خاطر بسپارد، ممکن است از کلمات پرکننده مانند «اوم» استفاده کند.
- یادگیری لغات جدیدی که کودک میشنود (مثلاً در درس تدریس میشود) و یا میبیند (مثلاً در کتابها)
- درک سوالات و پیروی از دستورالعملهایی که شنیده و یا خوانده میشوند
- فراخوانی اعداد به ترتیب (به عنوان مثال، شماره تلفن و آدرس)
- درک و حفظ جزئیات طرح داستان یا یک سخنرانی کلاسی
- خواندن و درک مطالب
- یادگیری کلمات به آهنگ و قافیه
- گفتن چپ از راست، خواندن و نوشتن را سخت میکند زیرا هر دو مهارت به این جهتگیری نیاز دارند
- حروف و اعداد
- یادگیری الفبا
- شناسایی صداهایی که با حروف مطابقت ندارند، یادگیری خواندن را دشوار میکنند مااند وجود «ه» غیرملفوظ در برخی کلمات یا «و» مثلاً در کلمه خواهر
- اختلاط ترتیب حروف در کلمات هنگام نوشتن
- اختلاط ترتیب اعدادی که بخشی از محاسبات ریاضی هستند
- املا
- به خاطر سپردن جداول زمان
- گفتن زمان
ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان چگونه تشخیص داده میشود؟
آسیب شناس گفتار – زبان (SLP) بخشی از یک تیم متشکل از والدین / مراقبان و متخصصان آموزشی (مانند معلم(ها)، مربیان ویژه، روانشناس) است. SLP زبان گفتاری (گفتاری و شنیداری) و نوشتاری (خواندن و نوشتن) را برای کودکانی که توسط معلمان و والدینشان به عنوان مشکل شناسایی شدهاند ارزیابی میکند. برای دانش آموزان پیش دبستانی، SLP ممکن است یکی یا همه موارد زیر را انجام دهد:
- در مورد تجربیات سوادآموزی در خانه اطلاعات جمع آوری کنید. به عنوان مثال، آیا در اطراف خانه کتاب و انواع دیگر منابع برای مطالعه وجود دارد؟ چقدر کودک اعضای خانواده را میبیند که نامه، یادداشت، لیست و غیره مینویسند؟ اعضای خانواده چقدر برای کودک داستان میخوانند؟
- در طول فعالیتهای کلاسی کودک را مشاهده کنید.
- توانایی کودک در درک دستورالعملهای شفاهی و نوشتاری و توجه به اطلاعات نوشته شده روی تخته سیاه، برنامههای روزانه و غیره را ارزیابی کنید.
- ارزیابی کنید آیا کودک علائم و آرمهای آشنا را روی متون چاپ شده تشخیص میدهد یا خیر.
- ارزیابی کنید تا دریابید آیا کودک کتابی را به درستی در دست گرفته و ورق میزند.
- تعیین کنید که آیا کودک نام خودش و اعضای خانواده را میشناسد و یا مینویسد.
- ارزیابی کنید که آیا کودک مینویسد یا وانمود میکند (نوشتنی که شبیه حروف و اعداد است).
- ارزیابی کنید آیا کودک حروف را میشناسد و یا مینویسد.
- از کودک بخواهید روی هجاهای مختلف در کلمات ضربه بزند یا دست بزند.
- ارزیابی کنید که آیا کودک میتواند بگوید که آیا دو کلمه هم قافیه هستند یا فهرستی از کلماتی که با یک کلمه مشخص هم قافیه هستند را ارائه دهد. مثل: میخ و سیخ؛ پوک و کوک
برای کودک بزرگتر، SLP ممکن است یکی یا همه موارد زیر را نیز انجام دهد:
- توجه کنید که آیا کودک میتواند اطلاعات مربوط به جزوات و کتابهای درسی را بخواند و بفهمد.
- ارزیابی توانایی دانش آموز در شنیدن و بازی صداها در کلمات (مهارتهای آگاهی واج شناختی) را دارد.
- از کودک بخواهید هجاها و صداها را کنار هم بگذارد تا یک کلمه بسازد.
- ببینید آیا کودک میتواند یک کلمه را به هجاها و یا صداهای آن تقسیم کند (به عنوان مثال، سک یک کلمه تک بخشی است اما اما سه صدا دارد؛ س – َ – گ).
- حافظه واج شناختی کودک بزرگتر را با تکرار رشتههای کلمات، اعداد، حروف و صداهایی با طول فزاینده ارزیابی کنید.
- برای همه کودکان، SLP هم چنین یک ارزیابی کامل زبانی و هم چنین بیان و عملکرد اجرایی را ارائه میدهد.
- عملکرد اجرایی توانایی برنامه ریزی، سازماندهی و توجه به جزئیات است (به عنوان مثال، آیا او نوشتههای خود را برنامه ریزی یا سازماندهی میکند؟ آیا او میتواند تکالیف و مطالب مدرسه را پیگیری کند؟).
چه درمان هایی برای افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان وجود دارد؟
اهداف درمان گفتار و زبان برای کودک مبتلا به مشکل خواندن، جنبههای خاصی از خواندن و نوشتن را هدف قرار میدهد که دانش آموز از آن غافل است. به عنوان مثال، اگر دانش آموز قادر به خواندن کلمات باشد اما قادر به درک جزئیات مطالب خوانده شده نباشد، به درک مطلب پرداخته میشود. اگر دانش آموز جوانتر در تشخیص صداهای مختلف سازنده کلمات مشکل داشته باشد، درمان بر روی فعالیتهایی متمرکز میشود که از رشد در این زمینه مهارت پشتیبانی میکند (قافیه کردن، ضربه زدن به هجاها و غیره).
برنامههای فردی همیشه به کار مدرسه مربوط میشود. بنابراین، مطالب برای درمان از محتوای کلاسها گرفته میشود یا مستقیماً با آن مرتبط است (به عنوان مثال، کتابهای درسی برای فعالیتهای خواندن، مقالات اختصاص داده شده برای فعالیتهای نوشتن، تمرین گزارشهای شفاهی برای کلاس انگلیسی). به دانشآموز آموزش داده میشود که استراتژیهای زبانی را که به تازگی آموختهاند در فعالیتها و تکالیف کلاس استفاده کند. برای کمک به کودک، SLP ممکن است دوشادوش کودک در کلاس(های) او حضور داشته باشد.
مداخله با زبان گفتاری (گفتار و گوش دادن) نیز میتواند برای حمایت از توسعه زبان نوشتاری طراحی شود. به عنوان مثال، ممکن است پس از گوش دادن به یک داستان، از دانش آموز خواسته شود که پاسخ سوالات را بیان کند و بنویسد. ممکن است از او خواسته شود که خلاصهای شفاهی و سپس کتبی از داستان ارائه دهد.
نیازهای بیانی (تلفظ) نیز به گونهای مورد توجه قرار میگیرد که از زبان نوشتاری پشتیبانی میکند. به عنوان مثال، اگر کودک در حال تمرین گفتن کلمات برای بهبود تلفظ یک صدای خاص است، ممکن است از او خواسته شود که این کلمات را از یک لیست چاپ شده بخواند.
SLP برای توسعه استفاده از استراتژیها و تکنیکها در کلاس درس با معلمان مشورت میکند و با آنها همکاری می کند. به عنوان مثال، SLP ممکن است به معلم کمک کند تا نحوه ارائه مطالب جدید در دروس را اصلاح کند تا نیازهای درک کودک را برآورده کند. SLP همچنین ممکن است نشان دهد که دانش آموز از چه استراتژیهای برنامه ریزی برای سازماندهی و تمرکز تکالیف نوشتاری استفاده میکند.
چه چیزی باعث ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان میشود؟
اختلالات یادگیری ناشی از تفاوت در ساختار مغز است که در بدو تولد وجود دارد، اغلب ارثی است و اغلب به مشکلات زبانی خاص مربوط میشود.
درمان برای ناتوانیهای یادگیری مبتنی بر زبان چقدر موثر است؟
SLP با مربیان و والدین برای آموزش و الگوبرداری از فعالیتهای زبانی که باعث موفقیت میشود مشورت میکند. او ممکن است:
- اهمیت کتابخوانی مشترک را توضیح دهید و درسهای نمایشی ارائه دهید. برای مثال، SLP ممکن است نشان دهد که چگونه میتوان مهارتهای واژگانی دانشآموزان را با نام بردن آیتمها در تصاویر داستانی و توصیف کنش(های) در این تصاویر از کودکان، بهبود بخشید.
- نحوه تقویت مهارتهای درک مطلب را با پرسیدن سؤالات مربوط به طرح داستان و این که کودک پیش بینی کند چه اتفاقی ممکن است در داستان بیفتد، مدل کنید.
- از کودک بخواهید داستانی را به زبان خودش بازگو کند یا داستان را اجرا کند.
- آموزش نحوه افزایش آگاهی کودک از چاپ در محیط خود (مثلاً تشخیص علائم و آرمهایی که اغلب با آنها مواجه میشود) و قراردادهای چاپ (مثلاً چگونه کتاب را در دست بگیرد یا چگونه خواندن و نوشتن از چپ به راست انجام میشود).
- راهبردهایی را برای آموزش حروف و صداهای مربوط به آنها نشان دهید.
- راههایی را نشان دهید که معلمان و والدین میتوانند فعالیتهای سوادآموزی را الگوبرداری کنند (مثلاً با خواندن روزنامهها و مجلات، با نوشتن یادداشتها و نامهها، یا با در دسترس قرار دادن مطالب نوشتاری برای استفاده همه).
- مشکلات یادگیری باید در اسرع وقت برطرف شود. بسیاری از کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری که دیرتر درمان میشوند، زمانی که نیازهای زبانی بیشتر میشود، به دلیل سرخوردگیها و شکستهای تحصیلی قبلی خود، عزت نفس را کاهش میدهند. مشکلات یادگیری که درمان نمیشوند میتواند منجر به کاهش قابل توجه اعتماد به نفس، فوبیای مدرسه (یعنی عدم تمایل به رفتن به مدرسه، عدم تمایل به انجام تکالیف) و افسردگی شود.
سخن آخر
ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان بسیار گسترده است، اما میتوان آن را ساده کرد. همه LBLDها بر اکتساب زبان، درک و ارتباط تأثیر میگذارند. دانستن تأثیرات خاص مفید است تا بتوانید با معلم فرزندتان هماهنگ کنید تا برنامهای ایجاد و دنبال کنید که به او کمک میکند مهارتهای لازم برای یادگیری و موفقیت را به دست آورد.